شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

برخورد با خدمات پس از فروش جعلي بازار آي‌تي شروع شد

مرکزتماس

یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲:۰۰


وجود کارت‌هاي گارانتي و خدمات پس از فروش تقلبي و فاقد اعتبار در بازار محصولات آي‌تي منجر به اين شد که کارگروه مبارزه با واحدهاي صنفي متقلب از روز گذشته رسما کار خود را در تهران آغاز کند.

وايمکس نيوز- سيد مهدي ميرمهدي در گفت‌وگو با تسنيم، با بيان اينکه بازرسي و کارشناسي واحدهاي صنفي در حوزه خدمات پس از فروش براي رسته‌هاي توليد-تعمير و تعمير-فروش را آغاز کرديم، اظهار کرد: دو سال پيش بنا به درخواست سازمان حمايت قرار بود آئين‌نامه‌اي را در اين زمينه اجرايي کنيم که مربوط به صنف لوازم خانگي بود اما آن را نپذيرفتيم و طي هماهنگي‌هايي قرار شد آئين‌نامه‌اي در اتحاديه صنف فناوران رايانه تهيه و به تأييد سازمان حمايت جهت اجرا برسانيم.

رئيس اتحاديه صنف فناوران رايانه تهران در ارتباط با آئين‌نامه ساماندهي خدمات پس از فروش حوزه آي‌تي گفت: اين آئين‌نامه بسيار نزديک به لوازم خانگي و آنچه مورد نظر سازمان حمايت بود، است و لذا اين سازمان اجازه داد تا در سطح تهران انجام شود.
وي ابراز کرد: در زمينه خدمات پس از فروش و ارائه خدمات اوليه مشکلات بسياري در حوزه آي‌تي داريم که اميدواريم با تشکيل اين کارگروه تمامي مشکلات مربوط به اين حوزه از بين رود؛ خط‌کش‌هايي را به عنوان معيار دريافت مجوز اعم از متراژ، دستگاه‌ها، امکانات و تجهيزات در نظر گرفته‌ايم که اگر واحدهاي صنفي فعال در اين حوزه معيارها را رعايت کرده باشند براي آنها مجوز صادر مي‌کنيم.
ميرمهدي با بيان اينکه مسئول اين کارگروه آقاي منصوري يکي از اعضاي هيات مديره اتحاديه فناوران است، عنوان کرد: اين کارگروه از روز گذشته (94/3/16) فعاليت خود را شروع نموده و آن دسته از همکاراني که قبلا درخواست ارائه خدمات پس از فروش و گارانتي خود را کتبا به اتحاديه اعلام نموده‌اند توسط اين کارگروه بررسي کارشناسي و اعلام نظر مي‌گردند.
او درباره ميزان درخواست‌هاي رسيده به اتحاديه جهت دريافت مجوز خدمات‌دهي در زمينه خدمات پس از فروش نيز گفت: تاکنون 150 تا 160 نفر درخواست بازرسي داده، کارت گارانتي خود را ارائه و جاهاييکه ارائه خدمات مي‌دهند را معرفي کرده‌اند.
رئيس اتحاديه صنف فناوران رايانه تهران با بيان اينکه تمامي متقاضيان کارت گارانتي مميزي مي‌شوند و در صورت داشتن شرايط مجوز آنها صادر مي‌شود، عنوان کرد: با نمايندگي‌هاي رسمي خدمات پس از فروش که از سازمان صنعت-معدن و تجارت مجوز دارند کاري نداريم بلکه هدف از اجراي اين طرح ساماندهي آن دست از مراکزي است که در واحدهاي مسکوني و تجاري مشغول کار هستند و تنها با تبليغات اعتماد مردم را جلب کرده‌اند.
وي در ارتباط با اينکه اگر با مشکلي مواجه شويد و اصرار خاطي مانع از انجام کارتان شود، چکار مي‌کنيد؟، گفت: در ابتدا اخطاري 15 روزه به واحد صنفي خاطي يا واحدي که پروانه کسب اتحاديه را ندارد مبني بر جمع‌‌آوري واحد صنفي مي‌دهيم اگر توجه کرد که هيچ در غير اينصورت و در صورت ادامه فعاليت توسط اماکن نيروي انتظامي پلمپ خواهد شد.
او افزود: لذا از کليه همکاران درخواست مي‌گردد نهايت همکاري را با کارگروه انجام داده تا بتوانيم ارائه خدمات پس از فروش در سطح تهران را ساماندهي، کارت‌هاي تقلبي را جمع‌آوري و مراکز معتبر خدمات پس از فروش را معرفي نمائيم.
ميرمهدي همچنين خاطر نشان کرد: بازرسي و مميزي‌هاي اين کارگروه هر شش ماه به شش ماه خواهد بود تا از کيفيت خدمات کاسته نشود؛ همچين در نظر داريم تا با غربالگري اين حوزه اسامي واحدهاي صنفي مجاز را بعد از بازرسي‌ها منتشر کنيم تا مردم بدانند براي خريد يک محصول از چه گارانتي بايد استفاده کنند.
رئيس اتحاديه صنف فناوران رايانه تهران همچنين در ارتباط با شرايط مد نظر اين کارگروه براي ارائه مجوز خدمات پس از فروش نيز گفت: ليستي در اين زمينه تهيه شده که براي مثال در زمينه تعميرات به مواردي نظير داشتن انبار، قطعه و ابزارآلات تعويض چيپ‌ست اشاره دارد؛ البته ما زياد سخت نمي‌‌گيريم و اگر واحدي بعد از بررسي‌ها 80 تا 85 درصد شاخص‌ها را احصاء کرده باشد مجوز صادر مي‌کنيم اما قطعا به کسي که ظرفيت 10 درصدي دارد، مجوز نمي‌دهيم.
بابت بررسي واحدهاي صنفي هيچ وجهي دريافت نمي‌گردد در صورت برخورد با چنين مواردي، واحدها بايد موضوع را سريعا به اتحاديه صنف فناوران رايانه تهران گزارش کنند تا رسيدگي و برخورد مقتضي صورت پذيرد.

منبع: تسنيم

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو