یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

در گفت و گو با رییس کمیته مخابرات مجلس تشریح شد:

نمره رگولاتوری در تنظیم بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات

مطهري

شنبه ۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۰:۰۰


سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان بخشی از حاکمیت وظیفه تنظیم بازار را برعهده دارد و در این راستا این سازمان است که تصمیم می‌گیرد کدام فناوری تحت چه شرایطی و توسط چه کسی باید وارد بازار شود.<BR> پس از اینکه تمامی انتخاب‌ها انجام شد، این بار رگولاتوری از محل درآمدهای اپراتور برنده حق امتیاز خود را برمی‌دارد و به درآمدهای دولت می‌افزاید.<BR> اما آیا اینکه رگولاتوری در جریان همه این فرآیندهای به درستی عمل کرده است یا نه موضوعی است که در مورد آن با علی مطهری، رییس کمیته مخابرات مجلس به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به اینکه در حال حاضر دنیا به سمت استفاده از نسل چهارم در شبکه‌های ارتباطی است آیا ورود ایران در شرایط فعلی به فناوری نسل 3 تصمیم درستی بوده است؟

مطهری: بسیاری از مسایل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در این موضوع اثر گذارترند ولی در هر صورت اگر از تکنولوژی جدیدتری استفاده کنیم بهتر است.
شاید با ورود فناوری نسل 3 به کشور ما یک گام از فناوری نسل 4 عقب تریم اما همین فناوری نسل 3 نیز فعلا پاسخگوی نیازهای ما هست.از طرفی به روز رسانی نسل 2 به 3 آسان‌تر از نسل 2 به 4 است.
در واقع مجموعه‌ای از عوامل تعیین می‌کنند که کدام نسل از فناوری را وارد کنیم. از طرفی تکنولوژی هم روز به روز در حال تغییر است و ما حتی اگر نسل 4 را هم وارد کنیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که می پرسیم چرا نسل 5 را وارد نمی‌کنیم.
نکته دیگری که حائز اهمیت است محاسبه هزینه ها و فایده های یک نسل از فناوری است، در شرایطی که فناوری نسل 3 با هزینه های پایین تر فایده های مورد انتظار را دارد به لحاظ صرفه اقتصادی انتخاب فناوری نسل 4 که پرهزینه تر است و در شرایط فعلی بخشی از فایده هایش بلااستفاده است، معقول نیست.
از نگاهی دیگر در یک سیستم عرضه و تقاضا این میزان تقاضاست که بر نوع عرضه خدمات تاثیر می گذارد، مسلما هیچ بنگاه اقتصادی به دنبال عرضه خدمتی نخواهد بود که برایش تقاضای موثری وجود ندارد.
در واقع با در نظر گرفتن جمیع عوامل انتخاب فناوری نسل 3 برای کشور در شرایط فعلی انتخاب مناسبی بوده است.
 

با توجه به اینکه اپراتور اول در حال خرید تجهیزات نسل 4 است تا در صورت گرفتن مجوز آمادگی ارایه خدمات را داشته باشد، این سوال پیش می‌آید که با توجه به حضور قدرتمند دو اپراتور اول و دوم که بالقوه توانایی ارایه سرویس های نسل 4 را دارند، تعریف اپراتور نسل 3 ضرورت بوده استداشته است؟

 مطهری: به طور کلی باید به این نکته توجه داشت که شیوه انجام کارها انحصاری نیست و در واقع ممکن است برای حل یک مساله دهها راه حل وجود داشته باشد ممکن است بهترین راه حل یکی از تصمیم گیرندگان بهترین راه حل ما نباشد.
بنابراین شیوه انجام کارها متفاوت است و هر شیوه‌ای هم معایب و مزایای مربوط به خود را دارد. بر اساس اصل کلی دیگری هر چه تعداد اپراتورهای سرویس دهنده بیشتر باشد، فضا رقابتی تر و ارایه سرویس ها با کیفیت بیشتری همراه خواهد بود البته به شرطی که بازار کشش حضور چندین اپراتور را داشته باشد.
 

 

از آنجا که رگولاتوری در ارایه مجوزهای اپراتوری معمولا مبالغ زیادی برای صدور مجوز دریافت می‌کند که مجوزهای وایمکس هم از همین نمونه‌هاست،‌به نظر شما این روش موجبات انحصاری شدن برخی از خدمات را در کشور فراهم نمی‌کند.

مطهری: یکی از نکاتی که از گزارش تحقیق و تفحص از مخابرات برداشت می شود همین نکته است. بازار باید واقعی باشد به گونه‌ای که امکان عملی کردن طرح‌هایی که روی کاغذ می آید وجود داشته باشد، نباید این طور باشد که شرکتی فقط به دنبال کسب مجوز و پروانه ارایه سرویسی شود بلکه باید شرایط واقعی ارایه تمام و کمال آن سرویس را داشته باشد.
واقعی کردن بازار به ویژه از سوی بخش حاکمیتی که دولت متولی آن است، بسیار ضروری است تا تصمیم گیری های دولتی مانع از رسیدن شرکت های برنده به سود منطقی نشود.
در اینجا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان تنظیم کننده بازار باید با پیش بینی های درست بر مبنای میزان سرمایه گذاری و میزان سود حاصله حق امتیاز معقولی را برای اپراتور تعیین کند.
 

یعنی شما معتقدید رگولاتوری با دادن اینگونه مجوزها در تنظیم بازار به درستی عمل کرده است؟

مطهری: مجموعه‌ای از عوامل بر تصمیم گیری های رگولاتوری اثر گذارند و گاهی این سازمان ناگزیر از برخی تصمیم گیری هاست و تاکنون نیز کاستی‌های زیادی دیده شده است.
و رگولاتوری با دادن مجوزهای متعدد صرفا به دنبال کسب درآمد برای دولت نبوده است. 
 

بخش دوم را فردا در سایت اطلاع رسانی وایمکس نیوز منتشز خواهد شد.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو