شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

معاون وزير ارتباطات اعلام کرد

راهکار کاهش تاثيرات مخرب اختلال اينترنت تهران

جهرمي

شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶:۰۰


مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت با اشاره به تغيير استراتژي اين شرکت در راستاي شفاف‌سازي و انتشار کيفيت شبکه، راه‌اندازي مراکز تبادل ترافيک و تمرکززدايي را در کاهش تاثيرات مخرب اختلال اينترنت تهران موثر دانست و کيفيت را از مولفه‌هاي لازم به عنوان پيشران در تامين محتواي اينترنت اعلام کرد.

وايمکس نيوز- محمدجواد آذري جهرمي با بيان اينکه خدمات پهناي باند زيرساخت يک زنجيره دارد که در صورت بروز اختلال بايد دقيقا نقطه‌يابي شود، افزود: اگر اشکال در اينترنت زيرساخت باشد، معمولا براي همه اپراتورها هم‌زمان ايجاد مي‌شود، البته در صورتي که اختلال بين زيرساخت و يکي از اپراتورها باشد، الزاما زيرساخت مقصر نيست اما لازم است پايش کيفيت، ارائه گزارش و شفافيت وجود داشته باشد و کسي که مسئوليت قطعي بر گردن اوست، جريمه‌اش را بپردازد.

او با اشاره به اختلالات شبکه‌هاي اينترنتي اظهار کرد: روال سابق بر اين بود که در صورت بروز قطعي در ارتباطات اينترنتي، شرکت‌ها آن را به شرکت ارتباطات زيرساخت نسبت مي‌دادند، حتي اگر مشکل مربوط به زيرساخت نبود؛ البته موضع زيرساخت هم بر شفافيت نبود و اين شرکت آمار کيفي لازم براي ارائه نداشت.

جهرمي ادامه داد: از ماه فروردين، با توجه به تاکيدات وزير ارتباطات، استراتژي زيرساخت را عوض کرده و بنا تصميم گرفتيم کيفيت شبکه را منتشر کنيم. بنابراين کيفيت شبکه را در اختيار کاربران قرار داديم که در سايت شرکت ارتباطات زيرساخت قابل مشاهده است و کل شبکه داخلي ما را نشان مي‌دهد و در حال حاضر کمتر پيش مي‌آيد که اختلالات اينترنتي را به زيرساخت محول کنند.

او با اشاره به آخرين قطعي شبکه اينترنت در تهران بيان کرد: ما در قطعي اخير و حين قطعي اطلاع‌رساني کرديم و نگذاشتيم درباره اينکه اين اختلال مربوط به زيرساخت هست يا خير شبهه‌اي ايجاد شود که البته در کمتر از نيم ساعت شبکه به حالت عادي برگشت.

معاون وزير ارتباطات در ادامه با اشاره به تاثير راه‌اندازي مراکز تبادل ترافيک در اختلال اينترنت تهران گفت: اگر ما مراکز تبادل ترافيک متعدد ايجاد نکرده و تمرکززدايي نکرده بوديم که گيت‌وي‌ها را به شهرهاي مختلف ببريم، 60 درصد قطعي ايجادشده در تهران، به 90 درصد قطعي کل کشور تبديل مي‌شد.

او با بيان اينکه ما سيستم شبکه خود را به صورت آنلاين در اختيار همه قرار داديم، گفت: مشتريان زيرساخت حدود 200 شرکت هستند و در صورت بروز مشکل و قطعي ارتباطات، مرکز تماس(call center) ما سريعا به مشتريان اطلاع‌رساني و فرآيند بازسازي را پيگيري مي‌کند. در اختلالاتي که مربوط به عموم باشد نيز اطلاع‌رساني عمومي مي‌کنيم. مانند اين قطعي که از طرف زيرساخت بود و ما مسئوليت آن را پذيرفتيم و گفتيم جريمه آن را هم مي‌پردازيم.

مدير عامل شرکت ارتباطات زيرساخت با بيان اينکه قطعي جزو لاينفک شبکه است، اما پيش‌بيني آن و پايداري در برابر اتفاقاتي که رخ مي‌دهد اهميت دارد، افزود: قطعي در هر حالت رخ مي‌دهد، برخي از قطعي‌ها برنامه‌ريزي شده است که آن را از قبل اطلاع مي‌دهند. البته ما هيچ قطعي برنامه‌ريزي‌شده نداريم که به صورت گسترده زندگي مردم را تحت تاثير قرار دهد، اما در صورت قطعي، به اطلاع اپراتور مي‌رسانيم تا مسير خود را از جاي ديگر تامين کند و در دسترسي دچار اختلال نشود.

جهرمي ادامه داد: اما ممکن است قطعي پيش‌بيني‌ نشده باشد، مثل اتفاقي که اخيرا رخ داد که البته ما نيز سرعت عملکرد داشتيم و سريعا اطلاع‌رساني کرديم، کميته تشکيل داديم که اين اختلال دقيقا ارزيابي شود و اين اتفاقات ديگر رخ ندهد و چنين فرآيند اختلال شبکه‌اي را نداشته باشيم.

وي با تاکيد بر اصل کيفيت اظهار کرد: اين رويه ما در زيرساخت است که به عنوان دولت، کيفيت را از خودمان شروع کنيم. اصل قضيه اين است که ما به عنوان پيشران در تامين محتواي اينترنت به کيفيت توجه کنيم و ديگران نيز روي کيفيت خود حساس باشند. همان‌طور که در ماه‌هاي اخير اقدامات خوبي در راستاي افزايش کيفيت صورت گرفته است.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو