یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

دولت براي نجات از خطر تشعشات چه خواهد کرد؟!

تشعشعات موبايل

شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱:۰۰


نگراني از تاثيرات تشعشعات موبايلي بر سلامت شهروندان موضوعي است که در سال‌هاي اخير به دغدغه‌اي براي مردم تبديل شده و در اين زمينه برخي مسوولان گاهي حرف‌هايي مطرح مي‌کنند که همين موضوع باعث دامن زدن به اين نگراني‌ها مي‌شود.

وايمکس نيوز- اکنون درباره اين موضوع حتي سالانه چندين سمينار و کنفرانس و همايش برگزار مي شود تا هر بار اين مساله از جهاتي بررسي شود. بر همين اساس طبيعي است که حرف‌هاي مختلفي در اين حوزه به گوش برسد چراکه برخي با جديت از در نظر گرفتن تدابير مربوط به سلامت در اين حوزه خبر مي‌دهند و برخي ديگر همچنان بر اين باورند که دکل‌هاي مخابراتي مي‌توانند سلامت مردم را تحت الشعاع قرار دهند.

در اين ميان خود مردم نيز نگراني‌هايي در اين زمينه دارند که در نهايت اين نگراني‌ها موجب شده است به ندرت روي خوشي نسبت به نصب دکل‌هاي BTS نشان دهند. بر همين اساس و با توجه به اهميت موضوع در دولت جديد رسيدگي به اين موضوع در دستور کار قرار گرفته و به گفته رييس سازمان حفاظت محيط زيست اهتمام ويژه‌اي براي کاهش خطرات امواج الکترومغناطيس از جمله امواج پارازيت‌ها دارد.

بنا بر اعلام معصومه ابتکار از آنجا که امواج الکترومغناطيسي مخاطرات زيادي دارند لازم است تجهيزات اين بخش تحت استانداردها و ضوابط‌ قرار بگيرد و اين موضوع بسيار مهمي است که بايد در همه زمينه‌ها مورد توجه قرار گيرد.

پيش از اين هم وزير ارتباطات از تاکيد دولت بر اين موضوع خبر داده و از تشکيل کميته‌اي در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات خبر داده و معاون وزير بهداشت، معاون سازمان محيط زيست و معاون سازمان انرژي اتمي را از جمله اعضاي اين کميته معرفي کرده و ياد آور شده بود: در طول يک ماه و نيم اخير ميزان تشعشعات در مناطق مختلف اندازه‌گيري شده و نتيجه گزارش‌ها اعلام مي شود.

البته اگرچه اکنون مدتي از اين اظهار نظر گذشته و هنوز نتيجه‌اي رسانه‌اي نشده اما در هر صورت گفته‌هاي مسوولان مختلف حاکي از آن است که رييس جمهوري تاکيد زيادي بر حفظ سلامت مردم دارد و در خصوص تشعشعات نيز پيگيري وجود دارد.

 

نگرانيها تا چه اندازه واقعي است؟

 

اما در ارتباط با اين که اين مساله تا چه اندازه جاي نگراني دارد رييس نظام ايمني هسته‌يي کشور معتقد است: جامعه در عين بهره‌مندي از فن‌آوري‌هاي نو، حق آگاهي از مخاطرات اين فن‌آوري‌ها را هم دارد. هر فن‌آوري معضلاتي به همراه دارد ولي قرار نيست به خاطر بروز پاره‌اي از مشکلات از ورود فن‌آوري جلوگيري کرد و آمادگي اجتماعي براي پذيرش فن‌آوري‌هاي ارتباطي ضروري است.

ناصر راستخواه - معاون رييس سازمان انرژي اتمي - با بيان اين که با توسعه فن‌آوري‌ها نمي‌توان مقابله کرد، مي‌گويد: در بين فن‌آوري‌هاي جديد سرعت فن‌آوري تلفن‌هاي همراه و اپراتورها روز به روز بيش‌تر مي‌شود و به نظر مي‌رسد گريزي از امواج راديويي و ماکروويو آنتن‌هاي BTS وجود ندارد.

وي با بيان اين که اپراتورها بايد به سمت به حداقل رساندن خطرات امواج راديويي حرکت کنند، از نظارتهاي دائمي سازمان انرژي اتمي بر تشعشعات شبکه‌هاي تلفن همراه ياد مي‌کند و اين گونه مي‌گويد که به نظر مي‌رسد اين نظارت‌ها نگراني‌ها را از بين برده است.

 

وي همچنين عنوان مي‌کند: برخي مدعي خطرات اين امواج براي مردم هستند و در اين رابطه توصيه و هشدارهايي ارائه مي‌کنند ولي بسياري از اين ادعاها پشتوانه علمي ندارند.

 

 

خطر تشعشات تا چه فاصله‌اي زياد است؟

 

 

اما در اين زمينه رضا تقي‌پور که پيش از اين به عنوان وزير ارتباطات دولت‌هاي نهم و دهم فعاليت داشته و علاوه بر آن اين روزها در شوراي شهر هم حضور دارد، در پاسخ به سوالي مبني بر اين که در نهايت متولي اين موضوع کدام نهاد يا سازمان است، مي‌گويد: به هر حال اين کار متولي خاص خود را دارد اما گاهي اظهارنظرهاي غيرکارشناسي در اين حوزه باعث تشويش اذهان مردم مي‌شود. يک بار نمايندگان در مجلس گفتند که واقعا بگوييم اين تشعشعات براي سلامت ضرر دارد يا خير؟ من به آن‌ها گفتم شما اکثرا پزشک هستيد آيا دود ماشين براي شما ضرر دارد؟ پاسخ معلوم بود. به هر حال خودروهايي که دودزا هستند بايد از رده خارج شوند و نمونه‌هاي سالم بمانند؛ در حوزه فن‌آوري نيز ما بايد همين کار را انجام دهيم، در حال حاضر تمام تجهيزاتي که وارد کشور مي‌شوند در سه مرحله با استانداردهاي جهاني در حوزه سلامت تست مي‌شوند و تاکنون نيز تمام تجهيزات بدون استثنا اين استانداردها را دريافت کرده‌اند و تشعشعات آن‌ها کمتر از حدي بوده است که استانداردها تعيين مي‌کند.

 

وي همچنين مي گويد: تنها در شعاع 120 سانتي متر آنتن اصلي ممکن است مشکلاتي ايجاد شود که با توجه به ارتفاع BTSها معمولا آن فضا خيلي قابل دسترس نيست.

 

البته دلنواز فروردين - عضو هيات مديره انجمن حفاظت در برابر اشعه ايران و کارشناس سازمان انرژي اتمي - درباره اين فاصله نظري متفاوت دارد و با اشاره به فاصله 10 متري مي گويد: مهم اين است که فاصله 10 متري از آنتن حفظ شود ولي از آنجا که آنتن در فاصله بالاتري قرار مي گيرد خطرات ناشي از اين تشعشعات به طور چشم گيري کاهش پيدا مي کند.

 

 

چند راهکار براي مراقبت بيشتر

 

 

اکنون نتايج تحقيقات گوناگوني که در کشورهاي مختلف دنيا صورت گرفته در موارد متعدد گوياي آن است که تشعشعات گوشي‌هاي موبايل مي تواند خطر ابتلا به بيماريهايي چون سرطان را افزايش دهد اين در حالي است که به نظر مي‌رسد در دنياي امروز حذف اين تکنولوژي ارتباطي به نوعي غيرممکن است.

 

با اين وجود مي توان راه‌هاي مختلفي را مورد استفاده قرار داد که خطرات اين بخش به حداقل برسد. برخي توصيه‌هايي که توسط پزشکان و متخصصان مختلف ارائه شده گوياي آن است که استفاده طولاني مدت از گوشي‌هاي تلفن همراه مي‌تواند موجب عوارضي همچون سردردهاي مداوم، احساس درد در ناحيه گوش، بي‌خوابي و حتي پايين آمدن سرعت گوارش در بدن ‌شود. در اين ميان يکي از راهکارهاي موثري که گفته مي شود تاثير بسزايي در کاهش تاثيرگذاري امواج دارد استفاده از هدفون‌ها و يا هندزفري موبايل است.

 

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني استفاده از هندزفري بي سيم - بلوتوث - آسيب ناشي از تشعشعات مضر موبايل را تا 800 برابر کاهش مي‌دهد و اين در حالي است که طبق آخرين آمارها تنها چهار درصد مشترکان ايراني از هندزفري و هدست استفاده مي کنند.

 

نرخ استفاده از هندزفري و هدست بلوتوث در دنيا حدود 15 درصد برآورد شده و پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد که استفاده از هدست بلوتوث از سال 2009 تا 2014 در جهان به دو برابر افزايش يابد.

 

در اين ميان اگرچه ايران بزرگترين بازار هدست‌هاي پشت گوشي در خاورميانه به شمار مي‌رود اما نرخ استفاده اين فناوري در ايران کمتر از چهار درصد است.

 

راهکار ديگري که مي توان براي کاهش تاثير تشعشعات موبايلي به کار برد استفاده کمتر از تلفن همراه، کوتاه کردن مدت زمان مکالمات و جايگزيني پيامک به جاي تماس است.

 

همچنين گفته مي شود اگر فاصله افراد از دکل‌هاي تلفن همراه بيشتر باشد امنيت آنها بالاتر خواهد بود که البته در اين زمينه مديران مخابراتي کشور بر اين نکته تاکيد دارند که تجهيزات آنها به گونه‌اي است که کمترين ميزان مشکل را براي افراد ايجاد مي کند و بر اساس آخرين و بالاترين استانداردهاي جهاني خريداري شده است.

 

همچنين گفته مي شود مضرات تشعشعات تلفن همراه در زماني که تلفن‌ها آنتن خوبي ندارند به مراتب بيشتر از ساير اوقات است و به همين دليل کاربران بايد هنگامي که قدرت سيگنال آنتن‌دهي ضعيف است موبايل خود را خاموش کنند و يا مکان مناسب‌تري را براي برقراري مکالمه پيدا کنند.

 

علاوه بر اين براي کاهش پرتوگيري، افراد هنگام خريد گوشي، ميزان SAR (نرخ جذب ويژه) مستندشده آن را از فروشنده درخواست کنند چرا که گفته مي‌شود ميزان SAR گوشي حتما بايد کمتر از 2 وات بر کيلوگرم در مدت شش ثانيه باشد و اين مقدار هرچه کمتر باشد آسيب‌هاي احتمالي کمتر خواهد بود.

 

همچنين بهتر آن است که کودکان زير 12 سال از تلفن همراه استفاده نکرده و نوجوانان نيز حتي‌المقدور به جاي برقراري تماس تلفني، پيام کوتاه ارسال کنند. استفاده از تلفن همراه در دوران بارداري نيز بايد محدود شود و تمامي کاربران در شرايط غيرعادي از جمله بيماري، سرماخوردگي، سردرد، جراحت، شکستگي موضعي، سوختگي و از اين قبيل شرايط از موبايل استفاده نکنند.

 

علاوه بر اين تاکيد مي‌شود که هنگام خواب و استراحت هم تلفن همراه خود را دور از سر خود قرار دهيد و به ويژه از قرار دادن تلفن همراه در حال شارژ در کنار سر خودداري شود.

منيع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو