شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

اختصاص بودجه 18 میلیارد دلاری برای "آینده روشن"

اوباما به ارتباطات دیجیتالی روستاییان می‌اندیشد

اوباما

شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۹:۰۰


باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در سفری به مارکوئت (Marquette) در یکی از نقاط سردسیر شمال میشیگان از طرح‌های بلندپروازانه‌اش درباره گسترش شبکه اینترنت بی‌سیم تا پوشش‌دهی 98 درصد از جمعیت آمریکاییان ظرف پنج سال آینده سخن گفت.

وایمکس نیوز - وی در دانشگاه شمال میشیگان گفت: ما نمی‌توانیم براساس زیرساخت‌های گذشته، بودجه مورد نیاز آینده را به صورت ریشه‌ای برنامه‌ریزی کنیم. وی ماه گذشته نیز این طرح را بخشی از برنامه‌‌های "آینده‌ای روشن" دانسته بود.
وی افزود: باید تلاش کنیم که در آینده هم همانند گذشته در جهان پیشگام باشیم. وی تاثیر طرح توسعه زیرساخت‌های وب را با رشد اقتصادی که در اثر گسترش راه‌آهن در قرن گذشته به وجود آمده بود، مقایسه کرد.
دانشگاه میشیگان شمالی در شهری با جمعیت 21 هزار نفر که محل سخنرانی اوباما بود، از این جهت انتخاب شد که این دانشگاه یک دهه پیش طرحی را راه‌اندازی کرد که براساس آن با ایجاد یک شبکه بی‌سیم منطقه‌ای دانشجویان حتی در روستاهای اطراف امکان دسترسی به اینترنت می‌یابند. این دانشگاه هم‌اکنون به هر دانشجوی تازه وارد یک لپ‌تاپ با امکانات شبکه بی‌سیم ارایه می‌دهد.
اوباما همچنین گفت: می‌خواهیم تا پنج سال آینده این امکان را برای صاحبان کسب‌وکارها فراهم کنیم که به صورت مجازی و با سرعت بالا از طریق شبکه بی‌سیم به تمامی آمریکایی‌ها دسترسی داشته باشند.
این طرح 18 میلیارد دلاری اوباما قرار است در برنامه بودجه آینده‌اش ‌که جزییات آن تا دوشنبه آینده ارایه می‌شود، گنجانده شود و هدف از آن اشتغالزایی و توسعه کسب‌وکارهای روستایی و ایجاد بازارهای تازه اعلام شده است. همچنین در این طرح 5 میلیارد دلار برای گسترش شبکه بی‌سیم نسل چهارم در مناطق روستایی در نظر گرفته شده است.
10 میلیارد دلار از این بودجه قرار است به توسعه شبکه بی‌سیم ملی برای رفع نیازهای اولیه و خدمات ضروری به شهروندان اختصاص بیابد و 3 میلیارد دلار دیگر از این بودجه صرف سرمایه‌گذاری در زمینه نوآوری‌ها و خلق فناوری‌های بی‌سیم می‌شود.
محل تامین این بودجه از درآمد حاصل از آزاد سازی طیف امواج بی‌سیم توسط دولت است که به گفته کاخ سفید در سال آینده به بیش از 8/27 میلیارد دلار خواهد رسید.
با توجه به درگیری‌ نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات بر سر بودجه، کاخ سفید اعلام کرده که 6/9 میلیارد دلار باقیمانده از این درآمد صرف پوشش کسری بودجه خواهد شد.
اوباما در مراسم سخنرانی‌اش در دانشگاه شمال میشیگان گفت: این طرح صرفا برای مقاصد سطحی مانند افزایش سرعت اینترنت یا دوست‌یابی در فیس‌بوک نیست، بلکه طرحی جامع و زیربنایی برای اتصال جامعه روستایی آمریکا به جهان دیجیتال و دسترسی آسان‌تر کسب‌وکارهای آمریکایی به بازارهای جهانی است. اینکه کشاورزان بتوانند تغییرات وضعیت جوی در سراسر کشور را از طریق اینترنت رصد کنند و جوانان برای یافتن موقعیت‌های تازه شغلی و اقتصادی نیازمند ترک محل زندگی خود نباشند، از اهداف این طرح به شمار می‌رود.
وی افزود: ما می‌خواهیم تمامی فرصت‌های موجود را در اختیار زنان و مردان این کشور قرار دهیم.
کاخ سفید همچنین در تشریح جزییات این طرح اعلام کرده که بخشی از این بودجه به تحقیقات برای راه‌اندازی یک سیستم امنیتی ملی بی‌سیم برای برقراری ارتباط در موقعیت بحران‌های ملی جدی مانند آنچه در 11 سپتامبر رخ داد در نظر گرفته شده است تا ارتباط میان شهروندان و دولتمردان در وضعیت‌های اضطراری حفظ شود.

تحلیل کارشناسان از طرح اوباما
در این میان برخی تحلیلگران معتقدند که چنین طرح بزرگی نیازمند بررسی‌های عمیق‌تری است. چنانچه حتی برآورد درآمد حاصل از آزاد سازی و فروش طیف امواج بی‌سیم توسط دولت چندان قابل اتکا نبوده و اجرایی شدن این طرح نیز با چالش‌های جدی مواجه است.
کاخ سفید در پاسخ به شائبه‌های موجود راهکار ایجاد درآمدهای جدید را برگزاری مزایده فروش طیف‌های امواج بی‌سیم اعلام کرده است که احتمال افزایش درآمد کمیسیون ارتباطات فدرال را تا سقف 8/27 میلیارد دلار تا دهه آینده در پی خواهد داشت. اما این امر خود به کیفیت همکاری ISPهای اصلی بستگی دارد.
سخنرانی اوباما در دانشگاه میشیگان آخرین بخش از سفر اقتصادی‌اش به دور کشور برای اهدافی مانند حمایت از تحقیقات انرژی‌ها نو، گسترش آموزش و اشتغالزایی بوده است.

آمریکا ملت گوگل و فیس‌بوک است
باراک اوباما ماه گذشته نیز در مراسم سخنرانی‌اش در برابر نمایندگان کنگره ‌و سنای آمریکا، مردم آمریکا را «ملت فیس‌بوک و گوگل» نامید. او با تاکید براهمیت و نقش فناوری در آینده‌ جهان وعده داد که تا پنج سال دیگر، 98 درصد مردم آمریکا به اینترنت بی‌سیم پرسرعت دسترسی خواهند داشت. این در حالی است که طبق آمار رسمی سال 2010 آمریکا، هنوز 40 درصد از مردم آمریکا از دسترسی به اینترنت بی‌سیم پرسرعت در خانه‌های خود محرومند.
اوباما با تاکید بر اینکه دولت او اتصال دورترین نقاط روستایی آمریکا به عصر دیجیتال را در سر می‌پروراند، گفت: باید در آینده‌ای نه چندان دور، کشاورزان روستا نشین ایالت آلاباما بتوانند محصول خود را از طریق اینترنت در همه جهان به فروش برسانند. دانش‌آموزان مدرسه باید بتوانند با دفتر یادداشت دیجیتالی سر کلاس درس حاضر شوند و بیماران نیز با پزشک خود به صورت ویدیویی چت کنند.
او با تاکید بر اهمیت ارتباط میان تحصیل و ابداع و نوآوری گفت: ما ملتی هستیم که ماشین ‌را اختراع کردیم و آن را در جاده‌ها راه انداختیم، کامپیوتر را ساختیم و به سراسر دنیا صادر کردیم. ما ملت ادیسون و برادران رایتز هستیم. ما ملت گوگل و فیس‌بوک هستیم.

منبع: روزنامه فناوران اطلاعات


 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو