یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

11 ویژگی جذاب در سیستم عامل Android 5.0 Lollipop

اندرويد 5

شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲:۰۰


انواع گوناگون سیستم­عامل­ها در کنار سازندگان مختلف، ایده­های زیادی را در اختیار گوگل قرار داده که از آنها برای پلت­فرم اندروید خود استفاده کرده است و نسخه Android 5.0 Lollipop (اندروید آب­نبات چوبی) دارای ویژگی­های زیادی است که آنها را خواهید دانست.

 وایمکس نیوز :

   

دستگاهتان را با صدای خودتان روشن کنید

شما می­توانید دستگاه اندرویدی خود را تنها با گفتن عبارت Okay Google روشن کنید، البته این کار به نظر کمی ترسناک می­آید زیرا این قابلیت به این معناست که دستگاه شما زمانی که خاموش است توانایی گوش دادن دارد. خوشبختانه شما در انتخاب این قابلیت مختارید. (توجه به این مساله لازم است که این ویژگی تنها روی دستگاه­هایی که سخت­افزار مناسب برای اجرای آن را دارند، قرار دارد مانند Nexus 6 و Nexus 9، البته سازندگان دیگر هم امکان دارد در آینده از این ویژگی در محصولات خود استفاده کنند)

اگر دستگاه شما این قابلیت را پشتیبانی می­کند و شما تمایل دارید آن را فعال کنید، باید به Google Now مراجعه کنید و سپس با رفتن به مسیر Settings > Voice > “Ok Google” Detection، حالت “Always On” را فعال کنید. بعد از این کار دستگاه از شما می­خواهد که سه بار عبارت مورد نظر را بگویید تا در واقع به گوشی صدای خود را آموزش دهید. یک بار که این روند را طی کنید، تلفن حرف شما را گوش می­کند. قابلیت بسیار جالبی است این­طور نیست؟

 

حالت مهمان (Guest Mode)
Lollipop اجازه می­دهد تا کاربران مهمان هم از دستگاه استفاده کنند. در این حالت چند کاربر می­توانند از یک دستگاه استفاده کنند، در حالی­که برنامه­ها، ترجیحات، کلمات رمز و دیگر سلیقه­های دیجیتالی­ کاملا متفاوت با یکدیگر دارند. (به­عبارت دیگر این حالت برای اعضای یک خانواده که تمایل به استفاده از یک تلفن یا تبلت به صورت مشترک دارند، مفید می­باشد). برای اضافه کردن کاربران مهمان، صفحه اعلانات (notification panel) را باز کنید و در بالای صفحه سمت راست آیکون هویت را انتخاب کنید. این حالت را هم­چنین می­توانید از طریق مسیر Settings > Users نیز انتخاب کنید.

 

قابلیت مزاحم نشوید

دستگاه شما برای دو دنیای مجازی و واقعی هم­چون یک مجرا عمل می­کند. افراد، شرکت­ها و برنامه­ها برای جلب توجه شما با هم رقابت می­کنند که رقابت آنها به دلیل تبلیغات مزاحم، ممکن است برای شما سخت باشد. Lollipop به تسکین این روند کمک می­کند.

اگر شما به مسیر Settings > Sound & notification > Interruptions بروید می­توانید انتخاب کنید که چه اعلان­هایی به شما اطلاع داده شود. در این بخش هم­چنین می­توانید روزها یا زمان­های مشخصی که از دستگاه استفاده نمی­کنید را انتخاب کنید و در این زمان­ها تنها اعلان­هایی را که در اولویت هستند را دریافت می­کنید (مثلا تماس یا پیام).

از طریق لمس دکمه تنظیم صدا هم می­توان به این قابلیت دست پیدا کرد به این طریق که در منوی باز شده، موارد مزاحم (یا مواردی که در اولویت قرار ندارند) را برای یک بازه زمانی معین یا به­طور نامحدود غیرفعال کنید.

 

هشدارهای ناراحت­ کننده برنامه­ ها را غیرفعال کنید

تیم تحقیق و توسعه اندروید تصمیم بسیار عاقلانه­ای گرفته­اند، آنها فرایند هشدارهای برنامه­ها را ساده­تر کرده­اند. زمانی که شما با هشدارهای ناخواسته برنامه­ای مواجه ­شوید، به­راحتی می­توانید آنها را مسدود کنید تا مزاحم شما نشوند. برای انجام این کار انگشت خود را روی هشدار مورد نظر نگه دارید تا صفحه اطلاعات مربوط به آن باز شود و در آنجا گزینه­ای وجود دارد که از طریق آن مستقیما به گزینه­های مربوط به هشدار برنامه دسترسی پیدا می­کنید (از طریق آیکون کوچکی به نام “I”). از اینجا شما می­توانید هشدارها را در اولویت قرار دهید، یا این­که همه آنها را مسدود کنید.

برای اطلاع از وضعیت هشدارهای برنامه خود به مسیر Settings > Sound & notification > App notifications بروید.

 

نمایش هشدارها روی صفحه نمایش قفل شده

Lollipop به شما این امکان را می­دهد که شرح هشدارها را مستقیما روی صفحه نمایش قفل شده خود ببینید. شما می­توانید با ضربه به سمت چپ یا راست از آنها خلاص شوید، بدون آنکه مجبور به باز کردن قفل صفحه شوید. این ویژگی، قابلیتی ساده و مفید می­باشد که روز دیجیتالی شما را کمی ساده­تر می­کند. اما ضعف آن این است که اطلاعات را برای کسی که گوشی شما را برداشته باز نگه می­دارد. اگر شما می­خواهید این قابلیت را غیرفعال کنید به مسیر  Settings > Sound & notification > When device is lockedبروید و تنظیمات آن را به “Don’t show notifications at all” تغییر دهید.

 

چراغ­ قوه داخلی

برنامه چراغ­قوه در لیست بهترین برنامه­های رایگان Google Play قرار دارد. شما می­توانید تقریبا مطمئن باشید که همیشه یک اپلیکیشن چراغ­قوه در لیست بهترین برنامه­های Google Play موجود می­باشد، به این علت که این برنامه­ها واقعا مفید و کاربردی هستند.

آیفون­هایApple  هم قابلیت چراغ­قوه داخلی را برای مدتی داشته­اند و اکنون نوبت به گوگل رسید که این قابلیت را به لیست ویژگی­هایش اضافه کند. شما آزادید تا هر تعداد اپلیکیشن چراغ­قوه که خواستید دانلود کنید (البته بعضی از آنها خیلی کاربرد ندارند). اپلیکیشن چراغ­قوه در Lollipop با باز کردن صفحه اعلانات وتنها یک لمس فعال می­شود.

 

قابلیت فعال کردن حالت Battery 2.‎0

اگرچه که این ویژگی به­خوبی قابلیت Ultra Power Saving  در گوشی Samsung Galaxy S5 نیست که در آن تلفن برای چندین روز شارژ دارد. اما این ویژگی جدید در این سیستم­عامل عمر باتری را طولانی می­کند و بنابر ادعای گوگل این افزایش انرژی 90 دقیقه اضافی خواهد بود. این کاهش مصرف از طریق کاهش عملکرد وسیله، محدود کردن ارتعاشات و تنها آپدیت کردن برنامه­هایی که شما آنها را باز کرده­اید انجام می­شود.

ساده­ترین راه برای دسترسی به این قابلیت، باز کردن پنل برای نشان دادن آیکون باتری است که در آنجا شما میتوانید ­بینید که دستگاه چقدر شارژ دارد. باضربه روی آیکون باتری به صفحه باتری بروید و سپس در بالا سمت راست روی منو (3 نقطه) ضربه بزنید و Battery Saver را انتخاب کنید و از اینجا شما می­توانید ویژگی Battery Saver را فعال و غیرفعال کنید و یا برای آن تعریف کنید که وقتی شارژ باتری به یک سطحی (حتی 5% یا 15%) رسید، به­صورت خودکار فعال شود. (توجه داشته باشید که اگر تلفنتان را به شارژر وصل کنید این قابلیت براساس پیشفرض غیرفعال می­شود)

 

ارتقا سیستم جستجوی همه ­جانبه

نوار جستجوی گوگل معمولا در بالای صفحه اصلی Lollipop می­باشد، درواقع به نظر می­رسد که امکان خلاصی از آن وجود ندارد (به نظر من Google Search قابلیتی ساده است و من با آن مشکلی ندارم). شما می­توانید سرعت جستجو را با ضربه­زدن به نوار جستجو و یا ضربه به دکمه­های پایین و کشیدن آنها به سمت بالا، ارتقا دهید. این قابلیت حتی زمانی که شما داخل یک برنامه هستید نیز کار می­کند.

اگر شما طرفدار Google Now هستید، می­توانید با کشیدن دکمه­ها به سمت چپ به آن دست پیدا کنید. برای اطمینان از فعال بودن Google Search به Google Settings بروید و در نوار جستجو کلمه Google را تایپ کنید.

 

سنجاق کردن برنامه­ها به صفحه نمایش در اندروید

Lollipop امکان سنجاق کردن برنامه­ها را به شما می­دهد، به این صورت که برنامه تقریبا تلفن شما را تحت تسلط خود در می­آورد. به عبارت دیگر شما می­توانید با برنامه کار کنید اما بیرون آمدن از آن مشکل است. اگر شما عادت دارید که تصادفا با برنامه­ای کار کنید و سپس کاری را که انجام می­دادید را رها کنید، این قابلیت برای شما مفید خواهد بود. این قابلیت برای والدین نیز کاربرد دارد، به این صورت که آنها می­توانند به فرزند خود ویدئویی از YouTube را بدهند تا ببینند، اما فرزند آنها نمی­تواند به بخش­های دیگر گوشی سر بزند.

برای فعال کردن این قابلیت به مسیر Settings > Security > Advanced > Screen pinning بروید و آن را فعال کنید. اکنون اگر به Overview بروید، می­توانید آخرین برنامه در منوی برنامه­های اخیر را با لمس دکمه آبی رنگ در پایین صفحه سمت راست، سنجاق کنید. با لمس، آن اندروید از شما می­خواهید تا عمل سنجاق کردن را تایید کنید و بعد از تایید، شما برنامه را سنجاق کرده­اید.

برای خارج کردن برنامه از حالت سنجاق شده، دستورالعمل رسمی می­گوید شما باید دکمه­های Back و Overview را نگه دارید، اما این راهکار برای من کار نکرد، ولی بعدا من متوجه شدم که برای این کار باید آنها را نگه دارم و به سمت بالا یعنی Google Search بکشم.

 

پخش آسان محتویات دستگاه

اندروید پخش محتویات دستگاه را به Chromecast یا Android TV با استفاده از شبکه Wi Fi مشترک آسان کرده است. (نیازی نیست تا برنامه­های اضافی برای Chromecast را دانلود کنید، البته باید بگوییم که آنها اکنون جزو جدا نشدنی Chromecast می­باشند) برای دسترسی به این قابلیت، صفحه control panel را باز کنید و به Cast screen ضربه بزنید یا به مسیر Settings > Display > Cast screen بروید.

 

پشتیبانی از کوررنگ­ها

گوگل قابلیتی را اضافه کرده که در آن رنگ­های صفحه نمایش تصحیح می­شوند و به این طریق رنگ­ها برای مبتلایان به کوررنگی وضوح بیشتری پیدا می­کند. (توجه داشته­باشید که این قابلیت آزمایشی است و ممکن است که روی عملکرد اثر بگذارد) برای فعال کردن آن به مسیر Settings > Accessibility > Display بروید و روی آیکون Color correction کلیک کنید. این قابلیت به شما امکان می­دهد تا رنگ­های صفحه نمایش را برای افراد مبتلا به سبز دشواربینی (کوررنگی بین رنگ­های قرمز - سبز)، سرخ ­دشواربینی (کوررنگی بین رنگ­های قرمز – سبز) و آبی دشواربینی (کوررنگی بین رنگ­های آبی – زرد) تصحیح کنید.

منبع : بزرگراه رایانه

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو