یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بی‌وفایی مشتریان، ناتوانی شبکه یا عملکرد اپراتورها

عامل پا پس کشی اپراتورهای وایمکس

چهرقاني

شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶:۰۰


چندی است که زمزمه های تغییر فناوری وایمکس به LTE از سوی اپراتور های این شبکه ی نه چندان قدیمی در رسانه ها شنیده می شود، بی آنکه مشتریان این فناوری لذت برخورداری از دسترسی مناسب به اینترنت از طریق این شبکه نوین را چشیده باشند.

وایمکس نیوز- طبق آمار گروه هم‌اندیشی وایمکس (WiMAX Forum) حدود 600 بهره‌بردار وایمکس در جهان فعالیت می‌کننداما معروف‌ترین و بزرگ‌ترین بهره‌برداران این شبکه در برابر فناوری رقیب کوتاه آمده و درحال مهاجرت به فناوری LTE هستند.

چندی پیش پکت‌وان (Packet 1) که یکی از بهره‌برداران وایمکس در مالزی است خبر داد که خدمات آزمایشیLTE ارایه خواهد داد و سامانه‌های وایمکس خود را به این فناوری ارتقاء می دهد.
پکت وان خبر داده بود که 280000 مشترک دارد که رقم چشم‌گیری نیست اما در مقایسه با وسعت و جمعیت مالزی قابل اعتنا است. نکته‌ مهم‌تر این است که پکت‌وان یکی از اندک فراهم‌آوران خدمات وایمکس است که از این فناوری برای ارایه‌ خدمات فراخ‌باند همراه استفاده می‌کند.
طبق برآورد گروه هم‌اندیشی وایمکس، 13میلیون کاربر این فناوری به طور یک‌نواخت بین کاربران ثابت و سیار تقسیم شده است و چند بهره‌بردار بزرگ ارتباطات سیار مثل اسپرینت، کلیروایر، شرکت مخابرات کره، شرکت مخابراتی یوکیوی ژاپن، شرکت یوتای روسیه و همچنین چند شبکه در تایوان و مالزی عامل رشد شمار مشترکین وایمکس هستند.
بخشی از رشد وایمکس نیز ناشی از فعالیت بهره‌برداران بزرگ ارتباطات ثابت مثل اکستل مکزیک و بی اس‌ان‌ال هندوستان است، ولی این بهره‌برداران همه به راه‌اندازی خدمات فراخ‌باند سیار روی آورده‌اند.
پیش‌بینی گروه هم‌اندیشی وایمکس این است که رشد آینده‌ این فناوری متکی به بهره‌برداران بزرگ خدمات فراخ‌باند سیار است درحالیکه همین بهره‌برداران در حال ترک کردن وایمکس و رفتن به سراغ LTE هستند.
شرکت مخابرات کره از جمله نخستین بهره‌برداران وایمکس است که به آزمودنLTE روی آورده و شرکت معروف دیگر این کشور اس‌کا تلکوم نیز در پی راه‌اندازی کامل شبکه ‌LTE است.
اسپرینت بزرگ‌ترین هوادار وایمکس نیز می‌گوید بر سر دو راهی وایمکس و LTE گیر کرده است ولی همگان پیش‌بینی می‌کنند به زودی از راه‌اندازی شبکه ‌LTE خبر خواهد داد. کلیروایر که به اسپرینت و بسیاری دیگر ظرفیت شبکه وایمکس عرضه می‌کند درحال آزمایش پیکربندی‌های مختلفLTE است.
ماندگاری در حوزه‌ی وایمکس تاکنون دو دلیل داشته است: جلو بودن در آغاز راه نسبت به LTE و بهینه بودن وایمکس برای طیف غیرزوجی. اما این دلایل اکنون از میان رفته است.
 اکنون LTE به لطف تلاش‌های ورایزن و ان‌تی‌تی دوکومو بسیار زودتر از آن چه پیش‌بینی می‌شد به حالت تجاری رسیده است.
 هم چنین به لطف پا پس کشیدن اهالی وایمکس.
شبکه وایمکس درایران
مجوز ایجاد شبکه دسترسی با فناوری وایمکس در سال 1387 از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به 5 شرکت ارتباطات مبین نت، ایرانسل ، مجتمع رایانه دانش گلستان، شرکت مخابرات سیار اصفهان، شرکت انتقال داده های رهام داتک ارایه شده و در پایان سال 1393 منقضی می شود. تاکنون هیچ یک از اپراتور های وایمکس دارای مجوز به پیش بینی طرح تجاری خود در جذب مشتری دست نیافته و کاربران آن نیز در دسترسی به ارتباطات مجازی، لذتی را تجربه نکرده اند.
درحال حاضر وایمکس ایران با معضل لاینحلی روبرو است. از سویی  باید مشتریان زیادی داشته باشدتا بتواند منافع لازم را برای اپراتور خود تامین کند که دراین زمینه آمار کاربران وایمکس حکایت دیگری دارد و این امر در طول 6 سال فعالیت اپراتورهای وایمکس میسرنشده است. از سوی دیگر مهاجرت به فناوری LTE  راهکار پیش رو برای اپراتورهای وایمکس درنظر گرفته شده است بی آنکه دلیل عدم موفقیت از سوی اپراتورها تحلیل شود.
مشکل واقعی شبکه وایمکس در ایران علاوه بر مسایل جهانی این است که اپراتورهای این فناوری بدلیل بی توجهی به نیاز واقعی کاربران نتوانستند به قدر کافی مشتری برای این شبکه فراهم کنند و مهمترین دلیل شکست تجاری آن، عدم رضایت مشتریان از نحوه ارایه خدمات اپراتور ها بوده است. بی آنکه نوع فناوری درآن دخیل باشد.
شبکه وایمکس درایران می توانست بعنوان فناوری مهم دهه گذشته، دسترسی بیش از 10 میلیون کاربر را برای خود فراهم کند، درحالیکه تعداد کاربران این شبکه درسال پایانی مجوز، از یک میلیون تجاوز نمی کند و این موضوع یقینا به ناتوانی شبکه وایمکس مربوط نمی شود.
اکنون که فناوری وایمکس به روایت اخبار مندرج دررسانه ها، شمارش معکوس خود را برای خروج از دایره خدمات اینترنتی آغاز کرده است، تمرکز اپراتورهای این فناوری به تامین واقعی نیاز کاربران وانتظارات آنها، می تواندتنها راه نجات اپراتورها باشد.
تامین نیازهاو انتظارات اولویت کاربران
نیازکاربران به اینترنت عامل مراجعه آنها به اپراتورهاست و در مسیر تامین این نیازها، انتظاراتی دارند که لازم است از جانب عرضه کنندگان خدمات اینترنت برآورده شود.
اپراتورها باید بدانند،  تغییر فناوری به تنهایی قادر نخواهد بود اعتماد کاربران را جلب کند. کاربران پس از تامین نیاز ارتباطی به تامین انتظارات خود که  از احساس کرامت انسانی آنها ناشی می شود می اندیشند.
اپراتورها بدون حفظ حرمت مشتریان، رعایت حقوق آنها و برخورد صادقانه در پشتیبانی سرویس و خدمات پس از فروش نمی توانند به موفقیت لازم دست یابند. احساس کمترین بی حرمتی در اخذ خدمات پشتیانی برای خروج کاربران از دایره مشتریان کفایت می کند.
اپراتورهای شبکه وایمکس کنونی برای کسب موفقیت های مورد نظر، چه در فرصت باقی مانده برای ارایه سرویس با فناوری وایمکس و چه پس از تغییر تکنولوژی از وایمکس به LTE، بایدبتوانند نیاز ها و انتظارات مشتریان را تامین نمایند. آنهانمی توانند با رها کردن کاربران پس از فروش سرویس، انتظار وفاداری از مشتریان خود داشته باشند.
دراین صورت قطع ارتباط، حداقل کاری است که کاربران درحق اپراتورهایی که حرمتشان را حفظ نمی کنند انجام خواهندداد.چه با فناوری وایمکس و چه با فناوری LTE
اپراتورها برای حفظ بقای خود باید به رضایت مشتریان بیندیشندو به آن عمل نمایند

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو