شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

قدمي ديگر از دولت الکترونيک؛ سرويسهاي جديد در راه است

دولت الکترونيک

سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵:۰۰


در حالي که چند ماهي از برداشتن اولين قدم‌هاي دولت الکترونيکي مي‌گذرد، رئيس سازمان فناوري اطلاعات وعده پيشرفت‌هاي جديد اين ماموريت را در آينده نزديک مي‌دهد.

وايمکس نيوز - رئيس سازمان فناوري اطلاعات، شبکه ملي اطلاعات و همچنين دولت الکترونيکي را مهم‌ترين برنامه‌هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مي‌داند و وعده داده است تا پايان سال اين برنامه‌ها به سطحي از کارآمدي برسد که دستگاه‌ها در فضاي الکترونيکي معرفي شوند.

نخستين گام‌هاي پروژه‌ دولت الکترونيکي شامل «درگاه واحد خدمات دولت» و «گذرگاه خدمات دولت» هفته آخر ارديبهشت برداشته شد و نصر اله جهانگرد با بيان اين که درگاه ملي دولت هوشمند به لحاظ معماري يعني سيستم، شبکه، نرم‌افزار و سخت‌افزار کامل است، گفت: 40 درصد خدمات دولت در اين درگاه احصاء شده و 40 درصد از آن هم الکترونيکي شده است و انتظار داريم تا پايان سال جاري، 50 درصد خدمات دولت روي اين مجموعه آورده شود.

جهانگرد همچنين اخيرا از به ثمر رسيدن اقدامات جديدي از دولت الکترونيک تا يک ماه آينده خبر داد و با اشاره به دولت الکترونيک و آخرين خبرها از اين ماموريت وزارت ارتباطات  اظهار کرد: تا يک ماه آينده سرويس‌هاي جديدي از دولت الکترونيکي بالا مي‌آيد و مردم مي‌توانند از اين فضا بهتر استفاده ‌کنند.

وي در پاسخ به ميزان پيشرفت دولت الکترونيک و روند اتصال دستگاه‌ها به اين شبکه نيز گفت: نزديک به 50 درصد از سازمان‌ها و دستگاه‌ها به شبکه متصل شدند و بخشي از 50 درصد باقيمانده نيز تا يک ماه آينده متصل مي‌شوند.

به گفته جهانگرد، دولت الکترونيک چند مرحله دارد؛ در مرحله اول که در حال حاضر طي شده، دستگاه‌ها بايد به صورت انفرادي امکانات خود را مکانيزه و الکترونيکي کنند و در اختيار مردم بگذارند. مرحله دوم نيز که در آن قرار داريم، پيکربندي روابط بين اين دستگاه‌ها و ايجاد پرتال‌هاي پنجره واحد در کشور است.

اجرايي شدن دولت الکترونيکي، نتايج و فوايدي دارد از جمله مهاجرت معکوس از روستا به شهر، کاهش اتلاف زماني که شهروندان در مراجعات اداري صرف مي‌کنند، شفاف‌سازي عملکرد سازمان‌ها و رشد اقتصادي، افزايش توليد ملي و همه اين موارد، الزام سرعت بخشيدن به تحقق آن را آشکار مي‌کند.

رئيس سازمان فناوري اطلاعات درباره تاثيرات اقتصادي مثبت پياده‌سازي دولت الکترونيک در کشور مي‌گويد: اگر از اتلاف زماني که شهروندان در مراجعات اداري صرف مي‌کنند بکاهيم، تاثير بسزايي در رشد GDP خواهيم گذاشت و توسعه دولت الکترونيک نه تنها به شفاف‌سازي عملکرد سازمان‌ها کمک مي‌کند بلکه باعث رشد اقتصادي سريع نيز مي‌شود.

بنابراين دولت الکترونيک در تسهيل فعاليت‌هاي اداري نقشي پررنگ دارد، همان‌طور که مهدي بينا -مديرکل فناوري هاي نوين و سرپرست اداره کل تحقيقات و برنامه‌ريزي رياست جمهوري- معتقد است با هوشمندسازي مکاتبات اداري از اتلاف وقت مربوط به صرف انجام مکاتبات و جستجوهاي اسناد اداري کاسته خواهد شد، در حالي که مستقر نبودن نظام اداري هوشمند موجب کاهش راندمان کاري دستگاه‌هاي اجرايي مي‌شود.

از کاربردهاي دولت هوشمند مي‌توان به سرشماري اخير اشاره کرد که براي نخستين بار روي درگاه ملي خدمات دولت هوشمند ارايه شد و ثبت اطلاعات از طريق بستر الکترونيکي و شبکه ملي اطلاعات در دسترس مردم قرار گرفت و صرفه‌جويي قابل ملاحظه‌اي در زمان و هزينه‌هاي انجام اين پروژه ملي صورت پذيرفت

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو