وی افزود: از میان 40 متقاضی باقیمانده به 18 شرکتی که تمام شرایط لازم را دارا بودند اعلام شد که ضمانتنامههای لازم را ارائه کنند، در حال حاضر برای شش متقاضی نامبرده شده که ضمانتنامه ارائه کردهاند، موافقتنامه اصولی صادر شده است. برای 12 متقاضی دیگر نیز درصورت ارائه ضمانتنامه، موافقت اصولی صادر خواهد شد. 22 متقاضی باقیمانده نیز تا پایان بهمن فرصت دارند مدارک خود را تکمیل کنند که در صورت احراز شرایط ، درمورد اعطای موافقتنامه به آنان نیز اقدام خواهد شد.
عباسی شاهکوه ادامه داد: دریافتکنندگان موافقتنامه اصولی مطابق مصوبه کمیسیون شش ماه فرصت دارند که با اپراتورهای میزبان (اپراتورهای تلفن همراه) برای استفاده از شبکه دسترسی آنها به توافق برسند و درصورت توافق، پروانه برای آنها صادر خواهد شد و پس از آن میتوانند به ارائه خدمات بپردازند. بر همین اساس پیشبینی میشود که در نیمه اول سال 95 صدور پروانه و در نیمه دوم سال 95 آغاز سرویسدهی MVNO ها را داشته باشیم.
وی خاطر نشان کرد: از میان متقاضیان دریافت پروانه، 10 متقاضی دارای شریک خارجی فعال در زمینه مخابرات هستند و 8 متقاضی با مشارکت دارندگان پروانه ایجاد و بهرهبرداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP) و 13 متقاضی با مشارکت شرکتهای سرمایهگذاری برای دریافت پروانه MVNO اقدام کردهاند. بعضی از متقاضیان هم دارای ترکیبی از مجموعههای فوق هستند که نشاندهنده ظرفیت و توان ورود به بازار آنهاست. البته طبیعی است که شرایط آنها یکسان نیست.
عباسی شاهکوه افزود: اپراتورهای MVNO با ریسک نسبتاً بالائی وارد بازار ICT میشوند و در صورتی که با اپراتورهای با تجربه وارد فضای فعالیت بشوند، شانس موفقیت بالاتری دارند، به همین دلیل چند متقاضی با مشارکت اپراتورهای بینالمللی وارد این کسب و کار شدند. از سوی دیگر مشارکت برخی از متقاضیان با دارندگان پروانه FCP در واقع گام اول برای همگرایی شبکه ارتباطات سیار (موبایل) و شبکه ثابت است که آینده خوبی را برای فضای ICT ترسیم میکند. ضمن اینکه وجود FCP ها که دارای کاربر هستند شرایط اولیه خوبی برای MVNO ها رقم میزند.
معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با اشاره به شکلگیری MVNO ها براساس مطالعاتی با همکاری حوزه تحقیقاتی کشور و مشاوران داخلی و خارجی گفت: براساس برآوردها در طول 10 سال آینده حدود 15 درصد سهم بازار به MVNO ها خواهد رسید. بنابراین انتظار داریم سالانه حدود دو درصد از سهم بازار تلفن همراه برای اپراتورهای MVNO باشد.
وی خاطر نشان کرد: اینکه هر کدام از MVNO ها چه سهمی از بازار را در اختیار بگیرند به توان خودشان بستگی دارد. البته بازارهای جدیدی مثل M2M هم میتواند اندازه کلی بازار و در نتیجه سهم بازار را افزایش دهد. قاعدتاً متقاضیانی که با اپراتورهای با تجربه وارد این فضا شدهاند، شانس موفقیت بیشتری در بازار دارند. هر متقاضی ای با طرح تجاری مشخص وارد این فضا شده و هر کدام در زمینه خاصی فعالیت میکنند و در فضای رقابتی ممکن است برخی از این اپراتورها در آینده حذف یا ادغام شوند.
به گفته وی، در چنین فضای رقابتی شانس اپراتوری که ظرفیت شبکه خالی بیشتری داشته باشد،برای همکاری با اپراتورهای MVNO بیشتر است.
عباسی شاهکوه با بیان این که اپراتور MVNO از لحاظ سیمکارت اپراتوری مثل دیگر اپراتورهاست افزود: مردم میتوانند علاوه بر سیمکارتهای معمول، سیمکارت MVNO هم داشته باشند. به هر حال مشترک حق انتخاب دارد که صرفاً از سیمکارت اپراتور MVNO استفاده کند یا سیمکارتهای چند اپراتور را داشته باشد.
وی تصریح کرد: اگر اپراتوری سبد سرویسهای قابل ارائهاش کاستی داشته باشد شانس کمتری برای جذب مشتری دارد. البته ممکن است که یک اپراتور MVNO فقط سیمکارت دیتا ارائه دهد. در واقع به مردم حق انتخاب داده می شود که متناسب با نیاز یا خدمات متفاوت اپراتورها، انتخاب کنند چه سرویسی دریافت کنند.