شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رییس شورای اسلامی کار ITMC هشدار داد:

کارخانجات مخابراتی ایران سال آینده به "کما" می رود


یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۶:۰۰


رئیس شورای اسلامی کار صنایع مخابراتی ایران در شیراز (ITMC) بر این باور است که اگر این کارخانه موفق به عقد قرارداد کار جدید در سال 90 نشود، وضعیت بحرانی‌تری از کارخانه مخابرات راه دور ITI خواهد داشت.

وقتی "مرغ همسایه غاز است" آن‌هم از جنس چینی‌!
وایمکس نیوز - کارخانجات مخابراتی ایران(کما) بهمن سال 1345 با مشارکت وزارت پست، تلگـراف و تلفن(ارتباطات و فناوری اطلاعات) به نسبت 30 درصد، بانک توسعه صنعتی به نسبت 30 درصد و شرکت زیمنس آلمـان به نسبت 40 درصد به صورت شرکت سهامی خاص در شیراز، با ظرفیت اسمی سالیانه 45 هزار خط تلفن EMD و 60 هزار دسـتگاه تلفن رومیزی تأسیس شد و در سال 1348 به بهره‌برداری رسید.

وضعیت این کارخانه پس از انقلاب اسلامی تغییر کرد و سهم زیمنس آلمان به 20 درصد کاهش یافت و سهم مخابرات و بانک توسعه صنعتی(صنعت و معدن) افزایش یافت و تولیدات این کارخانه نیز وارد فاز جدیدی شد که روند رو به رشد کارخانه تا چند سال پیش ادامه داشته است.

اما آرام آرام در صورت ادامه روند نزولی عملکرد این کارخانه، بیم آن می‏رود که نام ITMC(کما) نیز در کنار صنایع بحرانی استان فارس همچون ITI قرار گیرد. لذا می‌طلبد که مسوولان کشوری و استانی به این صنعت توجه بیشتری نشان دهند تا بنا به گفته‌ رییس شورای اسلامی کار این کارخانه، "با دادن سفارش تولید به جای شرکت‏های خارجی به این کارخانه، از بحران در کارخانجات مخابراتی ایران جلوگیری کنند تا نان شب 25 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم دچار مشکل نشود."

بحران در صنایع استان فارس تا جایی پیش رفته است که داد همگان را درآورده و آیت‌الله "اسدالله ایمانی"، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، در جمع پرسنل اداره کار استان، در این باره گفت: "دولت نه صنعتگر خوبی است و نه تاجر خوبی، بلکه کار دولت سیاستگذاری است، او باید زیرساخت ها و فضای کار را برای نیروی تولیدی فراهم کند، البته نمی‌توان کتمان کرد که بی‌مهری‌ها و کارشکنی‌های فراوانی از مجریان امور در بحث کارگری و کارفرمایی و تولید را شاهدیم."

امام جمعه شیراز همچنین با ابراز تاسف از آنچه "جهت گیری غلط استان فارس در بحث اشتغال و تولید" نام می‌برد، گفت: "سی و دو سال از انقلاب می‌گذرد اما انگیزه‌ای برای اشتغال و صنعت در فارس پیدا نیست در حالی که بازرگانی و پیله‌وری در فارس رواج دارد، دودکش کارخانه‌ها تعطیل و تابلو تجارتخانه‌ها و مراکز تجاری بالا می‌رود."

نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: "با شعار نمی‌توان کارکرد باید فکر کرد و راه و روشی برای کار و اشتغال مردم مدنظر داشت، زیرا جهتگیری حاکم بر فارس در گذشته جهتگیری غلطی بوده است. کارگری که 18 ماه حقوق نگرفته است سرانجامش به کجا می‌انجامد؟ اگر برنامه‌ریزی و انگیزه کار در استان بود، شاهد این اموری که امروز بر ما می‌گذرد نبودیم."

 

احتمال ورشکستگی زیاد است

"مهدی دوکوهکی"، رییس شورای اسلامی کار کارخانجات مخابراتی ایران،با اشاره به سابقه و تاریخچه این کارخانه، گفت: ظرفیت اسمی کارخانه در ابتدای تأسیس سالیانه 45 هزار خط مراکز تلفن سیستم EMD و 60 هزار دستگاه تلفن رومیزی بوده که این ظرفیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سالیانه به 200 هزار خط تلفن و 300 هزار دستگاه تلفن رومیزی افزایش یافت و در سال 1368 این کارخانه وارد مرحله کاملاً جدید و پیشرفته‌تری نسبت به سال‏های قبل خود شد و با انعقاد دو قرارداد جداگانه با دو شرکت آلمانی، کار انتقال تکنولوژی تولید مراکز تلفن دیجیتال آغاز و از سال 1369 علاوه بر تولید محصولات پیشین، تولید تجهیزات سخت‌افزاری سوئیچینگ مراکز تلفن دیجیتال سیستم‏های ITMC/S12 و ITMC/EWSD نیز در این مجموعه صنعتی آغاز شد و سپس از سال 1371 تولید نرم‌افزارهای سیستم های دیجیتال فوق‌الذکر نیز علاوه بر تولید سخت‌افزارهای آنها در این کارخانجات آغاز شد.

وی افزود: با برنامه و چشم‌اندازی که دیده شده بود، می‌رفت تا شیراز قطب الکترونیک کشور شود و از سال 75 تا 83 خیزش بزرگی در تولید مراکز سوئچینگ داشتیم و 70 درصد سوئیچ کشور را تولید و از سال 76 نیز کار بر روی موبایل و سیستمد های آن آغاز کردیم که روند رو به پیشرفت ما زیمنس را هم وادار کرد که پروژه‌های ایرانش را با همکاری ما انجام دهد.

دوکوهکی ادامه داد: در سال 1378 اولین مرکز MSC سوئیچ تلفن همراه ساخت داخل توسط این کارخانجات طراحی و تولید و با ظرفیت 65 هزار مشترک در شهرستان یزد نصب و راه‌اندازی شد و در سال 1383 به همت و تلاش متخصصان این کارخانه، برای اولین بار در ایران دکلهای تلسکوپی سیار سوئیچ مراکز تلفن همراه(BTS) طراحی و به همراه مراکز تلفن همراه اضطراری تولید شد که کاربرد اصلی این محصول در شرایط اضطراری مانند سیل، زلزله، جنگ و سایر حوادث است.

وی اضافه کرد: وضعیت به گونه‏ای شده بود که به آن دوره، دوره اشرافیت کارخانه می‏گوییم و با افتخار، قطب تولیدات مخابراتی خاورمیانه بودیم که هر ساله بخشی از درآمد کارخانه نیز مربوط به صادرات تجهیزات می‏شد اما رویکرد مخابرات آرام آرام تغییر کرد و زمزمه این می‏شد که دیگر مخابرات متولی صنعت نیست و هر شرکتی که تجهیزات ارزان‌تر دارد از آن خریداری می‏شود.

رییس شورای اسلامی کار ITMC بیان کرد: مشکلات کارخانه از سال 84 که خرید بدون واسطه مخابرات شروع شد، کلید خورد. سال های 84 و 85 مساله حاد کارخانه شروع شد که با حداکثر تلاش و فشار خود توانستیم قرارداد BTS را به دست آوریم اما ادامه قرارداد را به ما ندادند و همان تولیداتی را که به مخابرات تحویل دادیم آن‌قدر در انبار گذاشتند تا خاک بخورد و بعد بگویند تجهیزات شما قدیمی است در صورتی که اگر آن تجهیزات نصب می‏شد امکان به‌روزرسانی آنها را هم داشتیم.

وی ادامه داد: سال 76 بحث همکاری با چینی‌ها مطرح شد که ما حاضر نشدیم به عنوان کارفرما، چینی‏ها را به پیمانکاری بگیریم اما سال 83 مجبور شدیم برای درآمدزایی با آنان کار کنیم و بخشی از قراردادهایی را که از طریق مناقصه برنده شده بودیم، با آنان انجام دهیم ولی اکنون دیگر چینی‏ها خودشان مستقیما در مناقصه شرکت می‏کنند و ما تنها به آنان خدمات می‏دهیم.

 

مهندس غرضی خدمت بزرگی به صنعت مخابرات کرد

وی با اشاره به اینکه حضور چینی‏ها با این وضعیت موجب از بین رفتن صنعت باسابقه ITMC می‏شود، بیان کرد: 10 تا 15 سال پیش حرف اول خاورمیانه را می‏زدیم و در دوران وزارت مهندس"غرضی" ما خودمان هم نمی‏دانستیم ایشان دارد چه خدمتی به این صنعت کشور می‏کند اما امروز که کارنامه آن دوران را بررسی می‌کنیم می‏بینیم انتقال تکنولوژی که در کارخانه اتفاق افتاد از صدقه سر او بود و این انتقال تکنولوژی همان راهی است که چین را موفق کرد تا امروز بتواند به ایران بیاید، دمپینگ کند و با دانه‌ریزی، صنعت مخابرات ایران را به انحصار خود دربیاورد!

دوکوهکی ادامه داد: در دوران اشرافیت کارخانه، کارگران بهترین وضعیت حقوقی و معیشتی داشتند که مدیران کارخانه به دنبال بهانه می‏گشتند تا به کارگران هدیه و پاداش دهند و در سال 17 ماه حقوق پرداخت می‏شد که 35 درصد سود داشتیم و هر پورت را 70 هزار تومان می‏فروختیم که امروز قیمت هر پورت به زیر یک‌هزار تومان رسیده است و 501 نفر از کارگران هم بالای 20 سال سابقه کار دارند که رو به بازنشستگی هستند.

 

150 میلیارد تومان بدهکاریم

وی افزود: امروز نزدیک به 150 میلیارد تومان به بانک تجارت بدهی داریم و خیلی بدهی نیز بر روی سهام سوری از سال 80 داریم که برایمان کمرشکن شده و این مقدار هم از مطالبه 80 میلیارد تومانی کسر می‏شود و امیدمان به قرارداد 36 میلیاردی با مخابرات و زیرساخت و سال 90 است که بتوانیم قراردادی بگیریم و اجرا کنیم.

رییس شورای اسلامی کار ITMC درباره سرانجام تولید گوشی تلفن همراه در این کارخانه، گفت: با تلاش آقای "طهماسبی"، وزیر صنایع دولت نهم، خط تولید گوشی تلفن همراه به شیراز آمد و در کنار آغاز این طرح، تعرفه واردات موبایل افزایش یافت که تولیدکنندگان داخلی توانسته‌اند برای به دست گرفتن بازار تلاش کنند و در قدم اول 3 مدل در ITMC تولید شد و 17 مدل هم در برنامه داشتیم اما افزایش تعرفه لغو شد و تولیدات ما به زمین خورد و خط تولید متوقف شد.

وی ادامه داد: این امکان را داشتیم که تولیدات به‌روز را ارایه دهیم همان‌گونه که در تاریخ کارخانه این امر را اثبات کرده‏ایم اما تنها در رقابت اقتصادی و تکنولوژی توان رقابت داریم که اگر نگاه سیاسی وارد شود ما نمی‏توانیم دیگر ادامه دهیم و در مبارزه ناجوانمردانه شکست خواهیم خورد.

دوکوهکی اضافه کرد: چین جنگ اقتصادی را شروع کرده است و دولتش می‏گوید "برو در آن کشور حاضر شو و اگر ضرر هم کردی قبول می‏کنم"؛ و کار را ریشه‌ای دنبال کرده است.

رییس شورای اسلامی کار ITMC هشدار داد: اگر وضعیت کنونی ادامه پیدا کند و سال 90 قراردادی نبندیم از ITI بدتر خواهیم شد. نه از کسی پول می‏‏خواهیم و نه اینکه به ما صدقه بدهند زیرا مجموعه ما یک مجموعه تخصصی مهندسی است و می‏تواند در زمینه شبکه مخابرات هر تولیدی داشته باشد بلکه قرارداد و کار می‏خواهیم و اینکه در واردات هم شرکت داشته باشیم تا بتوانیم انتقال تکنولوژی بدهیم.

وی ادامه داد: ابتدا مسوولان استان باید نظرشان را در رابطه با صنعت روشن کنند و تا حالا پیشنهادی به ما نشده که انجام ندهیم. اما جای سوال دارد که آذربایجان‌شرقی استان اول در لیست مبادلات ما بوده و فارس در رده سیزدهم قرار دارد.

دوکوهکی گفت: رسالت رسانه‏ها این است که با تلاش خود اجازه ندهند 5 هزار نفر به صورت مستقیم و 20 هزار نفر به صورت غیرمستقیم در تامین نان خود دچار مشکل شوند.

 

تجهیزات تولیدی ITMC به روز نیست

"چنگیز امیری"، مدیرعامل مخابرات فارس نیز، درباره خرید تجهیزات مخابراتی از کارخانه کما شیراز، گفت: اینکه ما در رده سیزدهم خرید از ITMC هستیم به این دلیل است که تجهیزات مورد نیاز ما در این کارخانه تولید نمی‏شود و در حال حاضر نیز نیازمند خرید نیستیم و اگر تجهیزاتی هم نیاز داشته باشیم که ITMC بتواند تولید کند مطمئنا از همین کارخانه که در نزدیکی خود ماست خرید می‌کنیم و همین الان نیز قراردادی در حال اجرا با این کارخانه داریم.

 

مسوولان باید از شدت کار خوابشان ببرد

با این حال و بنا بر این گزارش، "روح‌الله احمدزاده"، استاندار فارس بر این باور است که استان به‌واسطه توسعه متوازن که اکنون به‌ آن دست یافته، طی پنج سال آینده گوی سبقت را در حوزه صنعت و صنعتی شدن از سایر استان‌ها خواهد ربود.

استاندار فارس همچنین با اشاره به دیدارها و جلسات اقتصادی؛ پیگیری‌های مستمر خود و مجموعه مدیریتی استان برای حل مشکلات بخش صنعت فارس را یادآور شد و بیان کرد: مدیران جوان و پرتلاش استان فارس گام‌های بسیار خوبی در حل مشکلات این بخش مهم اقتصادی برداشته‌اند که این فعالیت‌ها تاثیرات مثبتی در کاهش فرهنگ راکد سازمانی و پاسخگویی به درخواست‌های سرمایه‌گذاری داشته است.

احمدزاده، بروکراسی دست و پا گیر و پیچیده اداری را از مهمترین موانع سرمایه‌گذاری در فارس دانست و گفت: بدنه مدیریتی و اجرایی فارس همدلی، تلاش‌ و اقدامات پیگیر و ارزشمندی برای حذف موانع مختلف سرمایه‌گذاری در این استان داشته‌اند که این موضوع دستاوردهای مهمی برای استان به همراه داشته و در آینده نیز خواهد داشت.

استاندار فارس همچنین در جای دیگری گفته بود: باید کل استان کارگاه سازندگی شود. استان فارس باید صبح تا شب تلاش و کار و کار باشد. چون کار دیگری جز نوکری مردم نداریم، آمده‌ایم کار کنیم. هرکس می‌خواهد بازی سیاسی بکند و جلسه محفلی در ادارات بگذارد، باید از این استان برود. جلسه‌ای که می‌گذارید باید در حول سرمایه‌گذاری باشد یا پیگیری صنایع بحرانی باشد، یا حول ساختن مسکن برای قشر ضعیف باشد. باید اینقدر کار کنیم که از شدت کار و خستگی خواب برویم. مثل شهید "خرازی" که از شدت کار در ماشین خوابش می‌برد، نه اینکه دو روز تعطیل می‌کنند می‌روند خانه. در دولت احمدی‌نژاد باید از شدت خستگی بخوابی. بعضی‌ها که در استان استراحت می‌کنند پیش خدا می‌توانند پاسخگو باشند؟! اگر جسمشان نمی‌کشد سریع بروند تا یک نفر جوان بگذاریم تا بتواند کار کند. باید از این شهرستان به آن شهرستان و به مناطق محروم برویم، باید برویم و بیاییم خستگی دارد باید کشش داشته باشیم ما فکر می‌کنیم جوان‌های حزب‌اللهی توانمند، زیاد هستند.

اما مواضع امام‌جمعه شیراز، نماینده کارگران کارخانه مخابراتی ایران و استاندار فارس در حالی مطرح می‏شود که همگی بر اهمیت توسعه صنعتی استان و همچنین رسیدگی به وضعیت صنایع بحرانی اهتمام دارند اما سوال اینجاست که "آیا رسیدگی به وضعیت صنایع بحرانی و جذب سرمایه‏گذار برای نجات صنایع ریشه‌دار استان، اهمیتی کمتر از راه‏اندازی صنایع جدیدی دارد که ممکن است فردا روز آنها هم به سرنوشت همین صنایع باسابقه دچار شوند؟"

منبع: خبرگزاری ایسنا

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو