یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

نخستین حمله استاکس‌نت به ایران 12 ساعت بعد از پایان کدنویسی

استاكس‌نت

سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۸:۰۰


اطلاعات تازه منتشر شده در مورد بدافزار مخرب استاکس نت نشان می دهد اولین حمله این کرم به رایانه‌های ایرانی تنها 12 ساعت پس از پایان کدنویسی اتفاق افتاده است.

وایمکس نیوز - محققان شرکت سمانتک معتقدند همین مساله نشان می دهد که این کرم از قبل برای آلوده کردن رایانه های ایرانی و به طور کاملا عمدی و هدفمند طراحی شده بود.
لیام مورچو در این مورد گفته است: طراحان استاکس نت به محض تکمیل این بدافزار، آن را مورد استفاده قرار دادند، چون اهداف مورد نظرشان را از قبل هدف گذاری کرده بودند. این کرم به محض آماده شدن به کار گرفته شده و این مساله کم سابقه است.
وی می افزاید: طراحان این کرم بارها آن را بر علیه اهداف مورد نظر به کار گرفتند تا بتوانند به اهدافشان برسند. کرم استاکس نت که توسط سرویس های جاسوسی آمریکا و اسراییل بر ضد تاسیسات هسته ای ایران به کار گرفته شد در اهداف خود ناکام ماند و متخصصان داخلی با موفقیت توانستند جلوی آلوده شدن تاسیسات هسته ای ایران به این بدافزار مخرب را بگیرند.
این کرم در عرض 11 ماه تلاش کرد 5 هدف اصلی در ایران را آلوده کند که به طور کامل ناکام ماند. این کرم در گام اول 10 رایانه را آلوده کرده و این رایانه ها در ادامه برای آلوده کردن 12 هزار رایانه در تاسیسات هسته ای ایران به کار گرفته شدند.
اولین حمله این کرم در تاریخ 22 ژوئن سال 2009 صورت گرفته یعنی 12 ساعت بعد از تکمیل طراحی آن. بعد از حمله به اولین هدف با استفاده از این کرم حملات بعدی با دقت تمام شش روز بعد، 14 روز بعد و در نهایت 26 روز بعد آغاز شده است.
یکی از اهداف اصلی این کرم تاسیسات نطنز بوده و از این طریق تلاش شده تا سرعت سانتریفیوژها تندتر یا کندتر از حد معمول شود، توطئه ای که با هوشمندی و درایت متخصصان داخلی با شکست مواجه شد.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو