جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازار فناوری اطلاعات ایران به 100 هزار میلیارد تومان خواهد رسید

اقتصاد - برنامه ريزي -

شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۷:۰۰


مرتضی براری در جلسه امروز شورای اداری استان اردبیل از رشد 3 برابری بازار فناوری اطلاعات تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد.

وایمکس نیوز - براری معاون دولت، مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه شورای اداری استان اردبیل گفت: در حال حاضر ظرفیت بازار آی‌.سی.تی کشور از 21 هزار میلیارد تومان به 39 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که پیش‌بینی می‌شود در برنامه ششم توسعه این ظرفیت تا سه برابر افزایش یابد.

مرتضی براری افزود: در حال حاضر ظرفیت بازار آی‌.سی.تی کشور از 21 هزار میلیارد تومان به 39 هزارمیلیارد تومان افزایش یافته است که پیش‌بینی می‌شود در برنامه ششم توسعه این ظرفیت تا سه برابر افزایش یابد.

وی با اشاره به درآمدزایی در حوزه آی.سی.تی بیان کرد: 80 درصد اقتصاد در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال حاضر توسط 20 درصد جمعیت اداره می‌شود به طوری که بخش اعظمی از این اقتصاد در اختیار شرکت‌هایی کوچکی بوده که در استان‌هایی بزرگ همچون تهران فعالیت می‌کنند و این شرکت‌ها بیشترین ارزش افزوده را دارند.

معاون دولت، مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پویایی را از جمله شاخصه‌های اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد:‌ این پویایی به دلیل وجود سه رکن اصلی اقتصاد اعم از نیروی انسانی، زیرساخت‌ها و بازار بوده که سبب شده تا به جذاب‌ترین اقتصادها تبدیل شود اما با این وجود این ارکان به شکل متوازن بکارگیری نشده‌اند و در چنین شرایطی ضروری است تا دانش‌آموختگان به عنوان کارآفرین پرورش یافته و در این حیطه فعالیت کنند.

براری با اشاره به ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و لزوم توجه و حمایت از آنها اظهار کرد: در برخی استان‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان با وجود محدودیت نیروی انسانی امام توانسته‌اند در زمینه بودجه سالانه استان خود درآمدزایی کنند که ضروری است این امر در استان اردبیل نیز مورد توجه قرار گیرد

او ادامه داد: صنعت عسل توانسته به رونق اقتصادی اردبیل و کشور کمک کند اما زیرساخت های آی. سی. تی. (فناوری اطلاعات و ارتباطات) نیز مهیاست و می توان نسبت به ایجاد شرکت های دانش بنیان در این استان نیز به طور جدی اقدام کرد.

معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: اندازه بازار آی. سی. تی. کشور از 210 هزار به 390 هزار میلیارد رسیده که پیش بینی می شود طی برنامه ششم به سه برابر برسد و در این میان سهم استان اردبیل باید 13 هزار و 500 میلیارد باشد که این امر نیازمند همکاری همه مجموعه های ذی ربط است

همچنین در این جلسه مجید خدابخش استاندار اردبیل گفت: میزان قابل توجه دانش آموختگان دانشگاهی به خصوص در پایه کارشناسی رایانه فرصت مناسبی است که می تواند زمینه را برای توسعه فعالیت های مرتبط با حوزه ای. سی. تی. فراهم کند.
وی افزود: بسترها فراهم است و اقدام هایی صورت گرفته اما کفایت نمی کند و باید مردم به طور جدی وارد شوند اما در عمل انجام نمی شود.
استاندار اردبیل بیان کرد: با توجه به ظرفیت ها باید مردم در زمینه فعالیت و ایجاد کسب و کار در فضای مجازی توجیه شوند که این امر از جمله با ارایه الگوهای موفق در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان ممکن می شود.
او با اشاره به اینکه تصور مناسبی از قابلیت های فضای مجازی وجود ندارد، اضافه کرد: به طور قطع فعالیت در این حوزه به صورت انفرادی امکان پذیر نیست و مشکلاتی وجود دارد اما باید از نقطه ای آغاز شود.
خدابخش با اشاره به راه اندازی پارک علم و فناوری در استان عنوان کرد: امکانات، پشتیبانی و تسهیلات مناسبی از سوی دولت برای شرکت های دانش بنیان از جمله در قالب صندوق نوآوری و شکوفایی ارایه می شود که باید از این فرصت استفاده شود.
وی گفت: پیش تر برخی طرح ها در کلان مناسب بوده اما در اجرا با مشکلاتی روبرو می شدند که در زمینه فعالیت شرکت های دانش بنیان موانع پیشین وجود ندارد و این ظرفیت ها باید برای فعالان حوزه آی. سی. تی. به صورت مناسب تشریح شود.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو