یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

حذف دفترچه کاغذی در برخی مراکز تأمین اجتماعی

تامين اجتماعي

یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰


مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از حذف دفترچه‌ بیمه سازمان تأمین اجتماعی از مرداد‌ماه در سراسر کشور خبر داد و گفت: از مردادماه بیمه‌شدگان در مراکز ملکی تأمین اجتماعی، نیازی به ارائه دفترچه بیمه نخواهند داشت.

وایمکس نیوز - سیدتقی نوربخش اظهار کرد: پرونده‌ الکترونیک بیمه‌شدگان و حذف دفترچه‌های بیمه در استان یزد به‌صورت پایلوت در حال اجرا بود و نتایج خوبی داشت. در استان یزد که به‌صورت آزمایشی طرح حذف دفترچه‌ها اجرا می‌شد، بیمه‌شدگان می‌توانستند تنها با ارائه شماره کارت ملی تحت درمان در مراکز ملکی ما قرار بگیرند و داروهایشان را نیز از همین طریق دریافت کنند. این برنامه به‌صورت سراسری در مراکز ملکی متعلق به سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور از مردادماه به اجرا درخواهد آمد. نوربخش با بیان اینکه طرح جلد دفترچه بیمه سازمان تأمین اجتماعی نیز رونمایی شد، درباره‌ هزینه‌های طرح حذف دفترچه‌های بیمه گفت: این اقدام از سوی شرکت خدمات ماشینی تأمین اجتماعی و شرکت رایتل که متعلق به تأمین اجتماعی است، انجام شده و تا این مرحله بدون هزینه بوده است. البته در مراحل بعدی طرح هزینه‌هایی دربرخواهد داشت.

وی ادامه داد: کارت هوشمند درمان نیز در مراحل بعدی مدنظر خواهد بود و قرار است مزایای دیگری اعم از کارت شناسایی به آن اضافه شود. این کارت برای سهولت بیمه‌شدگان به‌خصوص برای استفاده از خدمات بخش درمان غیرمستقیم طراحی شده و به‌صورت سیم‌کارت هوشمندی خواهد بود.

22 اردیبهشت امسال بود که خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از نوربخش گزارش داد که تا 2ماه آینده برای بیماران خاص در کشور نسخه الکترونیک نهایی می‌شود.

با گذشت 2‌ماه از آخرین وعده مدیرعامل تأمین‌اجتماعی، معاون درمان او در موعد مقرر به جمع خبرنگاران آمد اما هیچ دستاورد مشخصی را برای حذف دفترچه‌های کاغذی رونمایی نکرد. وعده حذف دفترچه‌های کاغذی از سال85 با سخنان مددی مدیرعامل وقت سازمان آغاز شد. ابتدای ســــال89، معاون وقــت ســــازمان تأمین‌اجتماعی وعده داد که تا پایان ســال دفترچه‌های کاغذی را جمع و کارت‌های هوشــمند را جایگزین آن می‌کند. این وعده بارها تکرار و تمدید شــد. مرداد سال93 مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی دوباره این وعده را تکــرار کرد. ســــیدتقی نوربخش گفت که ظرف مدت 3‌ماه تمامی دفترچه‌های تأمین‌اجتماعی حذف خــــواهــد شــــد و کارت‌های هوشمند جایگزین آنها خواهد شد.

تیرماه ســال گذشته شورای‌عالی بیمه، 2سازمان بزرگ بیمه‌ای کشور یعنی تأمین‌اجتماعی و بیمه ســلامت ایرانیان را موظف کرد برای یکسان‌شــدن خدمات بیمه‌پایه در کشور و رفع امکان هرگونه سوءاستفاده، حداکثر تا شــهریور تمــام دفترچه‌های کاغذی خــود را حذف و به جــای آن از کارت‌های هوشمند الکترونیک سلامت استفاده کنند.

مرداد94 بود که تقی نوربخــش، مدیرعامل ســازمان تأمین‌اجتماعــــی در وعده‌ای جدید از روند حــذف تدریجی دفترچه‌های بیمه تأمین‌اجتماعی از شهریور خبر داد، البته چنــد روز بعد از ســوی روابط عمومی این ســازمان اعلام شد که در مرحله نخســت تنها دفترچه کاغذی بیماران خاص حذف می‌شود که اجرای این وعده هم به‌‌ماه مهر و آبان و حتی اواخر سال94 موکول و درنهایت هم اجرایی نشد.

نوربخش، مدیرعامل تأمین‌اجتماعی یک‌بار هم آبان گذشته به‌صورت آزمایشی از نسخه الکترونیک در یزد رونمایی کرد اما همانجا تصریح کرد که این رونمایی آزمایشی است و دفترچه‌های کاغذی بیماران خاص یزدی حذف نمی‌شود.

 

منبع : ایسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو