شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

تا دير نشده پيام‌رسان داخلي بسازيد

شبکه هاي اجتماعي - پيام رسان

جمعه ۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹:۰۰


در شرايطي که انتقال سرورهاي شبکه‌هاي اجتماعي خارجي از جمله تلگرام به ايران در ابهام قرار دارد و مسئولان فناوري اطلاعات کشور هم از لزوم اين انتقال براي ادامه فعاليت اين شبکه‌ها خبر داده‌اند، اقدام دانشگاهيان و بخش خصوصي که ظاهرا حمايت دولت را هم خواهند داشت، براي ايجاد شبکه‌هاي مشابه ضرورت دارد.

وايمکس نيوز - از وي‌چت و وايبر، تا تانگو و واتس‌اپ، پيام‌رسان‌هاي خارجي هستند که هر کدام در مقطعي از زمان، مخاطبان خاص خود را داشتند. حالا هم تلگرام وظيفه پيام‌رساني را بر عهده گرفته و البته نسبت به ساير رقباي خود، پايداري بيشتري در ايران داشته و مدت طولاني‌تري پيام‌هاي کاربران را جابه‌جا کرده است، اگرچه سرنوشت آن در آينده مشخص نيست.

با اين وجود در کنار تلگرام و شبکه‌هاي اجتماعي خارجي مشابه، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همواره از حمايت از شبکه‌هاي اجتماعي داخلي در جهت حفظ حريم خصوصي مردم سخن مي‌گويد و همچنين انتقال سرورهاي شبکه‌هاي اجتماعي خارجي به داخل کشور را از راه‌هاي اين محافظت مي‌داند.

محمود واعظي با ابراز نگراني از اينکه آن دست از شبکه‌هاي اجتماعي که سرورهايشان در خارج از کشور است، مشکل‌ساز شوند، از سياست‌هاي دولت در جهت حمايت از شبکه‌هاي اجتماعي که در داخل کشور سرور دارند، سخن مي‌گويد و از دانشگاه‌ها، مراکز علمي و بخش خصوصي مي‌خواهد در اين عرصه با ايجاد مدل‌هاي مختلفي از شبکه‌هاي اجتماعي دولت را ياري ‌کنند.

همچنين واعظي مي‌گويد قرار نيست ايجاد پيام‌رسان‌ها -که از ابزارهاي توليد محتواي بومي و در نتيجه از الزامات شبکه ملي اطلاعات هستند- محدودکننده دسترسي‌ و نيازمندي مردم براي محتواي مناسب در عرصه بين‌المللي باشد، زيرا در حال حاضر بسياري از اساتيد دانشگاهي، تجار و... از ارتباطات خارجي برخوردارند و ما نمي‌خواهيم با راه‌اندازي اين شبکه بخشي از فعاليت‌هاي علمي و تجاري کشور را محدود کنيم.

به گفته وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، هدف اين وزارتخانه تلاش براي ايجاد اينترنت بين‌المللي سالم و فراهم کردن امکاني است که محتواي مستهجن و تبليغات ضد دين محدود شود، زيرا محدود کردن تهديدات فرهنگي و اخلاقي بخشي از خواست مردم و خانواده‌ها نيز است.

واعظي اولين اولويت استفاده از شبکه‌هاي مجازي را وجود مسايل اين شبکه‌ها در ايران مي‌داند تا اطلاعات مصرف‌کنندگان و مردم در کشور باقي بماند. بنابراين شرط حضور و فعاليت شبکه‌هاي خارجي در ايران را، حضور سرورهايشان در داخل کشور اعلام کرده و با بيان اينکه شبکه‌هايي که به مقررات و قانون کشورمان احترام بگذارند، محترم شمرده خواهند شد، از حمايت از شبکه‌هاي اجتماعي که سرور آن در داخل کشور وجود دارد در جهت حفظ حريم خصوصي مردم خبر مي‌دهد.

البته نگراني‌هاي مقام معظم رهبري در ارتباط با توليد محتواي فاخر هم در اين تلاش براي شکل‌گيري شکه‌ها و پيام‌رسان‌هاي داخلي بي‌تاثير نيست و واعظي دراين باره مي‌گويد: ما به عنوان بخشي که شبکه انتقال و پهناي باند را در اختيار داريم، در اين حوزه وارد عمل شده و کارگروهي را تشکيل داديم و فرمايشات مقام معظم رهبري در حوزه فضاي مجازي را احصا کرديم و همچنان در اين زمينه در حال فعاليت هستيم.

از سوي ديگر وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در کنار تاکيد بر لزوم راه‌اندازي شبکه‌هاي اجتماعي داخلي، دولت را از اين وظيفه مبرا مي‌داند و مي‌گويد دولت بنايي بر ساخت شبکه‌هاي اجتماعي ندارد، بلکه دانشگاهيان و بخش خصوصي بايد وارد اين قضيه شوند. او وعده حمايت مالي از دانشگاهياني را مي‌دهد که بتوانند با نوشتن پلت‌فرم براي شبکه‌هاي اجتماعي، يک تا دو ميليون مخاطب را ساپورت کنند.

او که معتقد است تعداد جواناني که در ايران توليد نرم‌افزار مي‌کنند رو به افزايش است، ادعا مي‌کند استفاده 10 درصد مردم از محتواي داخلي در ابتداي فعاليت دولت به 41 درصد افزايش يافته و وعده رسيدن به 51 درصدي را تا پايان دولت ‌مي‌دهد. 

البته در انتقال سرورهاي اين شبکه‌ها به داخل ايران، بحث‌هايي وجود دارد. در شرايطي که با رونمايي از اولين ديتاسنتر کلود (ابري) خصوصي کشور، مديرعامل اين شرکت خصوصي با بيان اينکه برخي شرکت‌ها از جمله تلگرام ملزمند تا پايان سال سرور خود را در ايران مستقر کنند، از فراهم شدن مقدمات انتقال سرور تلگرام به ايران با ارائه خدمات ديتاسنتري از سوي دولت خبر داده بود، واعظي و فيروزآبادي -رئيس مرکز ملي فضاي مجازي- از اين موضوع اظهار بي‌اطلاعي کرده بودند.

با توجه به اينکه به گفته خسرو سلجوقي -عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات- هنوز در ايران پيام‌رساني ايجاد نشده که بتواند به تعداد مخاطب قابل توجهي دست يابد و پيام‌رسان‌هاي بومي معدود ايجاد شده فعلي نيز بيشتر پيام‌رسان‌هاي سازماني، موضوعي و تخصصي هستند که جمعيت ميليوني را پوشش نمي‌دهند و قابليت رقابت با تلگرام را ندارند، لزوم حمايت و راهبري در جهت برنامه‌ريزي براي اين پيام‌رسان‌ها توسط علي‌اصغر عميديان - رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي - که در وزارت ارتباطات مسئول اين موضوع است، مشخص مي‌شود.

در نهايت، با اعلام صريح و چندين‌باره وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از کساني که اقدام به نوشتن پلت‌فرم براي شبکه‌هاي اجتماعي مي‌کنند و مي‌توانند موفقيتي حاصل کنند، لازم است بخش خصوصي نيز وارد در اين زمينه شود تا شرايط تسهيل‌گر را براي انتقال پيام کاربران فراهم کند، زيرا مشخص نيست تلگرام تا کي مي‌تواند در برابر فيلتر و يا کند شدن مقاومت کند.

 

منبع : ايسنا

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو