شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

طراحي نرم‌افزار اندرويدي نانويي توسط محقق ايراني

تیک نیوز

جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸:۰۰


محقق دانشگاه فردوسي مشهد موفق به طراحي و ارائه نرم‌افزار اندرويدي استفاده از يک الگوريتم ابداعي، با قابليت توليد انواع نانولوله‌ها بدون محدوديت در نوع ساختار شد.

وايمکس نيوز- نرم‌افزار اندرويدي «nanotube maker» توسط محقق دانشگاه فردوسي مشهد طراحي شد و در دسترس قرار گرفت. اين نرم‌افزار بر مبناي بخشي از پايان‌نامه دکتري محقق دانشگاه فردوسي مشهد که به تاييد ستاد توسعه فناوري نانو رسيده، طراحي شده است.

گام اول در بررسي خواص فيزيکي و شيميايي نانوساختارها با استفاده از روش محاسبات عددي، محاسبه مکان اتم‌ها و نحوه قرارگيري آنها در ساختار مورد نظر است. انجام اين محاسبه در ساختارهاي دو بعدي (نانوصفحات) و تک بعدي (نانوريبون‌ها) بسيار ساده است و به صورت دستي انجام مي‌شود، اما تبديل اين مختصات به فضاي سه‌بعدي و محاسبه مختصات مکان اتم‌ها در ديواره نانولوله‌ها کاري دشوار است و گاهي انجام اين محاسبات به صورت دستي ممکن نيست، از اين رو نرم‌افزار «nano tube maker» با هدف توليد انواع نانولوله‌ها با استفاده از يک الگوريتم ابداعي، طراحي شده است.

از ويژگي‌هاي اين نرم‌افزار، بررسي خواص انواع نانولوله‌هاي کربني، نانولوله‌هاي گرافاين، نانولوله‌هاي گرافدين، نانولوله‌هاي پنتا گرافن، نانولوله‌هاي بوروفين، نانولوله‌هاي ژرمانين با استفاده از مختصات نانولوله محاسبه شده است. مراحل توليد نانولوله‌ها در بخش راهنماي نرم‌افزار، به صورت گام به گام توضيح داده شده است.

بر اساس اعلام ستاد نانو، اين نرم‌افزار در رشته‌هاي فيزيک، شيمي و مهندسي کاربرد دارد و مناسب پژوهشگراني است که در زمينه‌هاي نانومحاسباتي فعاليت مي‌کنند.

منبع: ستنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو