جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رييس رگولاتوري تشريح کرد:

اقدامات سازمان در جهت ساماندهي منابع کمياب ملي

عميديان

یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲:۰۰


از پروژه هاي تعريف شده در قالب اقتصاد مقاومتي، ساماندهي منابع کمياب ملي از قبيل طيف فرکانس و شماره به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي محول شده است که با تعريف شش پروژه اصلي و تعيين ?? زيرهدف سازگار با برنامه ششم توسعه در حال پيگيري است.

وايمکس نيوز- رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در تشريح اقدامات انجام گرفته در قالب اين پروژه گفت: همان طور که مي دانيد براي انجام کارهاي توسعه اي، نياز به منابع است و منابع سازمان هم طيف و فرکانس هستند که به دليل محدوديت، نيازمند ساماندهي مي باشند.
دکتر عميديان افزود: بايد اين منابع ارزشمند و کمياب را در راستاي منافع ملي برنامه ريزي کرده، مانع هدر رفت و استفاده نادرست از آن شد.
وي با اشاره به صدور مجوز استفاده از فرکانس براي بهره برداران کوچک و بزرگ گفت: در حال حاضر، در 9 نقطه کشور مراکز عمده نظارتي فرکانس به همراه تعدادي مراکز ريموت مشغول فعاليت هستند.
به گفته وي تا پايان سال گذشته، 87  ايستگاه ثابت در کشور وجود داشته که قرار است طبق منشور سياست هاي اقتصاد مقاومتي، هر سال بين 13 تا 15 سايت به اين تعداد افزوده شود و نهايتا تا پايان سال99 تعداد 167 سايت مونيتورينگ داشته باشيم که به اين ترتيب، پوشش موثر جغرافيايي نيز از 54 درصد به بالاي 90 درصد خواهد رسيد.
عميديان در عين حال برنامه سال جاري در راستاي ساماندهي منابع طيف فرکانسي را، راه اندازي 15 سايت عنوان کرد و افزود: اکنون در مرحله مکان يابي و عقد قرارداد هستيم.
وي ادامه داد: در زمينه نظارت سيار سازمان 22 سامانه پايش و جهت ياب فرکانس فعال دارد  و در اين خصوص نيز در آينده 9 سامانه ديگر نصب و راه اندازي خواهد شد.
عميديان در ادامه در زمينه توسعه کاربردهاي فرکانس در شبکه هاي راديويي اضافه کرد: با افزايش ارتباطات ماشين باماشين، ماشين با انسان و هوشمندي بين اينها، منابع فرکانسي بايد براي اين نوع از ارتباطات تعريف و نظم داده شود.
وي با بيان اينکه رگولاتوري در چارچوب ملزومات اين سرويس ها، در حال تهيه مقرراتي براي اين شبکه ها است، افزود: بر اين اساس، يک پروژه با پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات در دست اجرا داشته، در حال تدوين مقررات و شناسايي منابع براي ارتباط اين دستگاهها، تضمين امنيت و رعايت حريم خصوصي آنها هستيم.
معاون وزير ارتباطات همچنين با شاره به رويکرد تسهيل امور براي استفاده کنندگان مختلف، به موضوع مقررات گذاري باندهاي جديد پرداخت و افزود: يک سري مقررات را بايد همپاي رشد فناوري به روز کرد تا ابهام آن رفع شود و به علاوه با ورود دستگاه هاي جديد مثل بيسيم هاي ال پي دي (باند 433 مگاهرتز) که نياز است تعيين تکليف شود بايد مقررات گذاري صورت پذيرد.
رييس رگولاتوي ديگر اقدام سازمان در تحقق سياست هاي اقتصاد مقاومتي را ساماندهي باندهاي فرکانسي واگذار شده عنوان کرد و گفت: ساماندهي باند فرکانس جزء سخت‌ترين کارهاي مديريت فرکانس بوده و بايد به گونه اي باشد که اختلالي در کار استفاده کنندگان ايجاد نکند و در عين حال، زمينه استفاده بهينه از منابع فرکانسي را فراهم نمايد.
وي با بيان اين که در حال حاضر سنجش بهره وري طيف و ارزيابي استفاده از طيف توسط اپراتورها بر اساس گزارش هاي ميداني است، اظهار داشت: براي اين که ارزيابي دقيق تر شود بايد يک سيستم نرم افزاري تهيه و با ارتباط به بخش مديريت شبکه اپراتورها گزارش لحظه اي تهيه کرد.
عميديان در بخش ديگر سخنان خود، با اشاره به مزاياي فرکانس هاي پايين، تاکيد کرد: بايد منابعي که قانوناً مديريت آن به عهده رگولاتوري است در اختيار اين نهاد قرار گيرد تا استفاده بهينه و پاسخ به نياز مخاطبان امکان پذير باشد.
وي با بيان اين که، اين فرکانس ها از گذشته به کاربردهاي ديگري اختصاص يافته گفت: بايد ساماندهي طيف در راستاي منافع ملي و تامين نيازهاي بهره برداران اصلي بوده، مانع هدر رفت و استفاده نادرست آن بشود.
عميديان در اين زمينه به باندهاي700و800 که در حال حاضر مورد استفاده صدا و سيما قرار دارد اشاره کرد و گفت: در صورتي که اين باندها تخليه شود مي توان براي ارايه خدمات ارتباطي در مناطق کم جمعيت و روستاها از آن بهره برد.
وي با تاکيد بر اقدامات موفق وزارت ارتباطات در زمينه ارائه خدمات عمومي الزامي ارتباطات و فناوري اطلاعات(uso)ادامه داد: همه به طور مستقيم و غير مستقيم در مقابل مناطق محروم و روستاها مسوول هستيم چرا که مردم در مناطق دور افتاده هم بايد به ابزارهاي ارتباطي دسترسي داشته باشند و تعيين تکليف باند 700-800 مگاهرتز مي تواند تاثير عميقي در ارايه بهتر اين خدمات داشته باشد .
عميديان در عين حال تعيين تکليف باند 700-800 مگاهرتز را مستلزم همکاري صدا و سيما دانست و گفت: با توجه به اين که، صدا و سيما با بهره گيري از فناوري پخش ديجيتال عملا فقط نيازمند دسترسي به بخش کوچکي از اين باندهاي فرکانسي است، در حال رايزني و ايجاد کارگروه مشترکي هستيم تا با بررسي مسايل فني و اقتصادي و موانع موجود، راهکاري همراه با زمان بندي مشخص ارايه شود تا آزادسازي باندها از پخش فراگير تلويزيوني صورت گيرد. 
وي هدف از اين اقدام را رونق اقتصادي و اشتغال آفريني برشمرد و ادامه داد: اوج موفقيت ما اين است که زمينه استفاده از اين منابع ارزشمند را فراهم کنيم که هم موجب رونق اقتصادي و هم کاهش هزينه ها خواهد شد.
عميديان در ادامه به توسعه کاربردهاي فرکانس پرداخت و با اشاره به ارتقا تجهيزات سايت هاي پايش فرکانس HF (فرکانس 2 تا 30 مگاهرتز ) در کشور خبر داد و گفت: در حال به روز رساني تجهيزات تحليل گر طيف و ارتقاي توان مراکز مانيتورينگ شيراز، قزوين و مشهد هستيم.
به گفته وي در زمينه سنسورهاي ارزان قيمت مانيتورينگ هم به دنبال طراحي و ساخت نمونه صنعتي در داخل کشور بوده و در حال مذاکره با شرکت هاي توليدکننده دانش بنيان هستيم که در صورت دستيابي به تفاهم به زودي با پيمانکار قرارداد بسته خواهد شد.
وي در تشريح ساير اقدامات سازمان در زمينه پروژه هاي اقتصاد مقاومتي رفع تداخل در باندهاي فرکانسي را از مهم ترين اقدامات در اين خصوص برشمرد و گفت: به دنبال رفع تداخل در باندهاي فرکانسي که استفاده کنندگان عمده دارند، هستيم.
رييس سازمان تنظيم مقررات همچنين از انجام مذاکرات مداوم و امضاي توافقنامه جهت کاهش تداخل امواج مرزي با کشورهاي همسايه خبر داد و افزود: علي رغم وجود مشکلات ميداني، اين موارد کاهش چشمگيري يافته و به نوار مرزي محدود شده است.
رييس رگولاتوري علاوه بر اين با تاکيد بر علاقه مندي مجموعه رگولاتوري کشور در خصوص بهره گيري از توان داخلي در جهت تامين تجهيزات خاطر نشان کرد: با توجه به اهميت توليد داخلي در مباحث اقتصاد مقاومتي، در زمينه تامين تجهيزات خود را متعهد به استفاده از محصولات شرکت هاي دانش بنيان دانسته و تاحد امکان هم از اين توليدات استفاده مي کنيم.
به گفته وي، با انجام اين پروژه ها که در قالب اقتصاد مقاومتي و سازگار با برنامه ششم توسعه تعيين شده مي توان به ايجاد اشتغال، رونق اقتصادي و کاهش هدر رفت منابع کمک کرد.

منبع: وزارت ارتباطات

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو