یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

هر آنچه که بايد درباره "5G "بدانيد

5g

دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴:۰۰


"اينترنت 5G" يکي از مهمترين فناوري هاي روز دنياست که بسياري از کاربران علاقه‌مند به اينترنت؛ در انتظار ورود آن به دنياي ديجيتال هستند.

وايمکس نيوز-  بدون شک در سالهاي آتي، اينترنت تاثيرات شگرفي بر زندگي انسان خواهد داشت. به تازگي شبکه هاي 3G و 4G مهمان تلفن هاي همراه ما بودند اما در سال هاي آينده نسل جديدي از شبکه هاي اينترنت را تجربه خواهيم کرد که بسيار لذت بخش خواهد بود.

 اما جالب است بدانيد براي نخستين بار کشور ژاپن از اينترنت 3G بصورت گسترده و تجاري استفاده نمود. در 1 اکتبر 2001 ، " ان تي تي دوکومو" بزرگترين شرکت مخابراتي ژاپن خدمات مخابراتي خود را به نسل سوم مجهز نمود. حداکثر سرعت در 3G به 42 Mbps مي رسد. در ايران نيز يکي از اپراتورها براي اولين بار در سال 1389 اينترنت نسل سوم را با سرعت 4Mbps ارائه داد، که امکان تبادل عکس ، ويدئو براي کاربران فراهم شد. نسل بعدي شبکه هاي تلفن همراه 4G  بود که براي کاربران اينترنت، لذت تجربه سرعت اينترنت تا 1GBit/S را فراهم کرد. در ايران نيز يکي ديگر از اپراتورهاي تلفن همراه، اينترنت نسل چهارم يا 4G را در شهرهاي مشهد و شيراز و نقاطي از تهران راه اندازي کرد.

 

5G چيست و انتظار ما از آن چه خواهد بود؟

اصطلاح 5G به نسل بعدي شبکه تلفن همراه گفته مي شود که قطعا سرعت آن از4G  بيشتر خواهد بود. همه ما در مورد خصوصيات نسل بعدي اينترنت  5G چيزهايي شنيده ايم. فناوري که هنوز در دسترس همگان قرار نگرفته است. اجراي سريع اپليکيشن ها ، شبکه هاي اجتماعي و بازي ها تنها بخشي از آيتم هايي که با اين نسل از شبکه هاي همراه به سهولت انجام خواهد شد. اما کارايي هاي ديگر نسل بعدي شبکه تلفن همراه چيست؟ از فناوري 5G با نام "اينترنت اشيا" (IOT) نام برده مي شود. اما منظور از اينترنت اشيا چيست؟ با کمک 5G امکان ارتباط ميليون ها نفراز طريق ميليون ها دستگاه و وسيله الکترويکي در مساحتي کوچک و تا شعاع  تنها چند کيلومتر مربع  فراهم خواهد شد. شهرها تبديل به "شهرهاي هوشمند" خواهند شد. ميليون ها ابزار و وسيله کوچک با استفاده از اين فن آوري به هم متصل مي شوند. هر چيزي از ماشين هاي لباسشويي تا مترهاي هوشمند، دوربين هاي ترافيکي ، جاده هاي هوشمند و سنسورهايي که به يک درخت متصل شده اند ، بطور پيوسته اطلاعات را از طريق اين نسل از اينترنت با يکديگر به اشتراک خواهد گذاشت. ما مي توانيم بصورت اتوماتيک از ورود فرزندانمان به خانه مطلع شويم و خودروهايمان را درخيابان ها بصورت اتوماتيک به حرکت در بياوريم و با سرعتي فوق العاده از همه اشيا الکتريکي استفاده کنيم.

 

سرعت G5  چند برابر G4 خواهد بود؟

صحبت ها و گزارشات اين اطمينان را داده اند که سرعت G5  حداقل 40 برابر سرعت شبکه هاي اينترنت حال حاضر خواهد بود. در عصر 5G ما قادر خواهيم بود فايل ها را با سرعت بيشتري دانلود کنيم و بازي هاي آنلاين را اجرا کنيم و آپلود ها را با سرعت مطلوب تري  انجام دهيم. به علاوه ظرفيت واقعيت مجازي يا چند رسانه اي همه جانبه (Immersive Multimedia) تقريبا 100 برابر بالاتر از اجراي يک ويدئوي HD خواهد بود.

 

 G5 چگونه کار مي کند؟

فن آوري 5G  نيازمند ايجاد ساختار ICT  بسيار پيشرفته است. با استفاده از نوعي سيستم کد گذاري که " OFDM " ناميده مي شود ، شبکه از فرکانس هاي جديدي استفاده خواهد کرد که توانايي ذخيره اطلاعات بيشتري را خواهد داشت. به علاوه براي انتقال فرکانس ها به جاي استفاده از برج هاي بلند از شبکه هاي مانند روتر ) ROUTER) WIFI  استفاده خواهد شد و در واقع 5G نسل جديدي از شبکه هاي بي سيم خواهد بود.

 

 اينترنت 5G چه زماني در دسترس همگان خواهد بود؟

براساس پيش بيني ها اين نسل از اينترنت تا سال 2020 راه اندازي خواهد شد اما تا آن زمان سرمايه گذاري و تلاش زيادي تا استقرار اين شبکه همراه لازم است. اميد است در کشورمان نيز اين نسل از شبکه تلفن همراه مانند نسل سوم و نسل چهارم به سرعت در اختيار ايرانيان قرار گيرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو