شبکه های اجتماعی به شما کمک می کنند تجارت و کسب و کارتان را در معرض دید افراد بسیار زیادی قرار دهید. Kevin Partner به شما نشان می دهد چگونه در این مسیر قدم بردارید.
وایمکس نیوز - با بیش از 1.3 میلیارد کاربر، فیسبوک بزرگترین شبکهی اجتماعی محسوب میشود و بخشی از ویژگی تجاری آن بر تشویق بنگاههای تجاری در استفاده از آن به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی بنا شده است. این موضوع، فیسبوک را به یک مکان خوب برای کمپانیهایی در هر سایز و اندازه تبدیل کرده است اما چالشی که وجود دارد، خلق کمپینی است که به جای این که پول به جیب مارک زاکربرگ بریزد در جهت نیازهای شما انجام وظیفه میکند. یکی از قدرتمندترین جنبههای فیسبوک، گسترهی وسیع کاربران آن در سنین متفاوت، تحصیلات گوناگون، درآمد و جنسیت مختلف است؛ شانس زیادی برای دسترسی به مشتریان بالقوه وجود دارد، مگر این که هدف شما بخش بسیار خاصی از جمعیت باشد. حتی اگر هدفتان سایر فعالیتهای تجاری باشد، فیسبوک مکان خوبی برای شروع کار است: مشتریان کلاینتها از آن استفاده خواهند کرد حتی اگر کمپانی آنها واقعا یک حضور رسمی نداشته باشد. قبل از طرحریزی برای ایجاد یک کمپین بازاریابی از طریق فیسبوک، دقیقا باید بدانید چه کاری میخواهید انجام دهید. تقریبا در تمام موارد، این گونه تلاشها باید با هدف ارتقای فعالیت تجاریتان صورت گیرد؛ این که فقط دنبالکنندهها را تعقیب کنید الزاما استراتژی دُرُستی نیست- بلکه ایجاد مخاطب مناسب به جای هدف قرار دادن تعداد بیشتری از افراد بسیار مهم است.
صفحهی فیسبوک شما
اصل اول: از پروفایل خود برای تبلیغ و ارتقای فعالیت تجاریتان استفاده نکنید. این ممکن است برای حضور آنلاین شما به منظور بازتاب جنبههایی از شخصیت فردیتان مفید باشد اما نمایش عکسهای مهمانی تولد شب گذشته برای مشتریان نمیتواند شُهرت حرفهای شما را ارتقا دهد. شما در عین حال باید از به کارگیری گروهها (Group) پرهیز کنید زیرا اینها به جای این که روشهایی برای برقراری ارتباط با مشتریان یا یک کانال تبلیغی برای یک بنگاه تجاری باشند برای بحثهای شبیه فوروم دربارهی یک سرفصل خاص طراحی شدهاند. خانهی مناسب برای یک بنگاه تجاری، یک Facebook Page است که دسترسی به ویژگیهای متعدد- که خیلی از آنها رایگان هستند- و برای حضور موثرتر شما در رسانههای اجتماعی طراحی شدهاند فراهم میکند. قبل از ستآپ Page خود، اطمینان پیدا کنید که تمامی منابع رسانهای مورد نیاز برای گردآوری و ایجاد آن صفحه را در اختیار دارید. عکس پروفایل شما باید به شکل چهارگوش (و به طور طبیعی لوگوی کمپانی) باشد. شما میتوانید از Cover Photo خود به عنوان موقعیتی برای تبلیغ فعالیت تجاریتان استفاده کنید، پس آن را به طور منظم تغییر دهید تا بازتابدهندهی جدیدترین پیشنهادها یا محصولات شما باشد. ابعاد cover photo باید 851x315 پیکسل برای مرورگرهای دسکتاپ باشد اما به خاطر داشته باشید که این عکس، برروی گوشیهای هوشمند با ابعاد 640x360 نمایش داده خواهد شد، بنابراین پیامهای تبلیغی خود را در این ابعاد جای دهید. یک الگوی رایگان برای Facebook Cover Photo در سرویس گرافیکی رسانههای اجتماعی canva.com در دسترس قرار دارد. به طور وضوح در نظر داشته باشید کدام جنبه از برند کمپانی شما مخاطبان هدفتان را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث جلب توجه آنان میگردد. حضور فیسبوکی شما باید یک حس اُرگانیک از کل بازاریابی آنلاین شما ایجاد کند، نه یک افزودنی غیرضروری و آزاردهنده.
کاشتن تخمها
اگرچه دنبالکنندهی شما بهترین روش اندازهگیری موفقیت صفحهتان نیست، تعداد منطقی مخاطبان، نشاندهندهی اهمیت و اعتبار شما برای مشتریان بالقوهتان محسوب میشود. اولین نقطهی عطفی که باید به دنبال آن باشید 25 Like است زیرا وقتی شما به این عدد برسید، میتوانید یک نام کاربری دقیق و سفارشیشده انتخاب کنید. این نکته مهم است: وقتی صفحهی شما اولین بار ایجاد میشود یک آدرس طولانی متشکل از اسامی و اعداد دارد که به راحتی نمیتواند درون ادبیات تبلیغی شما جای بگیرد. وقتی یک اسم کاربری ست کردید، قادر خواهید شد از یک آدرس بسیار سادهتر مثل www.facebook.com/PCandTechAuthority استفاده کنید. ایجاد تعداد مخاطب کافی برای فعالسازی این ویژگی با درخواست از دوستان، افراد خانواده و همکاران تجاری برای Like کردن آن صفحه کار سادهای است (فقط به خاطر داشته باشید که هدف این دنبالکنندهها، تحکیم اسم کاربری شما است؛ آنها مخاطبان طولانیمدت شما را نمایندهگی نمیکنند). وقتی به 25 لایک رسیدید، به facebook.com/username بروید و صفحهی خود را از لیست انتخاب کنید. اسم انتخابی و مورد نظرتان را وارد کنید و Check availability را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید هنگام برگزیدن نام کاربری خود، فقط میتوانید آن را یک بار عوض کنید. انتخاب اسم برای کمپانیتان تقریبا همیشه ایدهی خوبی محسوب میشود. سپس، زمان شروع پُست کردن محتوای مفید و جلب توجه مخاطبان واقعیتان فرا میرسد. هدف اول شما باید رسیدن به 100 لایک باشد: هر چه Likeهای بیشتری داشته باشید، فعالیت تجاری شما در نظر مخاطبان معتبرتر خواهد بود و البته نشاندهندهی این است که بازدیدکنندهها خودشان آن صفحه را لایک کردهاند. 100 دنبالکنندهی اول حیاتی هستند، زیرا هر یک از آنها به طور متوسط 200 Friend دارند که برخی از آنها، چیزهای مورد علاقهشان را با آنها به اشتراک میگذارند و درنتیجه به فعالیت تجاری شما نیز علاقهمند میشوند. بدبختانه، جلب توجه آنها رایگان نیست: روزهایی که میتوانستید بدون تبلیغ به این حلقهی دوم مخاطبان دست پیدا کنید به فراموشی سپرده شده است و به طور متوسط 10 درصد از دنبالکنندههای واقعی شما، پُستهای بدون اسپانسر را مشاهده میکنند. وقتی یک پُست جالب و قابل اشتراکگذاری ارسال میکنید، برروی دکمهی Promote در زیر بهترین یا جدیدترین پُست کلیک کنید تا بتوانید برای این سرویس پول پرداخت نمائید.
خبرهای خوب این است که شما میتوانید پیشنهادهای گران فیسبوک را نادیده بگیرید: برای این که پُست شما توسط چند صد نفر دیده شود فقط باید 5 دلار در روز پرداخت کنید. در ابتدا، نیاز به هدف قرار دادن کاربران براساس سن، جنسیت، مکان و علائقشان دارید اما همگام با جلب توجه این گروه، میتوانید دوستان آنها را نیز که فکر میکنید علائق خود را به اشتراک میگذارند هدف قرار دهید. این کار باعث افزایش اثربخشی آگهیها میشود زیرا مردم عادت دارند صفحهای که دوستانشان قبلا لایک کردهاند دنبال نمایند. وقتی به چند صد دنبالکننده دست پیدا کردید، صفحهی شما باید برای رشد اُرگانیک به اندازهی کافی قوی شده باشد، بنابراین میتوانید از صَرف پول برای جلب توجه دنبالکنندهها، به تمرکز توجه خود بر استفاده از فیسبوک به عنوان روشی برای فراهم نمودن ترافیک برای وبسایت خود روی بیاورید.
چه چیزی باید پُست کنید
برای جلب توجه و تشویق دیگران به صفحهی فیسبوکتان، شما باید status خود را به طور منظم آپدیت کنید (حداقل به طور روزانه). هرچند باید به خاطر بسپارید که هیچکس دوست ندارد newsfeed خود را با پیامهای مربوط به فروش کالاها لبریز ببیند. بنابراین چه چیزهایی باید پُست کنید؟ یک نوع موفقیتآمیز از update، پُستهایی است که یک دید کلی دربارهی کمپانی شما در اختیار دیگران قرار میدهد.
(The Public Relations Society of America(PRSA به این موضوع پرداخته است که شرکتها و بنیادهای خیریه چگونه ارتباط خود را با دنبالکنندههایشان برقرار میکنند و به این نتیجه رسیده که قدرتمندترین status updateها آنهایی بودهاند که یک دید پُشت صحنه از آن سازمان در اختیار دیگران قرار دادهاند. به طور خاص، پُست عکسها و ویدئوهایی از کمپانی در محل کار را در نظر بگیرید. مردم فضول هستند و با این عکسها و ویدئوها شما میتوانید یک ارتباط جهان واقعی با آنان ایجاد کنید (واضح است که آدمهای واقعی در یک کمپانی واقعی کار میکنند). این نوع پُستها براساس ماهیت و طبیعت خود، برای حوزهی کاری شما منحصر به فرد هستند و مصالحی برای بازدیدکنندهها فراهم میکنند که قبلا آنها را ندیدهاند. PRSA در عین حال به این نتیجه رسیده بود که پُستهای موفقیتآمیز آنهایی بودهاند که نوعی زیرکی برای تعامل با دنبالکنندهها فراهم میکردهاند. ممکن است شما با پُست Pollها، کوئیزها، درخواست برای کمک و رقابتها به این موضوع پاسخ دهید. به عنوان مثال اگر کمپانی شما یک محصول تولید میکند، دنبالکنندهها را تشویق کنید تا عکسهای خودشان را در حالی که مشغول استفاده از آن محصول هستند پُست کنند تا شما بتوانید آنها را با دنبالکنندههای صفحهتان به اشتراک بگذارید. آخرین نوع پُست که میتواند به درگیر شدن بازدیدکنندهها منجر شود یک آپدیت است که نشان میدهد شما علائق و ارزشهای دنبالکنندههای خود را به اشتراک میگذارید. هر چه شما خود را به شکلی مثبت به نمایش بگذارید و بازتابدهندهی جامعهی خود باشید بهتر خواهد بود.
عکس برای فیسبوک
مرتب کردن عکسهای پُشت صحنه ساده است؛ کافی است از طریق گوشی هوشمند خود یک عکس بگیرید، در صورت نیاز آن را ویرایش و آپلود کنید. اما گرافیکهای دیگر چه میشوند؟ تیمی که در Buffer(buffer.com) فعالیت میکند به این نتیجه رسیده که عکسهای خودتشریحی در مقایسه با آنهایی که به یک توضیح نیاز دارند خیلی بهتر هستند. به عنوان مثال اگر قصد دارید یک پُست ارسال کنید و برروی یک عکس کامنت بگذارید، قرار دادن آن کامنت درون خود عکس بسیار بهتر است. این کار باعث میشود تا آن عکس خیلی بیشتر به اشتراک گذاشته شود؛ فقط اطمینان حاصل کنید که اسم صفحهی شما جایی درون آن گرافیک گنجانده شده باشد تا بتواند نشاندهندهی اعتبار شما باشد. شما حتی الزاما مجبور نیستید خودتان برای این کار عکس بگیرید: عکسهای بدون کپیرایت را میتوانید از سایتهایی مثل pixabay.com که عکسهای اصیلی نظیر غروب آفتاب، ساحل و PCها در آن وجود دارد تهیه کنید. کتابخانههای گوناگونی هم وجود دارد که عکسهای بسیار متنوعتری دارند اما از شما پول دریافت میکنند (هرچند، فقط به یک عکس نسبتا رزولوشن پائین برای فیسبوک نیاز دارید، بنابراین قیمت این عکسها زیاد نیست). برای Infographics، یک گزینهی رایگان و خوب، easel.ly یا fiverr.com که عکسها را با دریافت هزینه به شما تحویل میدهد است.
راهاندازی و اجرا و مدیریت صفحه
رسانههای اجتماعی در عین این که ارزشمند هستند، نباید اجازه دهید بر زمان شما تسلط پیدا کنند- بعد از همهی این حرفها، شما هنوز هم بنگاهی دارید که باید آن را اداره کنید. شما باید راههایی برای update نمودن صفحهی خود، با حداقل تلاش پیدا کنید. یکی از این روشها، زمانبندی ارسال پُستها است، اگرچه این کار نباید به گونهای انجام شود که پُستهای شما بازتابدهندهی تکتک رویدادهایی که در حوزهی کاریتان رخ میدهد باشد. شما میتوانید این کار را با استفاده از ویژگی زمانبندی توکار خودِ فیسبوک انجام دهید. پُست خود را به شکل عادی بنویسید، سپس برروی چرخی که در کنار دکمهی Post وجود دارد کلیک کنید. حالا میتوانید تاریخ و زمان بعدی را مشخص کنید- پیشفرض آن ده دقیقهی دیگر است. شما در عین حال میتوانید پُستها را backdate کنید که به عنوان مثال به شما اجازه میدهد در روزهای دوشنبه دربارهی رویدادهای آخر هفته پُست بگذارید. هرچند گزینهی زمانبندی فیسبوک تنبل است: شما مجبور هستید به طور دستی یک زمان را برای هر پُست آتی ست کنید. Buffer یک گزینهی بهتر و متقاعدکنندهتر است زیرا به شما اجازه میدهد یک برنامهی زمانبندی ست کنید و سپس status updateهای خود را در یک صف قرار دهید تا در زمان در دسترس بعدی پُست شوند. به عنوان مثال، شما ممکن است به Buffer بگوئید بازههای زمانی را در 9.15am, 11.15am, 11.15pm, 3.30pm و 4.45pm ست کند؛ سپس اگر پُستی را در ساعت 11am ارسال کردید و هیچ آپدیتی در صف وجود نداشت، آن پُست در ساعت 11.15am ارسال شود. اگر دو آپدیت اضافه کنید، اولی در ساعت 11.15am و دومی در ساعت 11.15pm ارسال خواهد شد. درنتیجه شما میتوانید اطمینان حاصل کنید که یک جریان منظم از محتوا بدون این که مجبور باشید برای هر آپدیت یک زمان ست کنید خواهید داشت. اگر قصد دارید انواع مناسب پُستها را ایجادکنید باید به سرعت عکسالعمل جامعهی خود را به شکل Likes, Shares و کامنت برروی آپدیتها دریافت نمائید. اگر واقعا میخواهید باعث جلب توجه شوید، بهترین کار شما پاسخ به کامنتها است- چیزی که براساس اعلام شرکت socialbakers.com که رسانهها را تحلیل میکند، کاری است که تعداد بسیار اندکی از Pageها انجام میدهند. مردم دوست دارند احساس کنند با شما ارتباط دارند، بنابراین یک زمان مشخص برای پاسخ به کامنتها در نظر بگیرید و دیالوگی بین مردمی که به فعالیت تجاری شما علاقهمندهستند به وجود بیاورید.
رد همه چیز را داشته باشید
شما میتوانید از بخش Insights صفحهی خود برای اندازهگیری میزان پیشرفت و موفقیتتان بهره بگیرید. برروی لینک Insights کلیک کنید تا خلاصهای از پُستهای اخیر را مشاهده نمائید، سپس برروی لینک See All Posts برای باز شدن نمایی پُرجزئیات کلیک کنید. زیاد نگران ستون Reach نباشید، چیزی که واقعا اهمیت دارد درگیر شدن دیگران است زیرا به جای این که فقط تعداد افراد بازدیدکننده از پُست شما را نشان دهد ایدهای از تعداد افرادی که به یک پُست علاقه داشتهاند به نمایش میگذارد. اگر هدف اصلی شما از ارسال پُستها لینک کردن دنبالکنندهها به یک سایت بیرونی بوده است، پس عدد Post Clicks را چک کنید. در غیر این صورت، برروی پیکان رو به پائین کنار Likes, Comments & Shares کلیک و Likes| Comments| Shares را برای خُرد شدن اعداد به نوع آنها را انتخاب کنید. Shareها ارزشمندترین نوع درگیر شدن محسوب میشوند زیرا آنها دوستان دنبالکنندههای شما را به Like صفحهتان ترغیب میکنند. Comments دارایی ارزشمند بعدی است زیرا نشاندهندهی این است که یک دبنالکننده به طور فعال به صفحهی شما علاقهمند بوده و برخی از دوستان آنها نیز فعالیتهایشان را مشاهده خواهند کرد. Likeها کمتاثیرترین نوع درگیر شدن به شمار میروند اما هنوز هم به دلایلی که در بالا اشاره شد ارزش توجه را دارند. نگاه کردن به پُستهای اخیری که ارسال کردهاید و مشخص کردن این که کدامیک از آنها منجر به بالاترین تعداد share، کامنت و Like شدهاند ایدهی خوبی است زیرا شما میتوانید از چیزهایی که برای کاربران و مخاطبان جواب دادهاند و ندادهاند آگاهی پیدا کنید.
وقتی جامعهای از دنبالکنندهها را بنا کردید، استفاده از Facebook ads را برای جذب ترافیک به وبسایت خود در نظر بگیرید. این کار میتواند بسیار موثر باشد اما زمانی به بهترین شکل ممکن کار میکند که حداقل چند صد دنبالکننده داشته باشید: Facebook سپس میتواند از چیزهایی که دربارهی آنها میداند برای هدفمند نمودن آگهیها و تبلیغات شما بهره بگیرد. برای شروع ، کافی است بر پُست منظم، مفید، جذاب و درگیرکنندهی محتوا تمرکز کنید و به منظور ایجاد جامعهای از پشتیبانان علاقهمند، از Promoted Posts بهره بگیرید. همانگونه که در ابتدا اشاره کردیم، همیشه هدف اصلی خود را به خاطر داشته باشید: همانند تمام تلاشهای بازاریابی دیگر، کمپین شما باید منجر به سود بیشتر شود، از یک سمت به سمت دیگر، و نه فقط چیزی مثل افزایش تعداد بازدیدکنندهها. در اروپا، فیسبوک برای هر کاربر 3 دلار در آمد دارد، چرا شما نباید حداقل همین مقدار را در نظر داشته باشید؟
منبع : بزرگراه رایانه