یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

گفت و گوی فناوران با مدیرکل برند و ارتباطات تامین تلکام

اپراتور سوم طلسم تلفن تصویری و اینترنت 512 کیلو بیتی را می شکند

آرپناهي

شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۱:۰۰


فردا اولین سالگرد دریافت مجوز ایجاد شبکه نسل سوم تلفن همراه توسط شرکت تامین تلکام از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است. در یک سال گذشته به ندرت خبری در رسانه ها از برنامه ها و مشکلات این اپراتور منتشر شد و می توان از آغاز به کار آزمایشی شبکه اپرتور سوم در بهمن ماه سال گذشته که بالاخره معلوم نشد انجام شد یا نه، به عنوان مهم ترین خبر در خصوص این پروژه ملی یاد کرد. با توجه به اینکه در ماه های آینده به احتمال زیاد شبکه نسل سوم در کشور به بهره برداری خواهد رسید، گفت و گویی با شاهین آرپناهی، مدیرکل برند و ارتباطات این اپراتور انجام داده ایم که می خوانید.

گفت و گو : عبدالله افتاده

***

شاهین آرپناهی مدیرکل برند و ارتباطات شرکت تامین تلکام، مجری شبکه اپراتور سوم تلفن همراه با بیان اینکه تعریف خدمات پایه در نسل دوم و نسل سوم تلفن همراه کاملا با هم متفاوت است، گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده سعی می کنیم همزمان با افتتاح شبکه سرویس های پایه نسل سوم تلفن همراه از جمله تلفن تصویری را به مشترکان خود عرضه کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا مجوزهای لازم برای ارایه تلفن تصویری دریافت شده است یا نه، گفت: پیش از این مجوز لازم که همان پروانه باشد، اخذ شده و از آنجا که ارایه تلفن تصویری در کشور تجربه ای جدید است، باید منتظر ماند تا پس از عرضه سرویس، چه قضاوتی در خصوص آن می شود. اما در عین حال در حال هماهنگی با نهادهای مرتبط هستیم.

 

ارایه اینترنت 512 کیلوبیت

وی درباره میزان پهنای باند اینترنتی که از طریق این اپراتور به مشترکان عرضه خواهد شد، افزود: براساس طرح تجاری اپراتور سوم 512 کیلو بیت، کمترین سرعت اینترنتی خواهد بود که به مشترکان ارایه خواهد شد.وی در پاسخ به این سوال که با توجه به محدودیت ارایه اینترنت بیشتر از 128 کیلو بیتی برای کاربران خانگی اپراتور سوم چگونه اینترنتی بیشتر از این میزان به کاربران ارایه می کند، گفت: از آنجا که در قانون به این موضوع اشاره نشده که کاربر موبایل هم جزو کاربران خانگی در استفاده از پهنای باند محسوب شود، ما از همان ابتدا قصد ارایه اینترنت با سرعت 512 کیلو بیت را برای مشترکان مان داریم.

 

برداشت اشتباه از سخنان مدیرعامل

آرپناهی همچنین درباره سخنان مدیرعامل شرکت تامین تلکام مبنی بر نگرانی دریافت مجوزهای ارایه سرویس های نسل سوم تلفن همراه گفت: این موضوع از پایه درست نیست. ایشان در آن همایش به هیچ وجه چنین چیزی را عنوان نکرده و تنها به این موضوع که نهادها و سازمان های مرتبط باید در ارایه مجوزها همکاری لازم و بهتری را داشته باشند تاکید کرده است.

آرپناهی افزود: متاسفانه یک برداشت اشتباه در آن زمان، موجب شد که کل موضوع زیر سوال برود. در حالی که به هیچ وجه قصد نداریم برخی از سرویس های نسل سوم را در آغاز به کار شبکه به مشترکان ارایه نکنیم.مدیر ارتباطات و برند شرکت تامین تلکام گفت: همان طور که در پروانه اپراتور سوم اشاره شده، در کنار دریافت برخی از مجوزهای فنی باید مجوز پیوست های فرهنگی شبکه نیز دریافت شود و از آنجا که می شود پیش بینی کرد روی کدام یک از سرویس ها حساسیت بیشتری وجود دارد، در حال رایزنی برای دریافت مجوزها هستیم.

 

سیم کارت اپراتور سوم رایگان نخواهد بود

مدیرکل ارتباطات و برند شرکت تامین تلکام همچنین درباره قیمت گذاری سیم کارت های اپراتور سوم گفت: طبق بررسی های انجام شده توسط کارشناسان ما، تقاضا برای سیم کارت های نسل سوم به اندازه کافی وجود دارد و نیازی به عرضه رایگان سیم کارت نخواهد بود.وی افزود: هنوز قیمتی برای سیم کارت های اعتباری و دایمی در نظر گرفته نشده، اما احتمالا سیم کارت ها با قیمتی مشابه قیمت اپراتورهای اول و دوم یا با کمی تفاوت به متقاضیان ارایه شود. تنها چیزی که می توان در مورد آن مطمئن بود این است که سیم کارت های اپراتور سوم رایگان عرضه نخواهد شد.

 

شبکه همزمان در تهران و 9 کلان شهر

آرپناهی در خصوص اینکه چه شهرهایی به عنوان شهرهای اول شبکه اپراتور سوم در آنها به بهره برداری می رسد، گفت: تهران و 9 کلان شهر کرج، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، قم، همدان، اهواز و کرمانشاه اولین شهرهایی خواهند بود که نسل سوم تلفن همراه را تجربه خواهند کرد.

وی افزود: در تهران وضعیت پوشش شبکه بسیار خوب است اما در برخی شهرها به دلیل شرایط تاریخی و فرهنگی، با مشکل نصب BTS روبه رو هستیم که البته تا زمان افتتاح شبکه تمامی این موارد برطرف خواهد شد.

وی در مورد همکاری شهرداری تهران در نصب آنتن های BTS گفت: خوشبختانه از آنجا که در تهران این موضوع قانونمند شده، اپراتورها می دانند که با کجا و چه شخصی باید مذاکره کنند. اما این موضوع در برخی از شهرهای کشور ما را دچار مشکل کرده است.

وی درباره مزیت ساختمان های متعدد تامین اجتماعی در سراسر کشور برای توسعه شبکه اپراتور سوم هم گفت: این موضوع خیلی کمکی برای توسعه شبکه به ما نکرد، زیرا طراحی شبکه براساس معیارهای فنی انجام می شود، نه براساس تعداد و نقاطی که شما در اختیار دارید.

وی افزود: البته در برخی مناطق که طراحی شبکه این امکان را می داد، از ساختمان های تامین اجتماعی استفاده شد که چندان قابل توجه نبوده است.مدیرکل ارتباطات و برند اپراتور سوم در خصوص تعرفه سرویس های قابل ارایه در شبکه نسل سوم تلفن همراه نیز گفت: هنوز تصمیم نهایی در این باره اتخاذ نشده است. اما پیش بینی می کنم که بسته های تشویقی مناسبی برای متقاضیان در نظر گرفته خواهد شد.

 

نگران کار کردن با چینی ها نیستیم

اپراتور سوم موبایل به دلیل تحریم های اقتصادی مجبور به همکاری با دو وندور هوواوی و ZTE شده است. آرپناهی نگرانی از احتمال قطع همکاری با چینی ها را رد نکرد و گفت: از آنجا که ابعاد پروژه در حد ملی است قطعا بخش حقوقی ما ضمانت های لازم بابت رفع این نگرانی ها را از طرف های چینی گرفته است.وی افزود: تاکنون هیچ مشکلی از این بابت ایجاد نشده و تمامی تجهیزات مورد نیاز بدون مشکل تهیه شده است.

 

به جای دفترچه های تامین اجتماعی سیم کارت نمی دهیم

یکی دیگر از مواردی که در خصوص پروژه اپراتور سوم پیش بینی می شد، این بود که تامین تلکام با توجه به انحصاری که در اختیار تامین اجتماعی در بخش بیمه خدمات درمانی در اختیار دارد، قصد دارد کارت هوشمند سلامت را از طریق سیم کارت های نسل سوم با حذف تدریجی دفترچه ها اجرایی کند. آرپناهی در این باره گفت: در طرح تجاری فعلی تامین تلکام چنین چیزی دیده نشده است. اما با توجه به امکانی که شبکه نسل سوم در اختیار اپراتور قرار می دهد، ارایه این سرویس ممکن است.

 

تلاش برای افتتاح شبکه در موعد تعهد پروانه ای

وی در خصوص زمان افتتاح شبکه نسل سوم نیز گفت: با توجه به کارهای در حال انجام نمی توان زمان مشخصی برای افتتاح شبکه پیش بینی کرد. اما آنچه مسلم است، طبق پروانه هر دو طرف در اجرای این پروژه متعهد به انجام برخی از امور هستند که طبق همین اصل، قطعا در زمان مشخص شده براساس قوانین، شبکه نسل سوم در کشور افتتاح خواهد شد.

منبع: روزنامه فناوران اطلاعات

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو