یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳

شفاف سازی وضعیت شبکه ارتباطات داخلی با سامانه پایش کیفیت شرکت زیرساخت

شبکه - دولت الکترونيک - اينترنت

یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲:۰۰


با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از سامانه اندازه گیری و پایش شاخص های کیفی لایه سه شبکه داخلی شرکت ارتباطات زیرساخت رونمایی شد.

وایمکس نیوز - در این مراسم که رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز حضور داشت، جهرمی با بیان این که این سامانه به منظور اجرایی کردن مصوبه222 کمیسیون تنظیم مقررات و پیاده سازی سامانه مدیریتSLA و انتشار شاخص های کیفی ابر لایه سه (شبکه IP) رونمایی می شود گفت: مزیت انتشار اطلاعات کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت به عنوان شبکه مادر مخابراتی دارای ابعاد مختلفی است که مهم ترین آن شفافیت نسبت به وضعیت سرویس‌های ارتباطی کشور میباشد.
وی با اشاره به این که زنجیره‌ای از ارتباطات بین لایه دسترسی، لایه توزیع و زیرساخت هست، ادامه داد: تا کنون به محض ایجاد اختلال مشکل بر عهده زیرساخت یا شبکه انتقال درون شهری گذاشته می شد که جهت شفاف سازی زنجیره خدمات میم به میم (مشترک تا مشترک و مشترک تا محتوا) به نحوی که مشترک نقطه اشکال را متوجه شود، در عمل به تکلیف  سازمان تنظیم مقررات به منظور ارایه شفاف اطلاعات وزارت از خودش شروع کرد و امیدواریم در سایر سرویس‌دهندگان هم این اتفاق بیفتد.
جهرمی اظهار داشت: به وسیله این سامانه به صورت شفاف روند کار ما و حتی رفع اشکالات را در شبکه می‌توان عملا دید.
وی از ارایه دسترسی به کلیه سرویس‌گیرندگان از زیرساخت اشاره و خاطر نشان کرد: بر مبنای این سامانه دسترسی داده می شود که شاخص کیفی سرویس را ملاحظه کنند و در ابتدای هر ماه هم گزارش نحوه ارایه خدمت را منتشر کرده و لیست جرایم بر مبنای آن ارایه می کنیم تا عدم کیفیت هزینه بر‌ بشود و رقابت سالم برای بهبود کیفیت هم شکل بگیرد.
معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر این که هم به عنوان کابر شبکه بهبود کیفیت را متوجه هستیم ابراز امیدواری کرد این اتفاق با ایجاد رقابت مثبت و شفاف سازی با سرعت بیشتر بیفتد و نظارت عمومی مردم به بهبود ارتباطات کشور کمک کند.
جهرمی همچنین با تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه گفت: بازخورد جامعه رسانه ای بزرگ ترین کمک به مدیران است تا با تحقیق نسبت به مسایل مطرح شده، به حل آن و دستیابی به هدف جامعه ارتباطی کشور گام بردارند.

عمیدیان رییس سازمان تنظیم مقررات نیز، در سخنانی گفت: مصوبه 222 به منظور تعیین چارچوب و شاحص‌های استاندارد کیفیت خدمات در بخش ارتباطات داده در حوزه شبکه تصویب و طبق آن ضوابط و چارچوب موافقتنامه های سطح خدمت در داخل شبکه زیرساخت کشور  برای ارایه خدمات مبتنی بر IP تعیین شد.

وی با بیان تعیین حدود شاخص‌ های میزان تاخیر در سرویس، گمشدگی بسته ها، نوسانات تاخیر و مدت زمان رفع خرابی بر مبنای سقف مورد نظر اعلام کرد: عدم رعایت این شاخص‌ها مشمول جریمه می شود.

عمیدیان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای اجرای مصوبه افزود: با این سامانه سرویس اینترنتی با شرایط قرارداد باید ارایه شود و جلوی کم فروشی گرفته می شود.

وی تاکید کرد: برای کل زنجیره اجرای مصوبه را پیگیری خواهیم کرد و همانند زیرساخت سایر اپراتورها هم  باید دسترسی را به سازمان دهند تا انتها به انتهای سرویس را آنلاین نظارت کند.

عمیدیان تصریح کرد: اختلال در هر پارامتر که باعث عدم دسترسی یا کاهش کیفیت خدمت شود مشمول جریمه است و کوتاهی هرکدام از اپراتورها در قالب چارچوب تنظیم شده جریمه در پی دارد.

وی از طراحی سامانه یکپارچه هوشمند برای اندازه گیری کیفیت در تمام لایه زیرساخت، دسترسی و توزیع خبر داد و گفت: در یک سال گذشته با کمک مشاور سامانه یکپارچه هوشمند طراحی و امروز در مرحله انتخاب پیمانکار است و می تواند به عنوان الگویی در سایر لایه‌ها اعمال و امکان ارایه اطلاعات را روزانه از طریق داشبورد مدیریتی در اختیار همه علاقه مندان می دهد.

وی تصریح کرد: سامانه یکپارچه هوشمند بر اساس استاندارد ITU و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات در تمام لایه‌ها تامین، توزیع و انتقال و به منظور بررسی کیفیت در کل شبکه در اختیار استفاده کنندگان قرار می‌گیرد.

عمیدیان ادامه داد: با اجرای طرح سهم هر لایه از شبکه در میزان موافقتنامه سطح خدمت به تفکیک تامین کنندگان مشخص و مشکلات در گلوگاه هایی که در زنجیره تامین خواهد بود با نظارت بر این زنجیره مشخص و سهم هر یک قابل احصا می‌شود.

وی با تاکید بر نظارت آنلاین سازمان افزود: با روند فعلی در بحث نظارت بتوان کیفیت خدمات را در سراسر کشور برای استفاده کنندگان نهایی روز به روز افزایش داد.

وی خاطر نشان کرد: از زمان آغاز به کار این شبکه در زیرساخت به محض ارایه به اپراتورها آنها موظف هستند، مشابه آنچه می گیرند به کاربران با همان کیفیت را ارایه دهند.

عمیدیان در عین حال گفت: با توجه به این که اپراتورهای دیگر هم باید در سامانه خود توان نظارتی را به کاربر نهایی از نظر کیفیت و سرعت بدهند، اپراتورهایی که این قابلیت را ندارند باید در اسرع وقت در سامانه خود این موضوع را ارایه دهند.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو