یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد

عزم جدی در ساخت ماهواره ملی و بومی

واعظي

پنج شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷:۰۰


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از دستاوردهای فناوری فضایی، که با حضور رییس جمهور و مسئولان بلندپایه کشوری همراه بود، از عزم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ساخت ماهواره بومی در راستای اهداف نظام و با رویکرد صلح آمیز خبر داد.

وایمکس نیوز - به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر واعظی در مراسم روز فناوری فضایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تبریک ایام الله دهه فجر،‌ و تقدیر از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به سبب به فرجام رسیدن برجام گفت: بدون شک این دستاورد ملی و بزرگ نتیجه‌ی صبر و مقاومت ملت فهیم و هوشیار و حاصل درایت های شخص ریاست جمهوری و کار حرفه‌ای دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده در پرتو هدایت‌های خردمندانه مقام معظم رهبری(حفظه الله) است.

وی ابراز امیدواری کرد: برجام فرصتهای مناسبی برای کشور فراهم آورد و نخستین نتیجه آن در حوزه فناوریهای نوین بخصوص فناوری پرکاربرد و صلح آمیز فضایی هر چه سریعتر نمودار شود .

وی در عین حال سالهای تحریم را فرصتی برای متخصصان فضایی کشور عنوان کرد که به واسطه آن با پشتکار و تلاش شبانه‌روزی در راستای بومی سازی این فناوری پیشرفته گام بردارند.

دکتر واعظی تصریح کرد: اینک برجام فرصتی است مغتنم برای جهش، ارتقا و توسعه فناوریهای بومی فضایی. فناوری ای که نقش و اهمیت آن در توسعه کشورها در حال افزایش است.

به گفته وی فضا وکاربردهای فناوری فضایی در عین جذابیت، طیف وسیعی از مباحث مخابراتی و فناوری اطلاعات، پزشکی از راه دور، پوشش نقاط صعب العبور با ماهواره های مدار پایین(LEO)، بررسی تغییرات زیست محیطی و توسعه پایدار کشوررا در برمی‌گیرند و کشورهای جهان نیز با توجه به اهمیت همین دست‌آوردهای فناوری‌ فضایی و نقش آن در ارتقاء کیفیت زندگی مردم، سرمایه‌گذاری کلانی در این حوزه نموده اند.

دکتر واعظی با تلاش و همت متخصصان، برنامه ها و فعالیتهای بسیارخوبی در سال‌های گذشته در خصوص بومی سازی طراحی، ساخت، پرتاب و کنترل ماهواره و انواع کاوشگرها صورت پذیرفته است. ماهواره امید، رصد، نوید و فجر و کاوشگرهای مختلف از جمله پیشگام و پژوهش نمونه¬هایی از این موارد ارزشمند هستند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خاطر نشان کرد: اکنون فرصت مغتنمی فراهم شده است که با عنایات ویژه مقام معظم رهبری به این حوزه و نگاه مثبت و حمایت های رئیس جمهور به این فناوری در توسعه کشور، در کنار زحمات بی وقفه متخصصان، شاهد رونمایی از چندین طرح ملی در حوزه فضایی کشور باشیم.

وی "آزمایشگاه ملی سنجش از دور" سازمان فضایی، "مرکز یکپارچه سازی و آزمون سامانه های ماهواره ای" پژوهشگاه فضایی، به منظور مونتاژ و ارائه انواع خدمات تست در سطح سامانه ماهواره های کوچک و "ماهواره دوستی سازمان فضایی ایران" که حاصل زحمات شبانه روزی گروهی از اساتید و دانشجویان کشور را از جمله این طرح ها عنوان کرد.

وی با اشاره به اتخاذ دو رویکرد همزمان در این عرصه از تامین دو ماهواره ملی مخابراتی و سنجش از راه دور، خبر داد و گفت: برای این منظور سازمان فضایی در حال مذاکره با چندین  شرکت معتبراست که  تا سال آینده قرارداد آن منعقد شود. همچنین طراحی و ساخت ماهواره بومی که امیدواریم با گسترش دانش و توسعه توانمندی‌های بومی، بر اساس برنامه از پیش تعیین شده تا سال 1404، ماهواره مخابراتی ساخت داخل را در مدار قرار داده و تا پایان برنامه ششم ماهواره بومی سنجش از دور را نیز طراحی و تولید کنیم.

دکتر واعظی دستیابی به این مهم را نیازمند برنامه‌ریزی و هماهنگی تمامی بخش های فضایی و همین‌طور تخصیص بودجه های مناسب دانست و گفت: بر این اساس تمامی تلاش ها و اقدامات لازم برای افزایش بودجه سازمان فضایی ایران در سال 1395 انجام شده است.

وی در پایان تاکید کرد: برنامه ساخت ماهواره ملی در راستای اهداف نظام با رویکرد صلح‌آمیز تا رسیدن به هدف با جدیت ادامه خواهد یافت. .

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو