شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

معاون وزير بهداشت خبر داد:

طرح مجلس براي اخذ عوارض اينترنت/ هزينه کرد در امور جوانان

کابل - فيلترينگ

چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰:۰۰


معاون دانشجويي، فرهنگي و امور مجلس وزارت بهداشت از طرحي به منظور اخذ عوارض براي استفاده از اينترنت و هزينه کرد اين پول براي ورزش و سلامت جوانان در مجلس خبر داد.

وايمکس نيوز - دکتر محمدرضا داوودآبادي فراهاني امروز در حاشيه همايش ملي «هم‌انديشي سلامت دانشجويان» در جمع خبرنگاران درباره تاثير شبکه هاي اجتماعي بر سلامت جوانان گفت: يکي از مشکلاتي که شبکه هاي اجتماعي ايجاد کرده اند اين است که تحرک نوجوانان و جوانان را کاهش داده است و چون وقت زيادي را براي اين شبکه ها صرف مي کنند و تحرک قطعا کم شده است.

معاون دانشجويي و فرهنگي وزارت بهداشت افزود: طرحي را برخي نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي عنوان کرده اند که عوارضي را بر استفاده از اينترنت بگذارند و پول آن را خرج جوانان و سلامت آنها کنند.

وي يادآور شد: البته ما خيلي ورود جدي به اين حوزه نداشته ايم چرا که پديده شبکه اجتماعي، پديده هاي جديدي هستند و بايد پاسخ هاي زودهنگام داشته باشند از سوي ديگر اينکه وظايف حوزه فرهنگ است يا وظيفه حوزه سلامت، به صورت دقيق مشخص نيست.

فراهاني درباره آمار آسيب هاي اجتماعي در بين دانشجويان گفت: آخرين مطالعاتي که انجام شده در سال 92 بوده است و نتايج آن در سال 93 منتشر شده است.

وي اظهار داشت: ما در حوزه معاونت دانشجويي وزارت بهداشت در حال انجام مطالعه جديدي هستيم تا بتوانيم با ارائه آمار و ارقام ببينيم واقعا در چه وضعيتي قرار داريم.

معاون وزير بهداشت تاکيد کرد: در حال حاضر مطالعه اي بر روي 180 هزار دانشجوي علوم پزشکي در حال انجام است که تا کنون 30 هزار پرسشنامه حاوي 280 پرسش آن انجام شده است. بيشترين نمونه آماري که اين نوع مطالعه در دنيا داشته است حدود 3 هزار و 500 نمونه بوده است بنابراين مطالعه ما مي تواند نمونه خوبي باشد. در حال حاضر نيز در حال استخراج نتايج اين 30 هزار پرسشنامه هستيم.

وي خاطرنشان کرد: متوسط آماري آسيب هاي اجتماعي و اختلالات حوزه سلامت روان در دانشگاه هاي مختلف تفاوت هاي معناداري باهم ندارند. در تحقيقاتي که سال 92 در مورد استفاده از روانگردان ها و مواد مخدر صورت گرفته بود اختلاف آمار ميان دانشگاه هاي علوم پزشکي، دانشگاه آزاد و دانشگاه هاي وزارت علوم حدود 3 تا 4 درصد بود.

فراهاني افزود: اگر مطالعه اي در دانشگاه هاي علوم پزشکي انجام دهيم مي توانيم به کل دانشگاهها تعميم دهيم.

وي درباره علت گرايش جوانان به آسيب هاي اجتماعي گفت: ما در وزارت بهداشت در حال طراحي يکسري مطالعات ديگر هم هستيم. اما نکته مهم اين است که حوزه سلامت روان يک حوزه تک ساحتي نيست و با حوزه هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي مرتبط است. اين حوزه ها تحت تاثير همديگر هستند.

معاون دانشجويي، فرهنگي و امور مجلس وزارت بهداشت افزود: اين گزاره درستي است که هر چقدر نرخ مشارکت هاي اجتماعي و سياسي و فرهنگي دانشجويان در دانشگاه ها کاهش پيدا کند که در دهه هاي اخير هم کاهش پيدا کرده است، نرخ آسيب هاي اجتماعي افزايش پيدا کرده است.

وي يادآور شد: حتما فعاليت هاي فرهنگي و دانشجويي مي تواند بر حوزه آسيب هاي اجتماعي تاثير مي گذارد. آن کساني که دغدغه مند هستند و دغدغه هاي اجتماعي و فرهنگي دارند کمتر آسيب پذير هستند. اگر فعاليت هاي فرهنگي دانشجويي توسعه يابد و دانشگاهها داراي نشاط سالم باشند، قطعا مي تواند افسردگي و آسيب هاي اجتماعي را کاهش مي دهد.

 

منبع : مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو