جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

سازمان گسترش اولین داوطلب برای حضور در اپراتور چهارم

صادق زاده

شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۲:۰۰


چند ماهی است که مسوولان وزارت ارتباطات از تعریف پروژه ای در کشور تحت عنوان اپراتور چهارم برای برای فعالیت در لایه دسترسی دیتا خبر می دهند که قرار است ارتباطات دیتا را بر بستر فیبرنوری تا درب منازل افراد پیاده سازی کند.

وایمکس نیوز - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد پروژه اپراتور چهارم فناوری اطلاعات که چندی است از سوی این وزارتخانه مطرح شده، اعلام کرده است که چارچوب پروانه اپراتور چهارم تعیین شده و طراحی کلانی نیز دراین زمینه صورت گرفته است، اما دولت باید برای تکمیل پروانه فعالیت این اپراتور مجوز صادر کند تا فرایند انتخاب اپراتور طی شود.
درهمین حال معاون سازمان گسترش و نوسازی، آمادگی این سازمان را برای حضور در اپراتور چهارم اعلام کرده است.
رمضانعلی صادق زاده با اشاره به راه ‌اندازی اپراتور چهارم (IT) در کشور، اعلام کرد: این اپراتور شبکه ای است که خدمات دیتا ارایه می‌کند و حوزه فعالیت آن لایه دسترسی و فیبر نوری خواهد بود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر کنسرسیوم این اپراتور مشخص نشده است، افزود: سازمان گسترش و نوسازی از این آمادگی برخوردار است تا سهام این اپراتور را تاسقف 49 درصد خریداری کند.
وی با بیان اینکه اقدامات مطالعاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمنیه اپراتور چهارم به پایان نرسیده است، گفت: در شرایط فعلی وضعیت کنسرسیومی که قرار است در این اپراتور فعالیت خود را شروع کند، مشخص نیست.
وی با اشاره به اینکه این سازمان چندی پیش آمادگی خود را در سرمایه گذاری اپراتور سوم اعلام کرده بود، افزود: مذاکرات صورت گرفته با مسوولان این اپراتور نتیجه ای به همراه نداشت با توجه به اینکه دولتی بودن اپراتور فناوری اطلاعات مغایر با کوچک‌سازی دولت و اصل 44 است، این اپراتور خصوصی خواهد بود.
این درحالیست که تقی پور با بیان اینکه فرایند انتخاب شرکت برنده در اپراتور چهارم همانند فرایندی است که برای تعیین برنده در اپراتور دوم و سوم تلفن همراه صورت گرفته، اعلام کرده است که خارجی ها هم می توانند در این اپراتور حضور داشته باشند. به این معنی که خارجی ها با مشارکت شرکت های داخلی در این پروژه حضور یابند و بیش از 49 درصد از سهام این اپراتور را در اختیار نگیرند.
طبق اعلام مسوولان حداکثر پهنای باند اپراتور چهارم که برخی آن را اپراتور فناوری اطلاعات نیز می نامند متناسب با کاربرد متفاوت خواهد بود. برای مثال حداقل پهنای باند 8 مگابیت برثانیه را برای کاربران خانگی ارایه خواهد کرد و به این ترتیب امکان ارایه سرویس VOD (ویدئو درخواستی) به راحتی روی این شبکه قابل اجرا خواهد بود.
 

منبع: موبنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو