معاون سازمان تنظيم مقررات ارتباطات راديويي از تعليق فعاليت برخي شرکتهاي اينترنتي خبر داد.
وايمکس نيوز- حسن رضواني در پاسخ به سوالي که درباره کيفيت اينترنت مطرح شده بود، اظهار کرد: بحث کيفيت خدمات در اصل نوعي زنجيره محسوب ميشود. چرا که از زماني که پهناي باند اينترنت از شرکت ارتباطات زيرساخت خريداري ميشود تا زماني که به دست کاربر نهايي در خانهها برسد چندين حلقه وجود دارد.
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري در عين حال گفت: گاه ممکن است به دليل مشکلي که در يکي از اين حلقهها ايجاد مي شود کاربران با اختلال موجه شوند اما به هر حال آنچه مسلم است آن که پهناي باند اينترنت در کشور کمبودي ندارد.
وي ادامه داد: قطعا اگر يکي از حلقهها در زنجيره ارائه اينترنت کار خود را به درستي انجام ندهد در کيفيت سرويس تاثير خواهد گذاشت اما اگر تمام حلقهها سرجاي خود بوده و وظيفه خود را به درستي انجام دهند حتي اگر سرويس مطلوبي در حد انتظار مردم ارائه نشود، حداقل سرويس مناسبي ارائه خواهد شد.
رضواني همچنين عنوان کرد: ما اکنون به طور مستمر وضعيت ارائه خدمات را بررسي ميکنيم و اپراتور به اپراتور و استان به استان را کنترل ميکنيم تا ببينيم پهناي باند خريداري شده توسط شرکتها با آنچه ارائه کردهاند مطابقت دارد يا خير.
معاون سازمان تنظيم مقررات ارتباطات همچنين گفت: در اين حوزه تاکنون پروندههاي متعددي نيز به تعزيرات ارسال شده و در برخي استانها فعاليت شرکتها به دليل تخلف و عدم تامين پهناي باند مناسب، تعليق شده و به آنها اجازه فروش سرويسهاي بعدي داده نميشود تا زماني که پهناي باند لازم را تهيه و خريداري کنند.
وي در ادامه در پاسخ به اين سوال که درمجموع کيفيت فعلي اينترنت کشور را چگونه ارزيابي ميکند، توضيح داد: در اين حوزه ما هم حس مردم را در نظر ميگيريم و هم سيستم مانيتورينگ ما به طور دائم وضعيت شرکتها را رصد ميکند.
رضواني ادامه داد: گاه ممکن است بررسيهاي ما گوياي آن باشد که از نظر فني کمبودي در شبکه يک شرکت وجود ندارد با اين حال نظر مردم هم مهم است.
به همين دليل ما در ارزيابيهاي ماهانه اپراتورها هر ماه حدود 5000 مشترک شرکتهاي مختلف را به طور تصادفي انتخاب کرده و با طرح چند سوال که بر اساس مباني علمي طراحي شده از آنها نظرسنجي ميکنيم تا در نهايت بر اساس تلفيق مشاهدات خود و اظهارات مردم به بررسي کيفيت خدمات شرکتها بپردازيم.
وي ادامه داد: در اين ميان آنچه مسلم است عامه مردم از کيفيت راضي نيستند. در حالي که ممکن است مانيتورينگ ماگرافها گوياي آن باشد که شرکتها هنوز پهناي باند خالي دارند. به هر صورت ما مجموع اين موارد را مورد توجه قرار ميدهيم و به دنبال ارتقا هستيم اما با اين وجود بايد واقعيتها را هم در نظر گرفت.
رضواني در پايان گفت: در هر صورت لازم است حداقل سرويس مطلوبي را براي مردم مهيا کنيم. به همين دليل جلسات کارشناسي متعددي در اين زمينه تشکيل شده و براي بخشهاي مختلف وظايفي تعريف شده که همه اين وظايف را پذيرفته و به دنبال اجري آن هستند و فکر ميکنيم اجراي اين طرح اثرات خوبي داشته باشد و نتايج آن به زودي مشخص شود.