دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

چرا بايد تعرفه تلفن ثابت تغيير کند؟

تلفن

چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴:۰۰


گفته مي‌شود تعرفه تلفن ثابت به قدري پايين است که در موارد متعدد هزينه قبض تلفن مشترکان از يک آدامس خارجي کمتر است.

وايمکس نيوز - بحث تغيير و افزايش تعرفه تلفن ثابت موضوع جديدي نيست و بيش از يک سال است که شرکت مخابرات اين موضوع را دنبال مي‌کند.

 

اما در اوايل دولت يازدهم، دولت با جديت مقابل افزايش تعرفه‌هاي اين بخش ايستاده و وزير ارتباطات به صراحت اعلام کرد سياست دولت جديد افزايش هزينه و فشار آوردن به مردم نيست و بر همين اساس مخابرات نمي‌تواند تعرفه‌هاي خود را تغيير دهد.

 

مدتي بعد براي ايجاد تغيير در درآمدهاي مخابرات بار ديگر بحث هم کدسازي تلفن ثابت از سرگرفته شد تا بدين ترتيب تعرفه‌هاي مخابرات تعديل پيدا کند.

 

حال چند ماهي از به پايان رسيدن هم‌کدسازي تلفن ثابت در کشور مي‌گذرد و اين گونه عنوان مي‌شود که از ابتدا قرار بر آن بوده که شش ماه پس از اجراي اين طرح، شرکت مخابرات درآمد خود را بررسي کرده و در صورت کاهش يافتن اين درآمد، پيشنهادات خود درباره تعرفه‌گذاري جديد را با وزارت ارتباطات و بخش قانون‌گذار آن يعني سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مطرح کند.

 

به تازگي نيز مدير عامل مخابرات از ارسال اين پيشنهادات به رگولاتوري خبر داده و اظهار اميدواري کرده است که هرچه سريع‌تر اين پيشنهادات مورد بررسي قرار گيرد.

در اين ميان جاي چند سوال وجود دارد؛ پيش از اين زمان اجراي طرح هم کدسازي مدير عامل سابق مخابرات در پاسخ به اين اظهارنظر رسانه‌ها مبني بر اين که اجراي اين طرح به افزايش هزينه‌هاي کاربران منجر خواهد شد، اين گونه اعلام کرده بود که قرار نيست مخابرات ضرر کند.

بر همين اساس تغييرات تعرفه‌اي همزمان با اجراي طرح هم کدسازي در استان‌هاي مختلف ايجاد شده و تعرفه هر دقيقه تماس درون استاني به 30 ريال و هر دقيقه تماس بين استاني به 330 ريال رسيد.

 

در حالي که پيش از اجراي اين طرح تماس‌هاي درون شهري به شکل پالسي محاسبه مي‌شد و براي هر پالس که حدود سه دقيقه مي شود، تعرفه‌اي 47 ريالي اعمال مي‌شد، براي تماس‌هاي بين شهري نيز طبقه بندي خاصي صورت گرفته و براساس ميزان مسافت تعرفه‌اي بين 15 تا 86 تومان براي هر پالس مکالمه اعمال مي‌شد.

 

اکنون با اجراي طرح هم کدسازي اگرچه هزينه‌هاي تماس بين شهري در موارد متعدد کاهش پيدا مي‌کند و شهرها و روستاهاي مختلف يک استان با تعرفه درون استاني با يکديگر ارتباط برقرار مي‌کنند، اما از سوي ديگر تماس‌هاي درون شهري که بخش قابل توجهي از مکالمات تلفني مردم را تشکيل مي‌دهند، به جاي پالسي 47 ريال، دقيقه‌اي 30 ريال محاسبه مي‌شوند.

 

در نهايت مي توان گفت هزينه سه دقيقه (يک پالس) مکالمه تلفن شهري از 47 ريال به حدود 90 ريال رسيده است که همين موضوع با توجه به حجم بالاي تماس‌هاي درون شهري مي تواند درآمد مخابرات را افزايش دهد.

 

مدير عامل شرکت مخابرات گفت‌وگويي با ايسنا در پاسخ به اين مطلب عنوان کرد: پيش از اين ميانگين مبلغ دريافتي مخابرات براي هر دقيقه تماس حدود 150 ريال بود که اکنون اين رقم به 30 ريال رسيده است.

 

کاظم ابراهيم صدرآبادي در عين حال گفت: قبول داريم که حجم مکالمات درون شهري بيش از مکالمات بين شهري است اما درآمد غالب ما از تماس‌هاي بين شهري بود که اکنون هزينه هر دقيقه اين مکالمات به 330 ريال رسيده است.

وي در پاسخ به اين مطلب که هزينه‌هاي مربوط به تلفن درون شهري کاربران اکنون بين دو تا سه برابر شده نيز اظهار کرد: اين رقم کمتر از سه برابر است چرا که يک پالس کمتر از سه دقيقه بود اما به هر صورت اکنون، براي حذف کدهاي درون استاني، نرخ مکالمه تمام شهرها و روستاهاي داخل يک استان را به 30 ريال کاهش داده‌ايم که اين رقم پاسخگوي 15 توماني که در گذشته اعمال مي‌شد، نيست.

 

مدير عامل مخابرات در پايان صحبت‌هاي خود نيز يادآور شد: مخابرات در حال حاضر تنها بحث تغيير تعرفه‌هاي تلفن ثابت را مدنظر دارد و درباره سرويس‌هاي ديگري مانند اينترنت پرسرعت خانگي (ADSL) يا اينترنت موبايل فعلا تعرفه ندارد.

 

منبع : ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو