شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

شبکه علمی تا سه سال آینده در سراسر کشور گسترده می‌شود

تیک نیوز

دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۷:۰۰


مراسم تبادل تفاهم‌نامه همکاری در حوزه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه علمی کشور میان سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی با حضور مهندس حکیم جوادی، رییس سازمان و دکتر طائب، رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در محل این سازمان برگزار شد.

راه‌اندازی شبکه علمی تهران تا دهه فجر

حکیم جوادی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه شبکه علمی شهر تهران را در دهه فجر امسال راه‌اندازی می‌کنیم، گفت: امیدواریم با همکاری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی در مدت سه سال، تمام دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی سراسر کشور به این شبکه بپیوندند.

عباس طائب در ادامه این مراسم راه‌اندازی و توسعه شبکه علمی را یکی از ضروریات کشور دانست و گفت: با ایجاد این شبکه تمام اطلاعات و فعالیت‌های علمی کشور در داخل یک شبکه قرار می‌گیرند.

وی افزود: در این شبکه اطلاعات مربوط به کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها، پروژه‌های تحقیقاتی در حال انجام، بانک‌های اطلاعاتی، پژوهشی و آماری که در داخل کشور ایجاد می‌شود همچون بانک اطلاعات تشکیل می‌شود و در این شبکه علمی قابل تبادل خواهد بود.

***

در شبکه علمی کشور اطلاعات مربوط به کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها، پروژه‌های تحقیقاتی در حال انجام، بانک‌های اطلاعاتی، پژوهشی و آماری که در داخل کشور ایجاد می‌شود همچون بانک اطلاعات تشکیل می‌شود و در این شبکه علمی قابل تبادل خواهد بود

***

ضعف آموزش مجازی کشور ناشی از نبود شبکه علمی است

وی افزود: یکی از دلایل عدم توفیق آموزش مجازی در کشور محدودیت سرعت ارتباطی و نبود شبکه علمی است که با راه‌اندازی آن ظرفیت دانشگاه‌ها افزایش خواهد یافت و دانشجویان از طریق آموزش مجازی می‌توانند در مقاطع مختلف تحصیلی ادامه تحصیل دهند. همچنین باعث تسهیل در انجام ویدیو کنفرانس‌ها و بی نیازی به انجام مسافرت‌ها برای حضور در سمینارها و کنفرانس‌ها می‌شود.

وی گفت: باید هرچه سریع تر ارتباطات میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با وزارت علوم محقق شود که این شبکه علمی می‌تواند به این موضوع نیز کمک کند.

تولید نرم‌افزار جامع دانشگاهی در کشور

طائب با بیان اینکه برای ایجاد این شبکه قرار است یک نرم‌‌افزار جامع توسط این سازمان در دانشگاه‌های کشور ایجاد شود و می‌تواند نسبت به نرم‌افزارهای خارجی مفیدتر باشد و در آینده نزدیک اجرایی می‌شود.

وی در مورد این نرم‌‌افزار گفت: این نرم‌‌افزار که کاملا ایرانی بوده و با سرمایه گذاری وزارت علوم تهیه شده و تمام فعالیت‌های آموزشی،پژوهشی، فرهنگی، مالی و اداری دانشگاه‌ها از طریق آن انجام خواهد شد.

وی گفت: با این کار تمام دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از یک نرم‌افزار واحد و بومی استفاده خواهند کرد که این کار بسیاری از فعالیت‌هایی که در وزارت علوم انجام می‌شود، همچون آمارگیری به روز را تسهیل می‌کند.

وی افزود: با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران شبکه علمی کشور زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری می‌رسد. طائب گفت: با برنامه‌ریزی که از چند سال قبل انجام شده، تمام دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و وابسته به وزارت علوم در استان تهران به این شبکه ملحق و این شبکه هرچه زودتر در سراسر کشور اجرایی می‌شوند.

گفتنی است این تفاهم‌نامه در راستای اجرای بند ح ماده 49 قانون برنامه پنجم توسعه کشور مبنی بر اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور توسعه شبکه علمی کشور اقدام کند و دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری دولتی موظفند ضمن اتصال به شبکه مزبور، محتوای علمی و امکانات نرم‌‌افزاری و سخت افزاری خود را با حفظ مالکیت معنوی با رعایت استانداردهای لازم روی شبکه علمی قرار دهند.

همچنین در تبصره این ماده آمده است که بخش غیر‌دولتی در صورت تمایل به استفاده از شبکه علمی کشور موظف به رعایت مفاد این بند است.

بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه سازمان فناوری اطلاعات ایران از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به نمایندگی معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان طرف اول و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به نمایندگی معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به عنوان طرف دوم، بر اجرای این تفاهم‌نامه توافق کردند.

همچنین ایجاد شبکه علمی - پژوهشی در کشور، اتصال دانشگاه‌ها و مراکز علمی - پژوهشی کشور به شبکه، تجهیز نقاط دانشگاهی برای اتصال به شبکه، اتصال شبکه علمی - پژوهشی کشور به شبکه اینترنت و مدیریت، راهبری و نگهداری شبکه علمی - پژوهشی کشور از مهم ترین اهداف این تفاهم‌نامه است. بودجه پیش بینی شده در این تفاهم‌نامه 6 میلیارد تومان برای هر یک از طرفین است.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو