دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اعلام شرايط اپراتورها براي ارائه نسل سوم و چهارم

3g&4g

سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱:۰۰


دوره انحصار اپراتور سوم تلفن همراه(رايتل) براي ارائه خدمات نسل سه (3G) مردادماه امسال به پايان مي‌رسد و قرار است پس از اين تاريخ اپراتورهاي ديگري براي ارائه خدمات نسلهاي سه و چهار ارتباطي وارد عمل شوند.

وايمکس نيوز- پيش از اين وزير ارتباطات بارها تاکيد کرده است به هيچ عنوان دوره‌ي انحصار رايتل تمديد نخواهد شد و پس از آنکه دوره‌ي انحصار اين اپراتور در تاريخ 30 مرداد‌ماه به پايان رسد از اول شهريورماه ما آماده‌ي ارائه اين سرويس در اپراتورهاي ديگر خواهيم بود.

 

در اين ميان اپراتور اول نيز در چند نوبت از آمادگي خود براي ارائه خدمات نسل‌هاي بالاتر خبر داده و اين گونه عنوان کرده است که اگر فرکانس‌هاي مربوطه به همراه اول اعلام شود اين شرکت آماده است خدمات نسل هاي بالاتر را در مدتي کوتاه ارائه کند.

 

با اين وجود شرايط مختلفي براي واگذاري نسل‌هاي بالاتر تلفن‌همراه به اپراتورهاي موجود،در نظر گرفته شده که از جمله آنها عمل به تعهدات پروانه به صورت کامل است.

 

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين زمينه عنوان کرده است: در ميان اپراتورهاي مختلف امکان ارائه‌ي خدمات 3G به اين صورت خواهد بود که اين امکان براي اپراتوري مهيا مي‌شود که خدمات بهتري را در اختيار کاربران خود قرار داده باشد.

 

محمود واعظي در عين حال اظهار اميدواري کرده است که تا پايان امسال يک اپراتور هم در زمينه ارائه خدمات نسل چهار فعاليت کند.

 

در اين ميان تعهدات پوششي، مالي و کيفيتي از جمله تعهداتي است که در پروانه اپراتورها مورد توجه قرار گرفته و بنا بر اعلام سازمان تنظيم مقررات ارتباطات از ديگر شرايط الزامي براي ارتقاي اپراتورها به نسل‌هاي بالاتر، اجراي رومينگ ملي است که در حال حاضر پيش‌نويس اصلاحي آن در دستور کار کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات قرار دارد.

 

همچنين اجراي قابليت ترابردپذيري شماره‌ها (Number Portability) از ديگر الزاماتي است که باعث انعطاف‌پذيري کاربران در شبکه‌هاي تلفن‌همراه خواهد بود.

 

معاون بررسيهاي فني و صدور پروانه رگولاتوري در اين زمينه گفته است: از آنجايي که در شرايط جديد قرار است اپراتورهاي مجازي هم در بازار تلفن‌همراه وارد شوند بنابراين اپراتورهاي موجود بايد شرايطي را براي تحقق اين هدف آماده کنند.

 

صادق عباسي شاهکوه با اشاره به اينکه براي تطبيق با وضعيت جديد، شرايط استفاده از فناوري WiFi نيز مورد بازنگري قرار مي‌گيرد، يادآور شده است: با توجه به تاثيراتي که اعطاي مجوز ارتقاي اپراتورهاي تلفن‌همراه بر ساير اپراتورهاي ارائه‌کننده سرويس خواهد داشت سعي مي‌کنيم با اصلاحاتي که در پروانه‌ها صورت مي‌گيرد بهترين شرايط را براي فعاليت همه اپراتورها فراهم کنيم.

 

وي درباره ورود اپراتور جديد تلفن‌همراه به کشور هم متذکر شده که در حال حاضر در قالب يک پروژه تحقيقاتي با همکاري پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات، اين موضوع در دست مطالعه قرار دارد که آيا براساس کشش بازار و وضعيت کشور، امکان اعطاي پروانه به اپراتور ديگري وجود دارد که درصورت مثبت بودن نتايج آن تا پايان سال 93 به اپراتور ديگري در حوزه تلفن‌همراه پروانه اعطا مي‌شود.

منبع: مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو