جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

در نشست خبری همایش تشعشع در شبکه‌های تلفن همراه مطرح شد:

تشعشعات آنتن های وایمکس از تلفن های همراه کمتر است

عظيم فرد

یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۶:۰۰


مدیر کل طیف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: میزان تشعشعات ناشی از آنتن های وایمکس حتی در بیشترین حالت به مراتب کمتر از تشعشعات آنتن های تلفن همراه است.

وایمکس نیوز عظیم فرد که دبیر کمیته علمی همایش نیز هست با بیان این مطلب گفت: با توجه به اینکه فناوری وایمکس در مقایسه با تلفن های همراه از دسته فناوری های جدیدتری است بنابراین اصول ایمنی حفاظت در برابر اشعه در این نوع آنتن ها مطابق پیشرفت های روز در آن دیده شده است.
وی افزود: بنابراین اساس فناوری LTE در درجه امنیت بالاتری قراردارد، در واقع هر فناوری که با پهنای باند گسترده تری در ارتباط باشد توان تشعشعی پایین تری دارد.
عظیم فرد گفت: ویژگی خاص فناوری وایمکس به گونه ای است که آنتن های وایمکس با حجم کوچکی که برایشان در نظر گرفته شده است باید محدوده کوچکی از پیرامون خود را پوشش دهند و برای پوشش محدوده های بزرگی در حد 30 کیلومتر نیستند، بنابراین توان تشعشعی بالایی را ارسال نمی کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که شبکه های در حال توسعه ای چون وایمکس تا پیش از زمان رسیدن به پوشش کامل شبکه شان برای تقویت آنتن دهی از توان بالاتری برای ایجاد آنتن دهی مناسب استفاده کنند، گفت: افزایش توان تشعشعی برای اپراتورهای وایمکس به منظور تقویت آنتن دهی بی فایده است، چرا که با این کار تاخیر زیادی در رفت و برگشت سیگنال ها به وجود می آید.
مدیرکل طیف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد تصمیم گیری سازمان های جهانی در مورد تجاری سازی طرح های نوین فناوری گفت: پیش از تجاری سازی طرح ها بسیاری از جزییات آنها مورد بررسی قرار می گیرد و تنها طرح هایی به مرحله تجاری می رسند که کمترین خطرات و آسیب ها را برای انسان و محیط زیست داشته باشند.
وی افزود: حساسیت و فشار مجامع بین المللی در مورد آسیب های فناوری بسیار بالاست. در کشور ما نیز ناظران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد صدور مجوزها با بررسی های دقیق اقدام می کنند و هیچ پروانه ای بدون در نظر گرفتن مسایل ایمنی و یک شبه صادر نمی شود.

 

پزشکان، مهندسان، استادان دانشگاه بدون سند نظر می دهند
مدیرکل طیف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هدف از برگزاری این همایش را بررسی جنبه های علمی ضررها و زیان های احتمالی شبکه های تلفن همراه عنوان کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از اساتید دانشگاه، مهندسان و پزشکان بدون ارایه اسناد و مدارک معتبر و بدون استناد به مراجع رسمی به ذکر دلایلی در مورد ضرر و زیان های ناشی از تلفن همراه می پردازند و باعث تشویش اذهان عمومی می شوند.
وی افزود: در این همایش سعی خواهیم کرد تمامی موارد مربوط به تشعشعات را با ذکر منبع به صورت کاملا علمی و کارشناسی بررسی کنیم.
محمدرضا کاردان، رییس انجمن حفاظت در برابر اشعه ایران نیز در این نشست بررسی موضوعات مربوط به ضررهای شبکه های تلفن همراه را به روز برگزاری همایش موکول کرد و گفت: انجمن به عنوان یک مجموعه بی طرف میزبان مسوولان دولتی و کارشناسان غیر دولتی خواهد بود تا ابعاد مختلف تشعشعات شبکه های تلفن همراه بررسی شود.
به گفته وی در حالت کلی تمامی اختراعات بشری معایب و مضراتی دارند و تلفن های همراه نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
وی در مورد استانداردهای تدوین شده در زمینه امواج رادیویی و رعایت آن در کشور گفت: استانداردی که در ایران تدوین شده بر اساس استانداردهای جدیدترین استانداردهای بین المللی بوده و به خوبی رعایت می شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا انجمن تاکنون در زمینه اطلاع رسانی به مردم به ویژه در مورد کودکان و زنان باردار اقدامی صورت نداده است، گفت: انجمن یک مجموعه علمی است که تاکنون سعی بر آن داشته تا به سازمان های مربوط مشاوره علمی بدهد و از این پس امیدواریم در زمینه آگاهی دادن به شهروندان نیز اقداماتی صورت دهیم.
وی در مورد توصیه های بین المللی به زنان باردار و کودکان در رابطه با مراقبت در برابر تشعشعات آنتن ها گفت: در هیچ منبعی ذکر نشده که آنتن ها برای کودکان مضراند. توصیه عمومی برای تمامی گروه ها این است که زمان های مکالمه کوتاه و فاصله از تلفن همراه زیاد باشد.
 

گوشی های پرتشعشع را به مردم معرفی کنیم

کاردان در مورد استاندارد تشعشعات گوشی های تلفن همراه نیز گفت: تمامی گوشی هایی که از مبادی قانونی وارد کشور می شوند باید تاییدیه سلامت بگیرند.
وی افزود: در مورد گوشی های قاچاق نیز بهتر است لیستی از اسامی و مشخصات گوشی هایی که در بازار وجود دارند و میزان تشعشع آنها غیر مجاز است تهیه شود و در اختیار مردم قرار بگیرد تا آنها از این گوشی ها نخرند.
وی در مورد اینکه آیا حاضر است بر پشت بام منزل خود آنتن نصب کنند، گفت: با این مساله مشکلی ندارم البته به شرطی که هزینه آن پرداخت شود.
کاردان در پاسخ به این سوال که با توجه به حمایت مالی سازمان تنظیم مقررات از این همایش می توان به خروجی های این همایش اطمینان داشت، گفت: سعی مان بر این بوده تا تمامی مطالب عنوان شده در همایش بر پایه مستندات علمی باشد.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو