شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

ضوابط و شرایط حفظ یک شماره در تمام اپراتورها

شماره تلفن

یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۴:۰۰


ضوابط و شرایطی که براساس آن، مشترکان تلفن همراه می‌توانند اپراتور خود را تغییر دهند توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد.

وایمکس نیوز- حضور اپراتورهای مختلف ارائه کننده خدمات ارتباطی در کشور زمینه‌ای را برای رقابت در این عرصه و جذب مشترکان بیشتر برای این شرکت‌ها فراهم آورده است اما همانطور که واضح و مبرهن است، همچنان جای کار بسیاری در زمینه رقابت وجود دارد.

یکی از موضوعاتی که می‌تواند بر دامنه این رقابت بیافزاید، خدمات ترابردپذیری بین اپراتورهاست.

ترابردپذیری اصطلاحا فرایندی است که طی آن مشترک یک اپراتور می‌تواند با حفظ شماره، اپراتور خود را تغییر دهد؛ به عنوان مثال مشترک اپراتور اول ارتباطی با رقابتی‌تر دیدن خدمات و سرویس‌های اپراتور دوم، به سمت این اپراتور با همان شماره قبلی خود کوچ می‌کند یا بالعکس.

در این راستا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به استناد بند 4 ماده 6 اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در جلسه 189 مورخ 1393/3/18 اصول حاکم بر ارائه خدمات ترابردپذیری شماره تلفن همراه را به شرح زیر تصویب و از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجرا دانست.

شرایط و ضوابط

3 - 1 - ترابرد شماره فقط برای سیم کارتهای فعال امکان پذیر است .

3 - 2 - برا ی انجام عملیات ترابرد، مشترک دارای سیم کارت فعال باید درخواست خود را به صورت الکترونیکی یا با مراجعه حضوری به اپراتور پذیرا ارائه کند.  اپراتور پذیرا موظف است درخواست مشترک را براساس دستورالعمل اجرایی که توسط سازمان اب?غ خواهد شد، تا حصول نتیجه نهایی و تکمیل عملیات ترابرد شماره مورد درخواست مشترک و برقراری خدمت پیگیری و اجرا کند .

3 - 3 - هر مشترک برای هر شماره می‌تواند حداکثر دو بار در سال تقاضای ترابرد شماره داشته باشد .

3 - 4 - اولین تقاضای مشترک برای ترابرد شماره باید حداقل سه ماه بعد از تاریخ فعالسازی سیم کارت باشد .

3 - 5 - اپراتور پذیرا می‌تواند به ازای هر درخواست ترابرد شماره از طرف مشترک و همچنین پس از تکمیل عملیات ترابرد و برقراری خدمت، مبالغی را که به تصویب کمیسیون رسیده و توسط سازمان اب?غ خواهد شد، از مشترک دریافت کند .

3 - 6 - اپراتور پذیرا باید به ازای هر بار عملیات ترابرد، مبالغی را که به تصویب کمیسیون رسیده و توسط سازمان اب?غ خواهد شد، به سازمان و اپراتور پایه پرداخت کند .

3 - 7 - سازمان موظف است حداقل سه ماه قبل از شروع ارائه خدمات ترابرد شماره، مبالغ مندرج در بندهای 3 - 5  و 3 - 6  را به کمیسیون پیشنهاد دهد .

3 - 8 - در صورتی که مشترک شماره ترابرد شده بخواهد اشتراک خود را به دیگری انتقال دهد، صرفا باید این کار را از طریق اپراتور پایه انجام دهد و این کار منوط به تسویه حساب با اپراتور پذیرا خواهد بود.

3 - 9 - اپراتور پذیرا موظف است به مشترک ترابرد شده، صرفا با همان تعرفه و کیفیت خدمات ارائه شده به سایر مشترکین خود خدمات ارائه کند .

3 - 10 - ترابرد شماره فقط به صورت نظیر به نظیر (سیم کارت دائمی به سیم کارت دائمی و سیم کارت اعتباری به سیم کارت اعتباری) امکان پذیر است .

3 - 11 - تایید درخواست ترابرد مشترک، توسط اپراتور فرستنده منوط به تسویه حساب بین اپراتور فرستنده و مشترک است .

تبصره 1 : در فاصله زمانی تایید درخواست ترابرد شماره مشترک از طرف اپراتور فرستنده تا فعال شدن سیم کارت مشترک در شبکه اپراتور پذیرا، اپراتور فرستنده حق ندارد خدمات خود را به غیر از خدمات رومینگ بین‌اللملل و برقراری تماس با خارج از کشور متوقف کند .

تبصره 2 : در خصوص کارکرد مشترک دارای سیم کارت دائمی ترابرد شده در این فاصله زمانی، اپراتور فرستنده باید طبق مقررات موجود نسبت به صدور صورتحساب برای مشترک ترابرد شده اقدام کند و مشترک باید نسبت به پرداخت صورت حساب صادر شده اقدام کند .

تبصره 3 : در صورتی که مشترک در مهلت مقرر، از تسویه حساب با اپراتور فرستنده خودداری کند، اپراتور پذیرا موظف است به موجب درخواست اپراتور فرستنده، طبق مقررات موجود نسبت به قطع خدمات مشترک ترابرد شده اقدام کند .

3 - 12 - کلیه اپراتورها موظفند، هر شش ماه یکبار در خصوص کلیه مبالغ مربوط به ترابرد شماره با هم و با سازمان تسویه حساب کنند .

3 - 13 - سازمان موظف است به منظور اجرا و ارائه خدمات ترابرد شماره ، مرکز مدیریت ترابرد شماره را در چارچوب این مصوبه ایجاد کند . کلیه اپراتورها موظفند با هزینه خود کلیه نیازهای ارتباطی سازمان را برای اتصال به مرکز مدیریت شماره را فراهم کنند .

3 - 14 - تصمیم گیری در خصوص شماره های مشترکینی که بعد از ترابرد شماره، طبق مقررات موجود غیرفعال محسوب می شوند بر عهده سازمان است .

3 - 15 - سازمان موظف است حداقل 3 ماه قبل از راه اندازی مرکز مدیریت ترابرد شماره و شروع ارائه خدمات، دستورالعمل اجرایی این مقررات را با مشورت اپراتورها تهیه و پس از تصویب در کمیسیون، برای اجرا به کلیه اپراتورها اب?غ کند .

3 - 16 - تفسیر مفاد این مقررات، صرفا با کمیسیون است .

***در این شرایط و ضوابط منظور از "سازمان" {سازمان تنظمی مقررات و ارتباطات رادیویی}، "کمیسیون" {کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات}، "اپراتور پایه" {اپراتوری که مشترک برای دریافت خدمات تلفن همراه برای بار اول ثبت نام کرده و اسناد و مدارک مورد نیاز برای احراز هویت و ثبت نام را به اپراتور مذکور تحویل داده است و سند اشتراک دریافت کرده است} و "اپراتور پذیرا" {اپراتوری که مشترک یک اپراتور، قصد استفاده از خدمات آن را بدون تغییر شماره خود دارد} است.

منبع: 90ict

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو