شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

بـازار بلاتکلیف است

بازار

سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵:۰۰


دو روز از لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران می گذرد و در این مدت به غیر از کاهش چشمگیر مراجعه به بازارهای کالاهای گوناگون و از جمله کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال، یک چنددستگی بین کارشناسان در زمینه پیش بینی آینده بازار کامپیوتر و کالاهای دیجیتال هستیم؛ اختلاف نظری که موجب سردرگمی فعالان بازار شده است.

وایمکس نیوز - بر اساس بررسی ها صورت گرفته در شرایط فعلی بخش بزرگی از فعالان بازار بر این باورند که نباید به تغییرات سریع دل بست و به امید کاهش سریع قیمت و عرضه سریع تکنولوژی های روز از خرید آنچه در بازار موجود است خودداری کرد. چرا که تجربه ثابت کرده است که تغییرات مثبت به کندی در بازار ایران رخ می دهد. به عقیده این گروه از کارشناسان، با توجه به این موضوع که بازار در بدترین شرایط به سر می برد و شب عید را نیز پیش رو داریم، شاید بهتر باشد که با واقع بینی به بهود اوضاع بازار در شب عید کمک کنیم.

 پیش بینی این گروه از کارشناسان این است که حداقل بین شش ماه تا یکسال زمان برای بروز تغییرات اساسی و مشخص شدن نرخ دلار آزاد و ثبات قیمت نیاز است.
گروه دیگری از کارشناسان اما بر این باورند که سرانجام فعالان بازار ناچارند در مقابل خواسته خریداران تسلیم شوند و برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر قیمت ها را کاهش دهند. بر اساس اعلام این گروه از کارشناسان، به نظر می رسد که نرخ دلار حداقل تا شب عید به حد منطقی برسد و نتیجه این امر عرضه محصولات جدید با قیمت واقعی است. به این ترتیب فعالان بازار ناچار به کاهش قیمت می شوند. البته این نظریه طرفداران کمی دارد و بیشتر کارشناسان بر این باورند که تغییرات قیمتی در سال جدید قابل مشاهده است.در این بین گروه سومی هم وجود دارند که معتقدند هرج و مرج در انتظار بازار است و نه تنها برندهای مطرح و صاحب نام تمایلی به سرمایه گذاری در بازار پرقاچاق ایران ندارند، بلکه سودجویان می دانند از چه طریق سود خود را افزایش داده و نه تنها قیمت ها را کاهش ندهند، بلکه کالاها را گران تر نیز کنند.

این نظریه ها در شرایطی مطرح می شوند که فعالان بازار و مصرف کنندگان به درستی نمی دانند آینده بازار کامپیوتر چگونه است و هیچ پیش بینی نزدیک به واقعیت نیست. به عبارتی باید منتظر روزهای آتی بود.
 
نویسنده : مریم عسگری

منبع : روزنامه فناوران

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو