یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ديدگاه اسماعيلي درباره روند اجرايي قانون دسترسي آزاد به اطلاعات

فناوري اطلاعات - اقتصاد

سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸:۰۰


محسن اسماعيلي حقوقدان و عضو هيئت علمي دانشگاه تهران حياتي‌ترين حقوق حرفه‌اي خبرنگاران را حق دسترسي آسان و سريع به اخبار دانست و ديدگاه خود درباره روند اجرايي قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات را طرح کرد.

وايمکس نيوز - محسن اسماعيلي همزمان با روز خبرنگار با تبريک اين روز در صفحه شخصي خود در اينستاگرام نوشت: خدا کند اين روز، مثل هر سال فقط به تعريف و تمجيد و تکرار وعده‌ها نگذرد، و باز هم سخن از «حقوق خبرنگاران»، به حقوق مادي، نظير کاهش سن بازنشستگي، لزوم سخت و زيان‌آور شناخته شدن اين شغل منحصر نگردد، و بعد هم فراموش شود تا سال بعد. همه اينها لازم است. اما اصلي‌ترين و حياتي‌ترين حقوق حرفه‌اي خبرنگاران، حق دسترسي آسان و سريع به اخبار و امنيت شغلي است که البته مسووليت‌ها و تکاليفي نيز بر دوش آنان مي‌گذارد.

از تحولاتي که اميدوار بودم با تصويب «قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات» اتفاق بيفتد، هنوز خبري نيست. در کتاب «گفتارهايي در حقوق رسانه» و نيز مقاله‌اي که در وب سايت شخصي نهاده‌ام، تا اندازه‌اي مباني، لوازم و موانع را تشريح کرده‌ام. مهمترين کار عمومي کردن اين گفتمان است، و خبرنگاران با آموزش ديدن و آموزش دادن، بيش از همه مي‌توانند در اين راه موثر باشند.

اسماعيلي علاوه بر عضويت در هيئت علمي دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، عضو مجلس خبرگان رهبري، عضو حقوقدان شوراي نگهبان و رئيس هيئت بررسي و تطبيق مصوبات دولت و قوانين مجلس نيز است.

منبع : همشهري آنلاين

 

 

 

 

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو