جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران خبر داد؛

تدوین ۳ استاندارد ملی حوزه فضا/تضمین کیفیت محصولات فضایی

ايستگاه فضايي

چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵:۰۰


رئیس پژوهشگاه فضایی ایران از تدوین استانداردهای ملی مرتبط با حوزه فضا خبر داد و گفت: اولین مجموعه استانداردهای ملی فضایی، به‌زودی با اخذ شماره ملی استاندارد منتشر می‌شود.

وایمکس نیوز - حسن کریمی همزمان با روز ملی استاندارد، اظهار داشت: پژوهشگاه فضایی ایران، پیش‌نویس برخی از استانداردهای شاخه «مدیریت پروژه‌های فضایی» و «تضمین محصول فضایی» را برای تصویب و دریافت شماره ملی به سازمان ملی استاندارد کشور ارائه کرده با تصویب و صدور مجوز منتشر خواهد شد.

وی گفت: پژوهشگاه فضایی ایران با اخذ مجوزهای لازم از سازمان ملی استاندارد کشور، به تهیه و تدوین سه عنوان پیش‌نویس از استانداردهای شاخه «مدیریت پروژه‌های فضایی» و دو عنوان از استانداردهای شاخه «تضمین محصول فضایی» اقدام کرده و آنها را برای بررسی و تصویب و اخذ شماره ملی به سازمان ملی استاندارد ارائه کرده که در مرحله اول، برخی از این عناوین درآستانه اخذ مجوز است.

کریمی افزود: با توجه به فقدان استانداردهای ملی فضایی در کشور به عنوان مبنای کار سازمان‌های ذی‌نفع در عرصه صنعت فضایی، از اواخر سال 1392، پژوهشگاه فضایی ایران با اخذ مجوزهای لازم به‌منظور تدوین استاندارهای موردنظر از سازمان ملی استاندارد ایران، همکاری گسترده‌ای را با این سازمان برای تدوین استانداردهای ملی فضایی آغاز کرده است.

وی تاکید کرد: پیچیدگی و ریسک بالای پروژه‌های فضایی به لحاظ سطح فناوری و هزینه‌بر بودن آنها در مقایسه با دیگر صنایع، باعث به کارگیری الزامات استاندارد در تمامی فرآیندهای این حوزه اعم از فعالیت‌های مدیریتی، مهندسی و تضمین محصول می شود تا بتوان از این طریق موفقیت مورد انتظار در ماموریت‌های فضایی را تضمین کرد.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران یادآور شد: امروزه، سیاست‌های کلان کشور در عرصه علوم و فناوری فضایی و برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده در این خصوص، لزوم تهیه و اجرای استانداردهای ملی فضایی را ضروری می‌سازد.

وی گفت: به‌کارگیری استانداردهای ملی فضایی در متن قراردادهای پروژه‌های فضایی و ملزم کردن متولیان امر به اجرای آنها، می‌تواند ضریب اطمینان‌بخشی تحقق محصولات فضایی را بالا ببرد.

کریمی از تشکیل کمیته برنامه ریزی راهبردی در جهت اجرایی کردن این موضوع در معاونت تضمین کیفیت و ایمنی پژوهشگاه فضایی ایران و با همکاری سازمان ملی استاندارد کشور خبر داد و گفت: برای تدوین استانداردهای فضایی ملی، از نظرات سازمان ملی استاندارد ایران، سازمان فضایی ایران، صدا و سیما، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت دفاع، دانشگاه‌های تراز اول کشور و استادان و نخبگان استفاده شده است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران اظهار داشت: با اخذ مجوز برای پیش‌نویس‌های استانداردهای یادشده، اولین مجموعه استانداردهای ملی فضایی ایران منتشر می شود و به عنوان استاندارد ملی مرجع، مورد بهره‌برداری ذی‌نفعان صنعت فضایی کشور قرار خواهد گرفت.

کریمی یادآور شد: پژوهشگاه فضایی ایران تدوین استاندارهای ملی فضایی را طی یک برنامه پنج ساله در دستور کار خود دارد و تدوین 6 عنوان استاندارد دیگر از سری استانداردهای ملی فضایی نیز در دست اجرای این پژوهشگاه است.

 

منبع : مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو