یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

اسنودن در گفت‌وگو با يک شبکه‌ي تلويزيوني روسي، ادعا کرد:

حمله‌ي سايبري ايران به شرکت سعودي آرامکو در تلافي استاکس‌نت

اسنودن

دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴:۰۰


ادوارد اسنودن، پيمان‌کار سابق آژانس امنيت ملي آمريکا، در مصاحبه‌اي نادر سخنان تازه‌اي درباره جنگ سايبري آمريکا مطرح کرده و از جمله به موضوع ويروس استاکس‌نت پرداخته است.

وايمکس نيوز - او که بخشي از گفتگويش در سايت پي‌بي‌اس منتشر شده و مشروح آن به زودي از شبکه‌ي تلويزيون روسي نوا پخش خواهد شد گفته است که توان تکنولوژيک ايران به اندازه آمريکا نيست، اما آنها هم در مقابل ويروس استاکس‌نت دست به تلافي زدند و به هم‌پيمان‌هاي آمريکا از جمله شرکت سعودي آرامکو حمله سايبري کردند. 
اسندون، پيمانکار پيشين سازمان امنيت ملي آمريکا (ان اس اي) در پي افشاي اطلاعات مربوط به طرح‌هاي فوق محرمانه گردآوري اطلاعات مکالمات ديجيتال شهروندان از ايالات متحده گريخت و در حال حاضر در روسيه زندگي مي‌کند. 
او گفته " آنها (ايران) ويروس وايپر (برف‌پاک‌ کن) را به اين شرکت سعودي آرامکو فرستادند، که البته در مقايسه با ديگر ويروس‌ها در کارزارهاي هک سايبري، يک اسباب‌بازي کودکانه به شمار مي‌رود. مسئله پيچيده‌اي نيست. شما صرفاً يک کرم (ويروس)، اساساً يک قطعه خودهمانند‌ساز از نرم‌افزاري مخرب را به شبکه‌ ارتباطي هدف مي‌فرستيد. اين ويروس به طور خودکار خودش را در سرتاسر شبکه ارتباطي داخلي تکثير مي‌کند و درنهايت همه دستگاه‌ها را حذف مي‌کند. درنتيجه، روز بعد وقتي که کارمندان به محل کارشان مي‌روند، چيزي روشن نمي‌شود و کار نمي‌کند و مدتي بيکارند. 
سال 2010 گزارش‌هايي از "جاسوسي" يک کرم اينترنتي به نام استاکسنت منتشر شد که تجهيزات هسته‌اي ايران را آلوده کرده بود. کمي بعدتر روشن شد که دايره عمل اين بدافزار فراتر از جاسوسي بوده و عملکرد بخش‌هايي از تجهيزات هسته‌اي ايران، به ويژه در تاسيسات غني‌سازي اورانيوم نطنز، در اثر آلودگي به آن مختل شده است. 
اسنودن در سال 2013 از جاسوسي گسترده سازمان امنيت ملي آمريکا (ان‌اس‌اي) از شهروندان و رهبران سراسر جهان پرده برداشت. 
او در اطلاعاتي که در اختيار روزنامه‌هاي گاردين، نيويورک تايمز و واشنگتن پست قرار داد افشا کرد سازمان امنيت ملي آمريکا اين اختيار را دارد که بدون حکم قضايي در اي‌ميل‌ها، مکالمات تلفني و پيامک‌هاي شهروندان آمريکايي جاسوسي کند.
 
"پارک ژوراسيک" 
ادوارد اسنودن گفته است اگر آمريکادر يک جنگ سايبري نوک حمله باشد، چيزهاي بيشتري را از دست خواهد داد. 
در اين مصاحبه که در مسکو محل زندگي اسنودن انجام شده، اين افشاگر اطلاعاتي تلاش براي بهره‌برداري از اسرار ملي را به سرقت از خزانه بانک تشبيه کرده است. 
ادوارد اسنودن که اکنون 32 ساله است اسنودن در اين مصاحبه که 30 ژوئن تابستان گذشته انجام گرفته، مشکل جنگ سايبري را دو طرفه مي‌داند چراکه به گفته او "ديگراني هستند که به تهاجم در جنگ سايبري ادامه مي‌دهند و اين در حالي است که مبارزه با برخي ويروس‌ها{ي کامپيوتري} بسيار دشوار است. 
" به گفته او "وقتي که ما ويروس شرور کوچکي را در استخر بزرگ زندگي‌‌هاي خصوصي، سيستم‌هاي شخصي روي اينترنت، قرار مي‌دهيم، ممکن است که ويروس فرار کند ودنياي ما را به داستان پارک ژوراسيک شبيه کند." 
آمريکا ادوارد اسنودن را به سرقت اموال دولتي و افشاي اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندي شده متهم کرده است. 
اسنودن در مصاحبه با نوا مي‌گويد: "عموم مردم همچنان اطلاعي از ميزان اين قبيل حمله‌هاي سايبري ندارند. چنين حمله‌هايي نه فقط توسط ايالات متحده که از سوي ديگر دولت‌ها در سرتاسر جهان انجام مي‌شود. هرچند بايد توجه داشته باشيم که اين ما بوديم که با راه‌اندازي کارزار استاکس‌نت عليه برنامه هسته‌اي ايران، چنين شيوه‌اي را به طرق مختلف آغاز کرديم." 
ادوارد اسنودن برنامه جاسوسي آمريکا را فراتر از حمله به کامپيوترهاي خانگي يا سيستم کنترل يک کارخانه دانسته و گفته اين جاسوسي شامل زيرساخت‌هاي سخت‌افزاري اينترنت هم مي‌شود که با هدف تصاحب اين زيرساخت‌ها صورت مي‌گيرد.

 

مشکل شروع حمله 
ادوارد اسنودن که به خاطر افشاگري‌هايش نامزد دريافت جايزه نوبل شده است در اين مصاحبه مي‌گويد که کشورهايي مثل آمريکا با دست زدن به چنين حملاتي يک قاعده استاندارد مي‌سازند و کشورهاي ديگر هم ممکن است بگويند اين کاري است که ملت‌هاي توسعه‌يافته و دموکرات مي‌کنند و آنها هم دست به کاري مشابه بزنند. 
به گفته او "وقتي جنگ سايبري ميان آمريکا و چين، يا حتي کشوري از خاورميانه، آفريقا، آمريکاي لاتين، اروپا پيش مي‌آيد، ما چيزهاي بيشتري براي از دست دادن داريم." 
اين پيمان کار امنيتي سابق اينگونه استدلال مي کند که اگر آمريکا با هدف سرقت برنامه‌هاي پژوهشي چين به يک دانشگاه چيني حمله کند چين هم در اقدامي تلافي‌جويانه اسرار يک دانشگاه آمريکايي، پيمان‌کار دفاعي آمريکا يا دفتر ارتش آمريکا را مي‌دزدد و اين حمله دستاوردي براي آمريکا نخواهد داشت.

 

عواقب 
ادوارد اسنودن در پايان مصاحبه‌اش به عواقب حمله‌هاي سايبري اشاره مي‌کند که اگر در اين روند اشتباهي رخ بدهد باعث مرگ آدم‌ها مي‌شود. 
او مي‌گويد مثلا حمله به نقطه تبادل اينترنت ممکن است زيرساخت‌هاي يک بيمارستان را تحت تاثير قرار بدهد و در اثر آن تجهيزات نجات زندگي خاموش شوند. 
ادوارد اسنودن در پايان اين مصاحبه مي‌گويد "فکر نمي‌کنم که هيچ تهديدي وجود داشته باشد که کسي به بهانه آن، نظارت بر جمعيت انبوهي را توجيه کند. فکر نمي‌کنم لازم باشد براي مقابله با تهديد بعضي از تروريست‌ها در يمن، بيمارستاني در هنک‌کنگ، برلين يا ريودوژانيو را هک کنيم."

 

منبع : سيتنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو