محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به ایجاد طرح دینامیک منوی ارزش افزوده روی سیم کارت شدند.
وایمکس نیوز - حمیدرضا ربیعی مجری این طرح با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر در شبکه همراه اول، بیشتر خدمات مبتنی بر محتوا از طریق شرکتهای سوم (third party) ارایه میشود و درآمد همراه اول تنها از بستر ارتباطی (معمولاً پیامک) است.
وی افزود: این در حالی است که همراه اول می تواند با قراردادن یک برنامه کاربردی روی سیم کارت، به درگاه ارایه خدمات و سرویسهای مبتنی بر محتوا تبدیل شود و شرکتهای سوم تعامل غیر مستقیم با کاربر داشته باشند.
به اعتقاد ربیعی دسترسی سریع، آسان و گرافیکی به این خدمات از طریق منوی گرافیکی درون گوشی، موجب استفاده بسیار بیشتر کاربران از این سامانه خواهد شد.
ربیعی مراحل اجرای پروژه را "تعیین مراحل فاز اجرای پروژه بر اساس ساختار WBS : (کمّی) و "تعیین خروجی های پروژه در پایان هر مرحله از فاز اجرا (کیفی)" دسته بندی کرد.
به گفته این پژوهشگر مرحله کمی شامل چهار فاز راه اندازی کارگزار مدیریت محتوا، راه اندازی کارگزار مدیریت کاربران و سرویسها، راه اندازی سیستم مدیریت از راه دور سرویس و طراحی و توسعه برنامه کاربردی روی سیم کارت است.
ربیعی افزود: مرحله کیفی نیز مشتمل بر چهار فاز مدیریت سرویسهای موجود و محتواهای آنها، تست و دیباگ کارگزار مدیریت خدمات، پایلوت جهت بارگذاری اپلت از طریق OTA یا تغییر منوهای آن و طراحی منوهای گرافیکی و فاز اجرایی و راه اندازی Gateway است.
وی در مورد اثر بخشی مستقیم پروژه در ابعاد توسعه شبکه، بهسازی سیستم ها، واگذاری سیم کارت، ارایه خدمات جدید و ارزش افزوده و بهینه سازی شبکه نیز گفت: این درگاه با دسترسی آسان به همراه اول این امکان را میدهد تا خدمات مبتنی بر محتوا را برای کاربران به آسانی و در کوتاهترین زمان ممکن ارایه دهد.
به گفته این محقق دانشگاه شریف وجود دو برنامه جداگانه برای پشتیبانی همزمان از زبانهای فارسی و انگلیسی، امکان ارایه این خدمات به تمامی مشترکان را میدهد.
وی گفت: در عین حال امکان به روز آوری منوهای کاربر به صورت از راه دور (OTA)، امکان معرفی روز به روز خدمات جدید را به اپراتور میدهد. راهاندازی این درگاه با توجه به سازگاری با مدل فعلی ارایه سرویس بسیار سریع است.
ربیعی در مورد نوآوری ها و وجه تمایز پروژه از سایر موارد مشابه گفت: این پروژه به بحث خدمات ارزش افزوده روی سیم کارت اشاره مستقیم دارد و تاکنون خدماتی که روی گوشی ارایه می شد، از طریق این طرح روی سیم کارت مشترک قبل از توزیع سیم کارت و حتی بعد از آن ارایه می شود.
وی در مورد توجیه اقتصادی، نوع و مقدار ارزش افزوده ایجاد شده از اجرای این فعالیت گفت: از دو سال قبل همراه اول در خرید سیم کارت ها توجه ویژه ای به شاخص های اصلی سیم کارت داشته و می توان گفت 90 درصد سیم کارت های این شرکت قابلیت ارایه VAS را دارند.
به گفته وی حال با توجه به امکان بارگذاری اپلت روی سیم کارت از راه دور و بدون نیاز به حضور مشترک در دفاتر خدمات مشترکان علاوه بر ارایه خدمات نوین مخابراتی از مزایای دیگر همراه اول (کاهش هزینه پرسنل جهت پاسخگویی به مشترک) برخوردار می شود.
این طرح با همکاری رضا مهران و علی حدیدی از دیگر پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است.