شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

تعدادي از شرکت‌هاي اينترنتي در نامه‌اي اعتراضي:

مدل ارتقاء پروانه‌هاي ارتباطي ثابت به انحصار خصوصي مي‌انجامد

pap

دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱:۰۰


تعدادي از شرکت‌هاي اينترنتي در اعتراض به اظهارات معاون رگولاتوري درباره عملکرد شرکت‌هاي اينترنتي خصوصي، روند تهيه پيش‌نويس مربوط به تغيير پروانه‌هاي ارتباطي ثابت را در راستاي ايجاد انحصار براي برخي شرکت‌ها دانسته‌اند.

وايمکس نيوز- تعدادي از شرکت‌هاي اينترنتي در نامه‌اي به  اظهارات عباسي شاهکوه، معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در خصوص شرايط مندرج در پيش نويس اصول حاکم بر پروانه هاي ارتباطات ثابت اعتراض کردند.

در اين نامه عنوان شده است: آقاي عباسي شاهکوه در صحبت‌هاي خود فقط به موضوع شرکتهايPAP اشاره کرده و ساير شرکتهاي داراي مجوز شاملISPها،ISDP ها و PSTN‌ها را به حساب نياورده‌اند. گويا از نظر ايشان در اين صنعت تنها شرکت‌هايPAP قدرتمند، بزرگ و داراي اهميت هستند در حاليکه هم اکنون بيش از 100 شرکت تنها با مجوزISDP در حال فعاليت بوده و عدم توجه ايشان به اين شرکت‌ها که داراي نقشي اساسي در چرخه اينترنت کشور هستند، سوال برانگيز است.

شرکت‌هاي ياد شده در بخش ديگر نامه خود عنوان کرده اند: همه شرکت‌هاي دارنده پروانه به تعهدات قانوني خود عمل کرده و کليه قوانين و مقررات مندرج در پروانه اوليه را رعايت کرده‌‌اند. متهم کردن شرکت ها به کم کاري؛ تهمت بوده و قابل پيگرد است.

در ادامه اين نامه تاکيد شده است: درباره ادعاي عدم فعاليت مناسب و جدي اين شرکت ها به اطلاع مي‌رسانيم در صورتي که حتي يکبار دستورالعمل اخذ پروانه ها در گذشته را مطالعه کرده باشيد، متوجه مي شويد هيچ شرطي براي بررسي و اندازه‌گيري عملکرد شرکت ها گذاشته نشده و با توجه به عدم پيش بيني سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، هر شرکتي متناسب با برنامه هاي خود اقدام به هدفگذاري و طراحي چشم انداز و برنامه استراتژيک کرده است و اينکه شما آنها را متهم به کم کاري کنيد عملا فرار از پاسخگويي در خصوص عدم برنامه‌ريزي و آينده نگري سازمان متبوع شما در 10 سال گذشته است.

اين شرکت‌ها با اشاره به اينکه در پيش نويس ارايه شده توسط آن سازمان، شرايط تمديد پروانه ها منوط به عملکرد گذشته شده  آن را داراي ايراد حقوقي دانسته و تاکيد کرده‌اند:  قانون عطف به ماسبق نمي شود. در پيش نويس آمده در صورتي که شرکت ها، شرايط مورد اشاره در بازه زماني انتهاي تيرماه را داشته باشند اجازه درخواست مجوز را خواهند داشت و با اين کار عملا فرصت بهره مندي از امتيازات پروانه جديد بدون امکان تلاش براي رسيدن به شرايط از متقاضيان گرفته شده و اين شرکتها به ناگاه سرمايه گذاري 10 ساله خود را بر باد رفته مي يابند.

 نويسندگان نامه معتقدند: به نظر مي رسد که متوليان تهيه اين پيش نويس، ابتدا طرفين موجود در بازار را آناليز کرده و بعد از گزينش شرکتهاي مدنظر خود، شرايط را جهت انتخاب آنها تدوين کرده اند. که اين مساله دقيقا نشان دهنده تمايل براي ايجاد يک انحصار کاملا خصوصي و خطرناک براي تعدادي از شرکت ها است و اين در حالي است که همواره کليه فعالان اين صنعت به انحصار مخابرات در اين بازار و يکه تازي آن اعتراض داشته اند و مدعي نبود فضايي براي رقابت سالم و منصفانه بوده اند و در حال حاضر عملا اين اقدامات منجر به ايجاد شرايطي براي حذف رقبا از بازار و ايجاد انحصاري خصوصي خواهد شد.

در بند ديگري از نامه عنوان شده است: يکي از ايرادات اساسي به روند تدوين پيش نويس آنست که در چند ماه گذشته مجموعه‌اي از نظرات کارشناسان و فعالان اين صنعت جمع آوري شده بود که متاسفانه اين نظرات به هيچ وجه در پيش نويس ديده نشده و خود اين موضوع نيز نوعي بي احترامي به کارشناسان و فعالان اين صنعت است که حتما بايد در مورد آن پاسخگو باشند.

اين شرکت‌هاي اينترنتي تاکيد کرده اند: قانونمند شدن مجوز فعاليت اشخاص و شرکت‌ها و همچنين کاهش تعداد بازيگران صنعت، في نفسه کاري بسيار ارزشمندي است و هيچ شرکتي مخالف توسعه تکنولوژي و فناوري در کشور نيست. اما مدل ارائه شده بايد بگونه اي باشد که صلاح عمومي شرکت هاي فعال و مهمتر از آن کل کشور را تامين کند و اينگونه نباشد که آئين نامه ارائه شده به دنبال تامين منافع مادي بعضي شرکت هاي خاص بوده و عملا به ساير رقبا و از آن مهمتر مردم به عنوان مصرف کنندگان خدمات اين شرکت ها توجهي نشود.

منبع: فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو