یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴

نوروز به کام اپراتورهای موبایل

پيامك

دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۶:۰۰


مجموع تعداد پیامک‌های ارسالی در نوروز 90 و روز 29 اسفند 89، به بیش از دو میلیارد پیامک افزایش یافته که این آمار در مدت مشابه سال گذشته تقریبا یک میلیارد و 100 میلیون پیامک بوده است.

وایمکس نیوز - نوروز 1390 در حالی سپری شد که مشترکان تلفن همراه کشور در نوروز 90 و آخرین روز سال 89، با ارسال تقریبا دو برابری پیامک نسبت به سال گذشته، رکورد تازه‌ای را در آمار ارسال پیامک‌های نوروزی رقم زدند و در نتیجه این جهش دو برابری، سود آوری و درآمد خوبی نیز نصیب اپراتورهای تلفن‌همراه شد.

افزایش دو برابری ارسال پیامک در روز آخر و 5 روز نخست سال
به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در روزهای نخست نوروز، اغلب پیامک‌ها مضامین تبریک سال نو دارند که در پنج روز نخست نوروز 90 در مجموع تعداد یک میلیارد و 626 میلیون و 547 هزار و 750 پیامک توسط مشترکان تلفن همراه مبادله شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 970 میلیون پیامک بوده است.
حسن رضوانی مجموع تعداد پیامک‌های ارسالی در نوروز 90 و روز 29 اسفند 89 را بیش از دو میلیارد پیامک اعلام کرد و گفت: این آمار در مدت مشابه سال گذشته تقریبا یک میلیارد و 100 میلیون پیامک بوده است.
این افزایش آمار پیامک در حالی است که بنا بر اعلام مدیر عامل همراه اول، مشترکان این اپراتور از ساعت 10 صبح آخرین روز سال 89 تا 10 شب نخستین روز سال 90، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 80 درصد بیشتر پیامک ارسال کرده‌اند و مدیرعامل ایرانسل نیز گفته است مشترکان این اپراتور در طول تعطیلات هفته نخست نوروز 90، حدود دو برابر بیشتر نسبت به نوروز 89 پیامک ارسال کرده‌اند.

آمار قابل مقایسه همراه اول و ایرانسل در سال 90
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای فراهم نشدن شرایط محاسبه درآمد تقریبی اپراتور در بورس و نیز به دلیل اینکه برای اپراتور بزرگ ‌تر تبلیغ نشود، آمار دو میلیاردی پیامک‌های تبریک سال نو را به تفکیک اپراتورها اعلام نکرده و اپراتورها نیز همیشه آمار پیامک‌های خود را در بازه‌های زمانی متفاوت اعلام می‌کردند تا امکان مقایسه فراهم نشود.
اما در نوروز 90، دو اپراتور سراسری تلفن همراه کشور بر خلاف روال سال‌های گذشته، در کنار اعلام چندین آمار با بازه‌های زمانی مختلف و غیر قابل مقایسه، در سال جاری آمار ارسال پیامک شبکه خود را در یک بازه‌ زمانی 24 ساعته یکسان نیز منتشر کرده‌اند که با توجه به این آمار و نیز با در نظر گرفتن تعداد 32 میلیون مشترک همراه اول و حدود 14 میلیون مشترک ایرانسل می‌توان به تقریب نسبتا خوبی از آمار ارسال پیامک توسط مشترکان ایرانسل و همراه اول دست یافت.
بر اساس این گزارش، در کنار همه تدابیر اپراتورها برای استقبال از تحویل سال نو و افزایش ظرفیت مراکز پیام کوتاه، وقوع تحویل سال در بعد از نیمه شب، با کاهش تراکم ارسال پیامک در لحظه تحویل سال، کمک بزرگی به اپراتورهای تلفن‌همراه کرد که در نتیجه آن پیک ارسال پیامک از ساعت 2 بعد از ظهر 29 اسفند 89 تا ساعت 2 بعد از ظهر اول فروردین 90 بود.
بنا بر اعلام مدیرعامل همراه اول، در این بازه 24 ساعته حدود 406 میلیون پیامک در شبکه همراه اول جا به جا شد و همچنین بنا بر اعلام مدیرعامل ایرانسل نیز مشترکان این اپراتور، در ابن بازه زمانی 237 میلیون پیامک ارسال کردند.
بر همین اساس می‌توان تخمین زد که مشترکان ایرانسل با آماری تقریبا نصف مشترکان همراه اول، در مجموع نیز به اندازه نصف مشترکان همراه اول پیامک ارسال کرده‌اند و با حسابی ساده سهم هر دو اپراتور از آمار دو میلیاردی پیامک‌های تبریک عید مشخص می‌شود.

درآمد شیرین اپراتورها از برکات سال نو

طرف دیگر آمار ارسال دو میلیاردی پیامک، درآمد اپراتورها از محل این سرویس پر طرفدار است.
قیمت پایه پیامک فارسی 89 ‌ریال و پیامک‌ لاتین 222‌ ریال است که ایرانسل به دلیل دارا بودن طرح‌های تشویقی و رنگی مختلف، روش‌های متفاوتی را نیز برای محاسبه هزینه‌های مشترکان خود دارد.
اما مبنای محاسبه هزینه‌های همراه اول تقریبا ساده و یکسان است و به همین دلیل نیز این اپراتور از زمان ورود به بورس و فرابورس، آماری از پیامک‌های خود به تفکیک فارسی یا لاتین اعلام‌ نمی‌کند.
البته این روال در مناسبت‌های مختلف سال‌های گذشته از جمله اعیاد نوروز، قربان، غدیر و ولادت‌ها به نسبت فارسی 80 درصد و لاتین 20 درصد بوده که با توجه به تغییر تعرفه‌ پیامک‌، تغییر این روند در نوروز 90 بسیار بعید به نظر می‌رسد.

ارسال ناموفق پیامک در شب سال تحویل همچنان در ذهن مردم
این مطلب که آمار بیش از دو میلیاردی ارسال پیامک متعلق به 5 روز نخست سال90 و آخرین روز سال 89 است و همچنین ارسال یک میلیارد و 626 میلیون پیامک در 5 روز نخست نوروز، بیانگر این است که حداقل 400 میلیون پیامک پیش از تحویل سال ارسال شده و دلایلی از جمله خاطره بد مردم از ارسال ناموفق پیامک‌ها در شب سال نو باعث شده، مردم پیش از تحویل سال به صورت توزیع شده پیامک‌های خود را مدیریت کنند.
حسن رضوانی، معاون رگولاتوری افزایش تعداد پیامک‌ها نسبت به سال گذشته و ارسال و دریافت بدون مشکل پیامک‌ها را نشان از روند توسعه ای اپراتورها در زمینه سیستم‌های مربوط به سرویس پیامک دانست و گفت: با این روند در سال‌های آینده چنانچه لحظه سال تحویل در هر ساعتی از شبانه روز باشد، سیستم ها قابلیت ارسال انبوه پیام ها در یک لحظه خاص را خواهند داشت.
رییس رگولاتوری در اظهار نظری گفته است: در سال 2010 حدود شش و نیم تریلیون پیامک در جهان ارسال شده که نشان می‌دهد پیامک به یک رسانه تبدیل شده و تقریبا همه مردم جهان درگیر این رسانه جدید هستند.
حال با رشد سریع و یکباره آمار پیامک‌های تبریک سال نو در نوروز 90 باید دید در سال آینده چه تحولاتی در انتظار این سرویس پرطرفدار وسودآور برای اپراتورها است و آیا رکورد نوروز90 در نوروز 91 شکسته خواهد شد یا خیر.

 

 

منبع:  خبرگزاری فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو