یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

قائم مقام مجري طرح کارت هوشمند ملي:

ايراني‌ها تا پايان سال 95 کارت هوشمند ملي مي‌گيرند

کارت هوشمند

یکشنبه ۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۴:۰۰


قائم مقام مجري طرح کارت هوشمند ملي از صدور اين کارت براي تمامي ايرانيان بالاي 15 سال تا پايان برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: کارت هوشمند ملي يکي از مهم‌ترين مباحث زيرساختي براي استقرار دولت الکترونيکي است که براي حدود 64 ميليون نفر ايراني در نظر گرفته شده است.

وايمکس نيوز - محمد ابراهيم طريقت در نشست خبري با تشريح برنامه‌هاي اجرايي پروژه کارت هوشمند ملي گفت: اين طرح به صورت مرحله‌اي اجرا خواهد شد به نحوي که در مرحله پيش از پايلوت کارت هوشمند ملي براي يک جامعه مشخص 10 هزار نفري در شهر قم طراحي و در اسفند سال 88 نيز اجرا شد و هم اکنون نيز اين طرح به عنوان پايلوت واقعي براي يک ميليون نفر در قم انجام مي‌شود .
وي با بيان اينکه با انجام برنامه‌ريزي براي فاز نهايي، تمامي شهروندان ايراني کارت هوشمند ملي خواهند داشت، ادامه داد: اين طرح تا پايان سال 95 اجرايي مي‌شود.
طريقت، با بيان اينکه کارت هوشمند ملي را يکي از مهم‌ترين پيش نيازهاي هويت ديجيتال است که همزمان با برنامه دولت الکترونيکي به صورت وسيع و فراگير دنبال مي‌شود، گفت: در اين طرح به هر شهروند ايراني يک کارت هوشمند ملي داده مي‌شود که به عنوان مرجع هويت فرد در فضاي ديجيتال و خدمات مربوطه قرار مي‌گيرد.
وي با اشاره به دلايل انتخاب استان قم براي اجراي اين طرح و با بيان اينکه اين استان از جمله انتخاب‌هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي گسترش و تقويت زيرساخت‌هاي ارتباطي بوده است افزود: براي تعيين خدمات کارت هوشمند ملي نيز کميته راهبري تشکيل شده که براساس مجموعه جلسات برگزار شده 7 خدمت اساسي برروي اين کارت به تصويب رسيده است.
قائم مقام مجري طرح کارت هوشمند ملي با اشاره به اينکه هفت کاربرد درون کارت هوشمند ملي در حوزه ديجيتال به دو دسته تقسيم مي‌شوند، در مورد دسته اول گفت: دسته اول را کاربردهاي هويتي نامبرده با محوريت وزارت کشور تشکيل مي‌دهند که از جمله اين کاربردها مي‌توان به شناسايي، تصديق هويت، امضاي ديجيتال و انتخابات الکترونيکي اشاره کرد. در مورد دسته دوم نيز بايد به کاربردهاي اين کارت براي شهروند الکترونيکي اشاره کرد که اين کاربردها شامل سلامت الکترونيکي با محوريت وزارت بهداشت، يارانه الکترونيکي با محوريت وزارت رفاه و کاربرد بانکي با محوريت بانک مرکزي خواهد بود.
وي ادامه داد: در ارتباط با کاربردهاي شهروند الکترونيکي، سلسله جلسات کارشناسي با سه وزارتخانه کشور، بهداشت و رفاه با حضور نمايندگان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و سازمان ثبت احوال شروع شده که با برنامه‌ريزي صورت گرفته مشخصات فني و ساير ملزومات اين کاربردها نهايي شده و در طرح پايلوت کارت هوشمند ملي در قم عملياتي مي‌شوند.
وي با اشاره به شکل ظاهري اين کارت‌ها افزود: نام، نام خانوادگي، نام پدر و عکس و اثر انگشت براي اين کارتها تعبيه شده است و اين کارت براي ارايه خدمات مختلف تا 75 کيلو بايت حافظه دارد.
به گفته اين مقام مسوول افزايش امنيت فيزيکي، بيومتريک، تراشه و زيرساخت و حداقل کردن امکان جعل هويت از طريق تجهيز ديتا سنتر ثبت احوال به اثر انگشت را از جمله اهداف اين طرح است و انگيزه‌هاي متفاوتي از ابعاد تکنولوژيک، سياسي، فرهنگي و اجتماعي در اين طرح مدنظر قرار گرفته است.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو