به دليل برخي مسائل ارتباط مسافر و مسافرکش هميشه با معضلاتي همراه بوده است که از جمله ي آنها، عدم شفافيت نرخ ها است که گاهي به درگيري مسافر و راننده منتهي مي شود.شفاف بودن خدمات و عملکرد مجموعه در شهرهاي هوشمند نقش مهمي در احقاق حقوق مصرف کنندگان ايفا مي کند.
وايمکس نيوز - امروزه با توسعه نرم افزارهاي تلفن همراه و ابزار دسترسي به اينترنت، امکان استفاده از خدمات حمل و نقل با کيفيت براي شهروندان فراهم شده است.اين نرم افزارها در کشور ما هم به مرور جاي خود را بين شهروندان باز کرده اند تا تجربه ي ملموسي از نتايج هوشمند سازي زندگي امروز را براي ما فراهم کنند.البته چنين طرح هايي در دنيا سابقه طولاني تري دارند که از جمله ي آنها استفاده از اپليکين G-Auto در کشور هند است که بيش از 7 سال سابقه را با دنبال خود دارد.
در سيستم حمل و نقل عمومي هندوستان، مشکلات بارزي در زمينه ي حقوق مشتري و عدم شفافيت کرايه ها وجود دارد.شروع ايجاد چنين اپليکيشني به زماني بر مي گردد که يک گاريچي ريکشا(کالسکه اي که انسان حمل کننده آن است) با کارآفرين ما بي ادبانه رفتار کرد و مبلغ اضافه اي بابت مسير دريافت کرد و اين شخص که در راجکوت زندگي ميکرد، به دنبال اصلاح اين مسئله برآمد.نتيجه ي تلاش او منجر به ايجاد اپليکيشني به نام G-Auto شد.
G-Auto ايجاد شد تا کيفيت خدمات و تجربه ي مشتريان در حمل و نقل را بهبود بخشد.چنين ابتکار عملي به مشتريان فرصت داد تا از طريق اپليکيشني آنلاين به گاريچي هاي ريکشا دسترسي پيدا کنند و در ضمن امکان شفاف سازي کرايه ها بر اساس ساز و کار سنجش فاصله را ايجاد کرد.هرچند حمايت شهر و شهرداري، نقش مهمي در عملي شدن اين راه حل ايفا کرد.با تلاش شهرداري راجکوت، به توضيح و هماهنگ سازي سازمانهاي مختلف ذيربط پرداخته شد، که از جمله آنها دفتر حمل و نقل شهري، پليس ترافيکي، و اصناف مسافرکش را بايد نام برد.
نتيجه ي اين تلاش ها در سال 2009 به ثمر نشست و منجر به ايجاد شبکه اي بالغ بر 15 هزار مسافرکش در احمدآباد، گانديناگار، راجکوت، سورات و دهلي شد.مجموعه ي خدماتي از قبيل نقطه به نقطه، خدمات توريستي، سرويس روزانه و برنامه هاي خارج از شهر براي مشتريان فراهم شده است.دولت هند با تاييد اين پروژه آنرا به عنوان الگوي توسعه خدماتي خود برگزيده است.