شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

معاون نوسازی معاونت توسعه مدیریت رییس جمهوری:

زیرساخت لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیکی وجود دارد

بزرگيان

دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۹:۰۰


یک مقام مسوول در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه بستر فناوری اطلاعات کشور برای انتخابات الکترونیکی آماده است، گفت: تا زمانی که امضای الکترونیکی به تصویب نرسد اجرای انتخابات الکترونیکی در کشور امکان پذیر نخواهد بود.

وایمکس نیوز - احمد بزرگیان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه بستر فناوری اطلاعات برای انتخابات الکترونیکی در کشور آماده است، اما مسایل قانونی آن هنوز حل نشده، افزود: از لحاظ انجام انتخابات الکترونیکی هم وزارت کشور آمادگی خود را اعلام کرده و هم مابقی دستگاه‌ها امکان اجرای آن را دارند. اما در نهایت باید شورای نگهبان و سایر مراجع ذیربط قانونی، عملیاتی کردن این طرح را تصویب کنند.

وی با تاکید بر اینکه در بحث زیرساخت‌های ارتباطی مشکلی برای انتخابات الکترونیکی وجود ندارد، در پاسخ به این سوال که در صورت انجام انتخابات الکترونیکی با زیرساخت‌های موجود آیا امکان ارتباط آنلاین در تمامی حوزه های اخذ رای وجود خواهد داشت، گفت: در انتخابات سال 88 ریاست جمهوری نیز در حوزه های اخذ رای امکان ارتباط آنلاین فراهم بود و وزارت کشور می توانست آمار رای دهندگان را در مناطق مختلف مشاهده کند.

معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری بیان کرد: تایید اخذ رای به صورت الکترونیکی در اختیار شورای نگهبان است و این شورا باید تصمیم بگیرد که آیا اخذ رای الکترونیکی می تواند جایگزین اخذ رای کاغذی شود یا خیر. اما در نهایت تا زمانی که امضای الکترونیکی به تصویب نرسد و احراز هویت از طریق الکترونیکی قانونی نشود انتخابات الکترونیکی ثبات و پایداری لازم را نخواهد داشت.
بزرگیان با تاکید بر احراز هویت افراد در فضای مجازی که با شناسنامه و کارت ملی ممکن نخواهد بود، ادامه داد: در این فضا تنها امضای دیجیتال است که می تواند هویت افراد را مشخص کند. براین اساس و برای اجرایی شدن انتخابات الکترونیکی در کشور سازمان ثبت احوال باید نسبت به درج مشخصات افراد به صورت الکترونیکی با روش های جدید احراز هویت و در کارت هوشمند ملی اقدام کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر اجرای انتخابات الکترونیکی به دو روش دستی و الکترونیکی به صورت همزمان وجود دارد به این معنی که ورود اطلاعات به سیستم به صورت دستی انجام شود و ارتباط شعبه های اخذ رای به صورت الکترونیکی برقرار شود. این روش که در دوره گذشته نیز انجام شد امکان تخلفات را از نظر شمارش آرا بسیار کاهش داده و سرعت اعلام نتیجه را افزایش می دهد.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو