شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

تکنولوژي 5G مي تواند بزرگترين پيشرفت تاريخ اينترنت همراه باشد

5G - اينترنت موبايل

پنج شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰


مدتي است که اخباري در ارتباط با تکنولوژي 5G منتشر مي‌شود. تکنولوژي اينترنت موبايل از زمان GPRS تا کنون پيشرفت زيادي داشته است. 5G مي‌تواند لقب بزرگترين پيشرفت اين صنعت را به خود اختصاص دهد.

وايمکس نيوز - اينترنت موبايلي از زمان GPRS تا کنون پيشرفت‌هاي زيادي کرده است. اشخاصي که در گذشته از اين تکنولوژي استفاده کرده‌اند، متوجه اين پيشرفت‌ها شده‌اند. GPRS اولين نسل اينترنت موبايلي بود که سرعت آن بين 120 تا 384 کيلوبيت بر ثانيه بود. امروزه اين سرعت، بسيار پايين است. بعد از آن تکنولوژي 2G يا Edge به عنوان نسل دوم اينترنت موبايلي عرضه شد. اين نسل در زمان محبوبيت بلک‌بري، بسيار محبوب بود. در حقيقت اولين گوشي آيفون بدون پشتيباني از 3G عرضه شد و دليل آن محدود بودن دسترسي به اين تکنولوژي بود. نهايت سرعت اين فناوري 473 کيلوبيت در ثانيه بود. در حالي که اين ميزان افزايش سرعت به نظر زياد نيست اما در عمل تفاوت مشخص بود.

بعد از دوران 3G تغييرات اينرنت موبايل مشخص شد. تکنولوژي 4G LTE تغييراتي را در صنعت موبايل ، به وجود آورد. نهايت سرعت قابل دسترس با اين تکنولوژي در تئوري 150 مگا‌بيت در ثانيه است که البته در اکثر نقاط دسترسي به چنين سرعتي ممکن نيست. 4G LTE چند سالي است که در دسترس کاربران قرار دارد. در حقيقت ورايزون در سال 2010 شبکه LTE خود را راه اندازي کرد. حالا ورايزون و ديگر اپراتورها به دنبال دستيابي به تکنولوژي 5G هستند که پيشرفت بعدي اين صنعت به شمار مي‌آيد. سرعت اينترنت 5G در حدود 20 گيگا‌بيت در ثانيه است که تفاوت بسياري با 4G LTE دارد. اين سرعت حدوداً 200 برابر پر‌سرعت‌ترين اينترنت مربوط به  ISP هاي آمريکا است.

سوال اين است که با چنين سرعت و ظرفيتي در محصولات، چه کارهايي مي‌توان انجام داد؟ در اولين مرحله، مي‌توان ويدئو‌هاي با‌کيفيت بالا (مثلا 4K) را با سرعت زياد تماشا کرد و همچنين سرعت دانلود فايل‌ها نيز بسيار بالا‌تر مي رود. اما مهم‌ترين بخش اين تکنولوژي کاربري آن در آينده و اينترنت اشيا (IoT) خواهد بود. امروزه ترموستات‌ها، لامپ‌هاي سبک، سنسور‌هاي تشخيص دود و بسياري وسايل ديگر به اينترنت متصل شده‌اند. با اتصال تمامي اين اشيا، استفاده از پهناي باند اينترنت افزايش يافته و سرعت کاهش مي‌يابد. 5G پهناي باند بسيار بيشتري را در اختيار کاربران قرار مي‌دهد تا سرعت همواره خوب باشد. Ericsson معتقد است که تکنولوژي 5G مي‌تواند دنيا را تغيير دهد.

با ورود 5G به بازار قطعاً براي استفاده از آن بايد دستگاه‌هاي جديدي خريداري کنيم، زيرا تبلت‌ها و گوشي‌هاي هوشمند کنوني از اين تکنولوژي پشتيباني نمي‌کنند. اين اتفاق در زمان ورود تکنولوژي 4G LTE نيز افتاد. اما با توجه به اينکه اين تکنولوژي حداقل تا سال 2020 وارد بازار نمي‌شود، کاربران نگراني از بابت خريد‌هاي خود نخواهند داشت. در حال حاضر ورايزون و AT&T در حال تست شبکه‌هاي 5G خود هستند. قطعاً زمان ورود 5G دوران جذابي خواهد بود.

 

منبع : زوميت

 

 

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو