یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

هشدار پليس فتا نسبت به ذخيره رمز عبور در مرورگرهاي اينترنتي

رمز عبور

دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰:۰۰


پليس فتا نسبت به ذخيره رمز عبور در مرورگرهاي اينترنتي به کاربران هشدار داد.

وايمکس نيوز - پليس فضاي تبادل اطلاعات از کاربران اينترنت خواست زماني که از رايانه‌هاي عمومي استفاده مي کنند به هيچ عنوان گذرواژه خود را در مرورگر ذخيره نکرده و پيشنهادي را که به‌طور پيش‌فرض از مرورگر دريافت مي‌شود، تاييد نکنند.

پليس فتا اعلام کرد: يکي از قابليت هاي تمامي مرورگرها امکان ذخيره password است که از اين قابليت برخي کاربران اينترنت براي ورود به حساب هاي کاربري خود مانند پست الکترونيک، شبکه هاي اجتماعي و ... استفاده مي کنند؛ حتماً مشاهده کرده ايد در هنگام کار با مرورگرها زماني که قصد ورود به اکانت هاي مختلف خود را داريد، مرورگر از شما درخواست مي کند تا پسوردتان را ذخيره کنيد تا در مراجعات بعدي نيازي به وارد کردن دوباره نام کاربري و رمز عبور خود نداشته باشيد. اما اين قابليت تهديدي جدي براي کاربران محسوب مي شود.

استفاده از قابليت «Remember Passwords» در مرورگرها کمک بسزايي در افزايش سرعت کار، جلوگيري از اتلاف وقت و همچنين به دليل عدم تکرار در وارد کردن رمز عبور مي تواند کاربران را از سرقت اطلاعات توسط کي لاگرها (key logger) در امان نگه دارد، اما در مقابل مي‌تواند يک آسيب جدي براي امنيت گذرواژه کاربران باشد.

از اين رو اولين نکته اي که بايد به آن اشاره کرد اين است که تمامي گذرواژه‌هاي ذخيره شده در مرورگر، در فايلي نگهداري مي شود که دسترسي به آنها غيرممکن نيست؛ نکته دوم اين است که گذرواژه‌ها تا زماني که رمزنگاري شده و در يک پوشه مخفي نگه‌داري مي شوند، احتمالاً امن خواهند بود، اما نبايد فراموش کرد که دسترسي به آنها از طريق يک بدافزار نه چندان پيشرفته نيز امکان‌پذير است.

نکته سومي که کاربران بايد به آن توجه داشته باشند اين است که تمامي گذرواژه‌ها روي يک سيستم رايانه‌اي ذخيره مي‌شود، بنابراين کاربران ديگري که با آن سيستم کار مي کنند، عملاً به تمامي حساب‌هاي کاربري کاربر دسترسي خواهند داشت.

براين اساس پليس فتا به کاربران هشدار داد: زماني که از رايانه‌هاي عمومي مانند کتابخانه‌ها، کافي نت‌ها، و ... استفاده مي کنيد، به هيچ عنوان گذرواژه خود را در مرورگر ذخيره نکرده و پيشنهادي را که به‌طور پيش‌فرض از مرورگر دريافت مي‌شود تاييد نکنيد.

کاربران براي سيستم خود از يک آنتي ويروس مطمئن و به روز استفاده کرده و همچنين از انتخاب گذر واژه‌هاي ساده و قابل حدس نيز پرهيز کنند.

پليس فتا از کاربران اينترنتي خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف و موارد مشکوک در اين فضا مراتب را با ارائه مستندات مربوطه از طريق سايت پليس فتا به آدرس http://Cyberpolice.ir گزارش کنند.

 

منبع : مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو