شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

تدابير ويژه براي حفظ اطلاعات مشترکان موبايل؛

ماموريتي با مخاطب مجهول و مجري نامعلوم

شبکه هاي اجتماعي

دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰


«تاکيد بر اتخاذ تدابير ويژه براي حفاظت از حريم خصوصي مشترکان اپراتورهاي تلفن همراه» نخستين واکنشي بود که شوراي عالي فضاي مجازي به موضوع افشاي اطلاعات ?? ميليون مشترک يک اپراتور داشت اما اينکه چه تدابيري، از سوي چه نهادي و با چه ضمانت اجرايي بايد اتخاذ شود هنوز روشن نيست.

وايمکس نيوز - حفاظت از حريم خصوصي مشترکان اپراتورهاي تلفن همراه هرچند موضوع تازه‌اي نيست اما ورود شوراي عالي فضاي مجازي به عنوان نهاد بالادستي به اين موضوع مي‌تواند اميدبخش باشد؛ چرا که با وجود صراحت قانون جرايم رايانه‌اي در زمينه حفاظت از اطلاعات مشترکان تلفن همراه و کاربران اينترنت اما حداقل در موضوع اخير يعني افشاي اطلاعات مشترکان ايرانسل نه تنها شاهد عبور از اين قانون بوديم بلکه در نهايت هم اپراتور خود را ملزم به پاسخگويي ندانسته و آن را به گردن نهاد ديگري مي‌اندازد.

در چالش جديدي که در زمينه حفاظت از اطلاعات مشترکان به وقوع پيوست يک ربات تلگرامي اطلاعات تعداد زيادي از سيم کارت‌هاي ايرانسل را که سه سال پيش افشا شده بود، در اختيار گرفته و به کاربران ارايه مي‌کرد. موضوعي که بلافاصله با ورود وزارت ارتباطات، دادستاني و پليس فتا مورد پيگيري قرار گرفت و به بسته شدن ربات و دستگيري يک نفر منجر شد اما اين پرونده بسته نشد چرا که موضوع مهمتر، صيانت از اطلاعات مشترکان بود که حالا بعد از سه سال بار ديگر افشا شده است.

سه سال قبل و زماني که براي نخستين بار اطلاعات مشترکان کدهاي 0935 تا 0939 در دست سودجويان دست به دست مي‌شد، با ورود پليس فتا و مرکز ساماندهي وزارت ارشاد و با اخطاري که به منتشر کنندگان اين اطلاعات داده شد، برخوردي مقطعي صورت گرفته اما پرونده افشاي اطلاعات کاربران ايرانسل در اين سالها مسکوت ماند، نه اپراتور خود را به ملزم به پاسخگويي دانست و نه روشن شد برخوردهاي قانوني به چه سرانجامي رسيده است.

حالا اما تنها يک هفته پس از افشاي دوباره اين اطلاعات، شوراي عالي فضاي مجازي به رياست رئيس جمهور به موضوع ورود کرده و اتخاذ تدابير ويژه براي حفاطت از حريم  خصوصي مشترکان اپراتورهاي تلفن همراه را الزامي کرده است و قاعدتا اين واکنش زودهنگام را بايد به فال نيک گرفت.

اما علاوه بر سرعت ورود و واکنش شوراي عالي فضاي مجازي به موضوعي در اين حوزه، بايد کيفيت ورود هم مورد توجه قرار گيرد تا نتيجه روشني از اين تصميم حاصل شود چرا که قاعدتا با توجه به جايگاه اين نهاد، ورود به موضوعي صرفا براي اعلام موضع نخواهد بود و انتظار مي‌رود تا در پس يک موضع گيري، يک سياست‌گذاري قاطع با ضمانت اجرايي دقيق وجود داشته باشد.

پيش از اين هم شوراي عالي فضاي مجازي در موضوعات ديگري همچون پيام‌رسان‌هاي موبايلي ورود کرده بود که در نهايت به مصوبه‌اي براي انتقال الزامي سرور پيام‌رسان‌هاي خارجي به کشور و ايجاد شرايطي رقابتي پيام‌رسان‌هاي بومي با پيام‌رسان‌هاي خارجي انجاميد لذا با زمان‌بندي تعيين شده، اجراي اين مصوبه، يک مطالبه از آن شورا خواهد بود اما با وضعيتي که اکنون درباره پيام‌رسان‌هاي موبايلي با آن مواجه هستيم درباره وضعيت اجراي آن ابهاماتي مطرح مي‌شود.

حالا براي اتخاذ تدابير ويژه در موضوع حفاظت از حريم خصوصي مشترکان اپراتورهاي تلفن همراه نيز ضروري است تا اين ورود همراه با تدوين يک دستور‌ جلسه مشخص، تعيين سياست‌‌ها و خط مشي‌ها، تعيين مجري يا مجريان و ضمانت اجراي دقيق باشد و تکليف مواردي روشن شود از جمله اينکه آيا نياز به قانون‌گذاري محکم ديگري علاوه بر قانون جرايم رايانه‌اي است که در زمينه صيانت از حقوق مشترکان صراحت دارد و يا اينکه ضروري است تا موانع احتمالي اجراي اين قانون بررسي و رفع شود، چه تکليفي براي دستگاه‌هاي متولي اين بخش تعيين خواهد شد و چطور اپراتورها ملزم به صيانت از اطلاعات مشترکان خود خواهند شد.

منبع : فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو