شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

اجرای تجاری وایمکس 2 تا انتهای سال 2011

وايمکس

جمعه ۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۰:۰۰


بیش از 100 اپراتور مخابراتی دنیا در تایوان گرد هم آمدند تا با توجه به ملاحظات تجاری حال حاضر دنیا، بر سر آخرین نسخه استاندارد جدید IEEE802.16m یا همان وایمکس 2 به تصمیمی مشترک دست یابند. بر اساس گزارشات دریافتی از این نشست، شبکه­­های مبتنی بر وایمکس 2 تا انتهای سال جاری میلادی توسعه فراوانی داشته و به صورت تجاری پیاده­ سازی خواهند شد.<BR> <BR>

وایمکس نیوز - استاندارد 802.16m که با نام تجاری وایمکس 2 شناخته شده است، با شبکه­ های مبتنی بر نسخه­ های قدیمی­تر وایمکس سازگاری کامل داشته و همچنین می­تواند نرخ داده بالاتر، امنیت پیشرفته­ تر و مصرف توان بهینه­تری ارایه کند. این استاندارد همچنین قابلیت پشتیبانی از پهنای باندهای بیشتر تا 20 مگاهرتز را نیز دارا است.

با توجه به برگزاری این نشست و تجارب انجمن مهندسی برق و الکترونیک (IEEE) در استانداردسازی نسخه­ های پیشین وایمکس انتظار می­رود که وایمکس 2 مراحل تست سازگاری و مجوزدهی را زودتر از استانداردهای گذشته مانند 802.16e طی کند و با توجه به توافقات صورت گرفته در این نشست تا پایان سال 2011 به صورت تجاری در سراسر دنیا به اجرا در آید.

راکش تائوری، رئیس کارگروه 802.16 در این باره بیان کرد: " استاندارد 16m در سه ماهه اول سال جاری میلادی توسط اتحادیه جهانی مخابرات به تصویب نهایی خواهد رسید و پس از آن شاهد نصب و راه­ اندازی این شبکه­ها در سراسر دنیا خواهیم بود. با توجه به اصلاحات و بهبودهایی که در این سیستم لحاظ شده­است، عمر باتری گوشی­ها بالا رفته و کاربران متناسب با محلی که در آن قرار گرفته اند می­توانند از سطوح امنیتی مختلفی استفاده کنند. همچنین با توجه به تکنیک­های به کار رفته در این استاندارد، پهنای باند مورد استفاده در این سیستم دو برابر شده و بدین ترتیب نرخ داده قابل ارایه توسط شبکه وایمکس 2 از LTE پیشی گرفته و خواهد توانست بارزترین ملزومات سیستم­های نسل چهارم (4G) یعنی ارایه نرخ داده 100 مگابیت بر ثانیه برای کاربر متحرک را تامین کند."

با توجه به گزارش اخیر انجمن وایمکس (WiMAX Forum)، در حال حاضر 592 شرکت مخابراتی در 149 کشور دنیا برای اجرای شبکه­های وایمکس برنامه­ریزی کرده­اند که 259 عدد از این شرکت­ها مجوز تولید دریافت کرده و 62 مدل ایستگاه پایه تاکنون به این انجمن ارائه شده و به تصویب رسیده است. در این میان کشور تایوان با داشتن شش اپراتور وایمکس نقش مهمی در پیشرفت این شبکه ها دارد. پیش­ بینی­ ها نشان می­دهند که ارزش تولیدات صنعت وایمکس این کشور از 517 میلیون دلار در سال گذشته به حدود 600 میلیون دلار در سال آینده افزایش خواهد یافت. این درحالی است که دولت تایوان نیز طبق پروژه توسعه فناوری وایمکس و کاربردهای آن حدود 227 میلیون دلار در این فناوری سرمایه گذاری کرده است که اجرای آن تا سال 2013 نیز ادامه دارد.
 

منیع:‌ گروه علمی- تحلیلی طیف

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو