شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

در کميسيون تنظيم مقررات ؛

مقررات صيانت از کودکان در برابر نسل سوم موبايل تصويب شد

موبايل

چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴:۰۰


کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، ضوابط صيانت از کودکان و نوجوانان در خدمات موبايل باندپهن را تصويب کرد.

وايمکس نيوز - کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات در جلسه 203 خود مقررات و ضوابطي را براي اپراتورهاي تلفن همراه که خدمات نسل سوم و بالاتر را ارائه مي دهند و نيز مشترکاني که از اين خدمات استفاده مي کنند تصويب کرد.

اين ضوابط با توجه به توسعه نسل‌هاي بالاتر تلفن همراه که موجب فراهم شدن خدمات جديدي در حوزه‌هايي همچون سلامت، آموزش و اشتغال مي‌شود و از آنجايي که امکان بهره‌مندي از اين خدمات به‌صورت گسترده براي همه رده‌هاي سني فراهم است مصوب شده است.

اين مقررات به منظور بهره‌مندي مفيد و پرهيز از مخاطرات احتمالي حوزه خدمات باند پهن بر مبناي نيازهاي ملي و فرهنگي و با توجه به نقشه مهندسي فرهنگي کشور و با تأکيد ويژه بر استحکام، دوام و تعادل خانواده‌ها و به‌خصوص مراقبت از کودکان و نوجوانان تصويب شده و براساس آن اپراتورهاي موبايل موظف هستند سيم‌کارت کودک و نوجوان با قابليت دسترسي به بسته‌هاي خدماتي جذاب تلفن همراه متناسب با گروه‌هاي سني کودک و نوجوان (افراد زير 18 سال) را همراه با بسته آموزشي استفاده صحيح از خدمات باند پهن موبايل ارائه کنند.

اپراتورها موظف هستند خدمات تلفن همراه را با قابليت اعمال برخي مديريت‌ها براي استفاده کودک و نوجوان براي يک يا چند دسته از خدمات تلفن همراه نظير صوت، تلفن تصويري، پيام کوتاه، پيام چند رسانه‌اي و اينترنت يا اضافه کردن برخي قابليت‌ها چون امکان تماس خانوادگي يا گروهي براساس درخواست مشترک فراهم کنند.

اقدام ديگري که اپراتورها را به نوعي متعهدتر مي‌کند اين است که اجازه فروش سيم‌کارت به افراد کمتر از 18 سال را ندارند و هرگونه تغيير در قابليت سيم‌کارت از قبيل محدوديت در دسترسي به بعضي از خدمات با مشترکان است.

نحوه نظارت، هدايت و کنترل کودکان توسط اولياي خانواده‌ها، تماس با کدهاي خدماتي اضطراري از قبيل 123 و 110 در صورت مواجهه با ناهنجاري‌هاي فرهنگي و اجتماعي و همچنين ترويج اخلاق و آداب استفاده مسئولانه و شرعي از خدمات و محصولات موبايل باند پهن در راستاي رعايت حقوق شهروندي نيز بايد در اين سيم‌کارت‌ها ديده شود.

در همين حال در اين مصوبه مشترکان تلفن همراه باند پهن براي اين رده سني نيز داراي مسئوليت‌هايي نظير حقوقي و مالي هستند.

اظهار يا ايجاد هويت جعلي يا غيرواقعي يا هرگونه اقدامي که منجر به گمراهي از هويت واقعي مشترک ر استفاده از خدمات باند پهن موبايل شود، ممنوع است.

مشترکان موظف هستند در صورت فراهم‌سازي امکان استفاده از خدمات تلفن همراه باند پهن موبايل براي فرزندان کودک و نوجوان خود، مسئوليت کاربرد را بپذيرند و بر خدمات‌گيري کودک و نوجوان خود نظارت فعال داشته باشند.

 

منبع : مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو