یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

مدیر کل برنامه‌ریزی سازمان فناوری اطلاعات خبر داد:

ارتقا 15 پله‌ای ایران در اتحادیه جهانی مخابرات


دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۱:۰۰


مدیرکل دفتر برنامه ریزی سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: بر اساس نتایجی که تاکنون از پروژه سنجش شاخص‌های فناوری اطلاعات کشور به دست‌ آورده‌ایم و با انتشار آنها امیدواریم حداقل 15 رتبه جایگاه کشور در رتبه‌بندی اتحادیه بین‌المللی مخابرات ارتقاء یابد.

 وایمکس نیوز - پروژه سنجش عملکرد شاخص‌های فناوری اطلاعات کشور از تیرماه سال 88 در حالی در شرکت فناوری اطلاعات آغاز شد که چهار سال و نیم از شروع برنامه چهارم گذشته بود و نحوه ارزیابی شاخص‌ها به طور صریح در برنامه پیش‌بینی نشده بود.
در آن زمان نه تنها دستگاه‌های اجرایی توسط این شاخص‌ها سنجیده نشده بودند، پروژه خاصی نیز برای رسیدن به اهداف برنامه چهارم تعیین نشده بود.

بر این اساس پروژه سنجش عملکرد شاخص‌های فناوری اطلاعات کشور، در سال 88 تعریف شد و به این ترتیب شکل‌دهی نظام آماری فناوری اطلاعات کلید خورد و پس از آن معاون اول رییس جمهور با ابلاغ به تمامی دستگاه‌ها اعلام کرد که دستگاه‌های از نظر شاخص‌های IT مورد سنجش قرار خواهند گرفت.

در همین رابطه، با توجه به اهمیت این پروژه در ارزیابی دستاوردهای برنامه چهارم و مهم تر از آن رسیدن به اهداف برنامه پنجم، برای اطلاع از وضعیت این پروژه گفت‌وگویی با مدیرکل برنامه ریزی و کنترل برنامه‌های سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام داده‌ایم که در ادامه می خوانید

امیرحسین محبعلی با اشاره به اجرای پروژه سنجش عملکرد شاخص‌های فناوری اطلاعات در کشور، گفت: پس از اینکه وظایف حاکمیتی فناوری اطلاعات به سازمان فناوری اطلاعات محول شد، پروژه سنجش برای نخستین بار در کشور آغاز شد.
وی با بیان اینکه اجرای این پروژه در سازمان فناوری اطلاعات یک سال به طول انجامید، گفت: این زمان به این دلیل صرف شد که این آمادگی در کشور وجود نداشت که یک مرجعی به سازمان‌ها ورود پیدا کند و تمامی عملکردهای سازمان از آنها مطالبه کند.

 

پیش‌بینی انتشار نتایج نهایی سنجش شاخص‌های فناوری اطلاعات کشور تا پایان سال

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و کنترل برنامه‌های سازمان فناوری اطلاعات ایران بیان کرد: هم اکنون پروژه‌ در مرحله خاتمه قرار دارد و در مرحله تحقیق و راستی‌ آزمایی پروژه هستیم.
وی گفت: مرحله راستی‌ آزمایی به این معنا است که اطلاعات گردآوری و تحلیل شده است و برای دستگاه‌های اصلی فرستاده شده تا تایید اطلاعات از دستگاه‌ها گرفته شود.
محبعلی بیان کرد: تلاش می‌کنیم نتایج پروژه سنجش عملکرد شاخص‌های فناوری اطلاعات کشور را تا پایان سال منتشر کنیم.

 شاخص‌های بین‌المللی IDI و آمادگی الکترونیکی معیار سنجش شاخص‌های فناوری اطلاعات

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و کنترل برنامه‌های سازمان فناوری اطلاعات ایران بیان کرد: پروژه سنجش عملکرد شاخص‌های فناوری اطلاعات در کشور دستاوردهای بسیار خوبی داشته است.
وی افزود: به طور مثال در قسمت بخشی و فرابخشی برنامه 5 ساله چهارم توسعه، نقاط قوت و ضعف خوبی شناسایی شده است.
محبعلی گفت: نقاط قوت که ادامه راه است و در رابطه با نقاط ضعف نیز تمام تلاش ما این است که با تدوین شاخص‌های درست به اهداف برنامه دست یابیم.
مدیرکل برنامه‌ریزی سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد: در اجرای این پروژه سنجش دو شاخص بین‌المللی IDI متعلق به اتحادیه جهانی مخابرات و شاخص آمادگی الکترونیکی را داشته‌ایم.

 

ارتقاء حداقل 15رتبه‌ای جایگاه ایران در رتبه‌بندی اتحادیه جهانی مخابرات

محبعلی بیان کرد: نتایجی که تاکنون بدست آورده‌ایم این است که به احتمال زیاد حداقل 15 رتبه جایگاه کشور در رتبه‌بندی جهانی تضییع شده است و این رتبه‌بندی بر اساس اطلاعاتی است که مراجع خارجی تا به حال به صورت غیر رسمی از ما گرفته‌اند.
وی افزود: حال که ما به صورت علمی در این موضوع ورود پیدا کرده‌ایم، پس از انتشار نتایج پروژه و طی مکاتباتی که با اتحادیه جهانی مخابرات خواهیم داشت، بتوانیم حداقل 15 پله جایگاه ایران را در ITU (اتحادیه جهانی مخابرات) بالاتر ببریم.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و کنترل برنامه‌های سازمان فناوری اطلاعات گفت: این ارتقاء رتبه‌ در شاخص IDI خواهد بود که یکی از شاخص‌های زیرمجموعه اتحادیه‌ جهانی مخابرات در بحث فناوری اطلاعات است.

 

مرور دوباره و تایید نهایی دستگاه‌ها، دلیل عدم اعلام نتایج پروژه در دهه فجر

محبعلی با بیان اینکه سازمان فناوری اطلاعات متولی اجرای این پروژه بوده است، عنوان کرد: در انجام این پروژه از مشاوران، پیمانکاران و ناظران بهره گرفته شده است.
وی با بیان اینکه تلاش داشتیم گزارش سنجش عملکرد شاخص‌های فناوری اطلاعات را در دهه فجر منتشر کنیم، عنوان کرد: با توجه به اینکه این گزارش دستاوردهای 5 سال سازمان‌ها است، بهتر دیدیم نتایج را یک بار با متولیان اصلی مرور و تایید کنیم.
وی بیان کرد: نتایج نهایی پس از انجام مراحل راست آزمایی منتشر خواهد شد.

 

تعیین تکالیف IT دستگاه‌ها در برنامه پنجم توسط سازمان فناوری اطلاعات

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و کنترل برنامه‌های سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که با توجه به ابلاغ برنامه پنجم توسعه، نتایج گزارش سنجش عملکرد شاخص‌های فناوری اطلاعات چگونه در برنامه پنجم استفاده خواهد شد، گفت: پروژه‌ای با عنوان تدوین بسته‌های اجرایی فناوری اطلاعات دستگاه‌ها در برنامه پنج ساله پنجم به سازمان فناوری اطلاعات ایران محول شده است.
وی توضیح داد: قرار است سازمان فناوری اطلاعات بر اساس اسناد بالادستی، تکالیف تمامی دستگاه‌ها در برنامه پنجم را مشخص کند؛ این تکالیف را به تایید کاگروه فاوای دولت برساند و سپس به دستگاه‌ها ابلاغ شود.
محبعلی افزود: در این پروژه به غیر از تکالیف و پروژه‌های دستگاه‌ها، شاخص‌های تخصصی نیز وجود دارد که به این طریق نتایج پروژه سنجش عملکرد شاخص‌های فناوری اطلاعات در برنامه پنجم لحاظ خواهد شد.

 

کسب اطلاعات از تمامی دستگاه‌های مشمول ماده 5 خدمات کشوری در پروژه سنجش

محبعلی در خصوص هدف از اجرای پروژه سنجش شاخص‌های فناوری اطلاعات کشور، یادآور شد: ‌این پروژه برای اینکه بتوانیم در ابتدای برنامه پنج ساله پنجم معیاری داشته باشیم آغاز شده است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و کنترل برنامه های شرکت فناوری اطلاعات افزود: برای انجام این پروژه از یک مشاور طراح استفاده شده و وظیفه این مشاور شفاف سازی فرآیندهای گردآوری و تدوین است.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه روش سنجش و پالایش‌ شاخص‌های برنامه چهارم و شاخص‌های بین‌المللی خیلی ملموس نبود؛ وظیفه مشاوره این بود که در طول 7 ماه این شاخص‌ها را شفاف‌سازی کند.
محبعلی با اشاره به اینکه جمع‌آوری اطلاعات کاری گسترده و وقت گیر است، افزود: برای این کار یک مناقصه برگزار و یک مشاور اجرایی از بخش خصوصی (شرکت پرورش داده‌ها) برای انجام این کار انتخاب شد.
وی ادامه داد: وظیفه مشاور اجرایی این است که براساس الگوها و شاخص‌های تعریف شده به تک تک دستگاه‌های مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مراجعه و شاخص‌ها را برای دستگاه‌ها شفاف کند.
محبعلی گفت: برای این کار مدتی حدود 3 ماه در نظر گرفته شده بود که بر اساس زمان‌بندی قرار بود نتایج پروژه در پایان شهریور ماه منتشر شود که به دلیل طولانی شدن آن انتشار نتایج به پایان سال جاری موکول شد.

 

تعیین وضعیت فناوری اطلاعات کشور ماحصل پروژه سنجش شاخص‌های آی تی‌

محبعلی در خصوص خروجی نهایی گزارش، گفت: خروجی نهایی گزارش وضعیت کشور در زمینه فناوری اطلاعات است که با 80 شاخص شامل 44 شاخص سند توسعه ملی و شاخص‌های بین‌المللی اتحادیه جهانی مخابرات و شاخص آمادگی الکترونیک سنجیده شده است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و کنترل برنامه های شرکت فناوری اطلاعات یاد‌آور شد: امیدواریم در پایان پروژه ارزیابی خوبی از شناخت وضع موجود فناوری اطلاعات در کشور حاصل شود.

 

نظام آماری فناوری اطلاعات کشور سالانه تشکیل می‌شود

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و کنترل برنامه های شرکت فناوری اطلاعات در خصوص ضرورت انجام این پروژه، گفت: در شاخص‌های سند توسعه ملی تاکنون هیچ نهادی به دستگاه‌های مسئول مراجعه نکرده تا ببیند چه کارهایی انجام داده‌اند و در چه وضعیتی قرار دارند که در پروژه مذکور این کار انجام شد.
وی ادامه داد: در خصوص شاخص‌های بین‌المللی نیز اگر چه شاخص‌‌های موجود شفاف است، اما متولی نهاد منبع اطلاعات در کشور به درستی مشخص نبوده و برای مثال یک بار اتحادیه جهانی مخابرات اطلاعات خود را برای سنجش از مرکز تحقیقات مخابرات، بار دیگر از شورای عالی اطلاع‌رسانی گرفته است.
محبعلی تاکید کرد: در مجموع تعدد نهادهای اعلام آمار و نداشتن متولی واحد سبب ایجاد مغایرت‌هایی شده و در برخی موارد نیز حق ما تضییع شده است.
محبعلی افزود: البته نمی‌گوییم جایگاه ایران جایگاه بسیار بالایی است اما احساس می‌کنیم در این جایگاه نیز تاحدی حق ما تضییع شده است.
وی با بیان اینکه قرار است چنین گزارشی هر ساله تهیه شود، افزود: از سال آینده شاخص‌های برنامه چهارم را کنار می‌گذاریم و شاخص‌های برنامه پنجم را کار می‌کنیم.
وی تاکید کرد: زیرا شاخص‌های این پروژه مرتب در حال نو شدن است، سال گذشته شاخص DOI بود و امسال اتحادیه جهانی مخابرات اعلام کرد ‌سنجش براساس شاخص IDI است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و کنترل برنامه های شرکت فناوری اطلاعات گفت: شرکت فناوری اطلاعات در تلاش است که نظام آماری فناوری اطلاعات را به صورت هر سال تشکیل دهد.

گفتنی است، اوایل امسال سعید مهدیون در نخستین همایش بررسی وضعیت شاخص‌های فناوری اطلاعات در کشور در خصوص جایگاه ایران در رتبه بندی اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) گفت: ایران بر اساس این رتبه بندی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال 2007 در رتبه یازدهم منطقه و در زمینه سبد هزینه ICT در همین سال در رتبه هشتم قرار دارد.
وی گفت:‌ همچنین در رتبه بندی جهانی بر اساس شاخص های دیجیتالی در ITU در سال 2005 و 2006 رتبه صد و پنجم از 181 کشور و بر اساس شاخص آمادگی الکترونیکی در economist سال 2009 رتبه شصت و هشتم از 70 کشور جهان را به خود اختصاص داده است.
وی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به آسیب شناسی برنامه چهارم بیان کرد: ضعف در مدیریت پروژه‌های بزرگ فناوری اطلاعات کشور، ضعف در هماهنگ سازی بین بخشی با توجه به ماهیت فرابخشی فناوری اطلاعات و ضعف در بخش صنعت از جمله موارد آسیب شناسی شده برنامه چهارم است.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو