شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

ضد و نقيض‌؛ از فيلترينگ تا اختلال

اينترنت

سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹:۰۰


اختلالات اينترنتي، مشکلات بازي‌هاي رايانه‌اي يا فيلتر شدن سايت‌ها و بازي‌هاي آنلاين براي کاربر نهايي تفاوتي ندارد و آنچه که او احساس مي‌کند، دست نيافتن به هدف مورد نظر است.

وايمکس نيوز- پس از قطعي حدودا نيم‌ساعته‌اي که ماه گذشته براي شبکه اينترنتي در تهران اتفاق افتاد و شرکت ارتباطات زيرساخت مسئوليت آن را بر عهده گرفت و پس از گذشت حدود يک ماه، بازي‌هاي «کلش آف کلنز» و «کلش رويال» هم دچار اختلالات چندروزه شدند.

البته مشکلات دسترسي به بازي‌هاي موبايلي پيش از اين هم براي بازي «پوکمون گو» رخ داده بود و در شرايطي که اين بازي در مقطعي از زمان به شدت محبوب شده و در بازار جهاني جنجال‌هايي را به وجود آورده بود، در ماه مرداد و يک ماه پس از انتشار بازي، کاربران ايراني به دليل فيلتر شدن آن نمي‌توانستند آن را بازي کنند و يا بايد قيدش را مي‌زدند يا از فيلترشکن براي باز کردن آن استفاده مي‌کردند.

واکنش به فيلتر شدن اين بازي نيز در نوع خودش جالب بود، بدين ترتيب که جواد اميري -معاون نظارت و ارزشيابي بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي- با بيان اينکه صدور مجوز انتشار بازي در داخل کشور بر اساس درخواست ناشر داخلي و معيارهاي نظام رده‌بندي سني بازي‌هاي رايانه‌اي (ESRA) و رعايت قوانين و مقررات مربوطه امکان‌پذير است، اعلام کرد بازي «پوکمون گو» بدون هماهنگي با اين بنياد فيلتر شده است.

او همچنين اظهار کرده بود: بازي «پوکمون گو» فاقد محتوايي است که سبب ممنوعيت آن شود و اين بازي با محتواي موجود، از نظر خطوط قرمز و الگوهاي مشخص شده، مجاز است اما اين بازي يک فراسرگرمي است و استعلام از ساير نهادهاي مرتبط از جمله نهادهاي امنيتي، لازمه صدور مجوز نهايي براي اين بازي است.

از طرفي سيدابوالحسن فيروزآبادي -رئيس مرکز ملي فضاي مجازي- يک هفته پس از آن، با بيان اينکه به نظر مي‌رسد بازي «پوکمون گو» به دليل مشکلاتي که ايجاد مي‌کند، مناسب نيست از تصميم کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه براي فيلتر کردن بازي «پوکمون گو» در صورت ورود اين بازي به ايران خبر داد.

جديدترين اختلالات

در ادامه اين قطعي‌هاي اينترنتي و گير و دار بين فيلتر شدن و نشدن، در روزهاي اخير هم اتفاق ديگري رخ داد و دسترسي کاربران ايراني به بازي‌هاي کلش آف کلنز (Clash Of Clans) و کلش‌ رويال (Clash Royale) دچار اخلال شد. اين بازي‌ها، از محبوب‌ترين بازي‌هاي آنلاين و متعلق به شرکت (Supercell) هستند و با توجه به اينکه اين شرکت هيچ واکنشي به اختلال در بازي‌هاي خود نشان نداده و از اختلالات جهاني نيز گزارشي نشد، باز هم گمان‌ها به مشکلات داخلي و فيلتر شدن يا اختلالات اينترنتي زده شد.

داغ بودن بازار اختلالات اينترنتي موجب شد بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي ادعا کند عدم دسترسي به اين بازي‌ها، به فيلترينگ مربوط نيست و اختلالات اينترنتي سبب اين اتفاق شده است و حسن کريمي قدوسي- مديرعامل بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي- در پيامي تلگرامي که براي جمعي از بازي‌سازان داخلي منتشر شد، اظهار کرد بر اساس پيگيري‌هاي انجام‌شده از کميته تعيين مصاديق محتواي مجرمانه و کافه‌بازار، مشکل پيش‌آمده به دليل اختلال در اينترنت سراسري کشور است و در نهايت حل اين اخلال را به آينده‌ موکول کرد.

از طرفي محمدجواد آذري جهرمي –مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت- و البته پس از گذشت نزديک به يک هفته، در پاسخ به اين موضوع، شايعه بروز هرگونه مشکل و اختلال در شبکه اينترنت کشور را رد کرد و گفت: اکنون وضعيت شبکه اينترنت کشور در حالت عادي است و هيچ‌گونه اختلالي که باعث از دسترس خارج شدن برخي سايت ها شود در شبکه اينترنت بروز نکرده است.

او در عين حال که انتشار اخباري درباره از دسترس خارج شدن مرکز داده (ديتاسنتر) برخي شرکت‌هاي ارايه‌کننده خدمات اينترنتي را بي‌اساس خواند، موضوع از دسترس خارج شدن بازي کلش آف کلنز را نيز بي‌ارتباط با وضعيت اينترنت کشور دانست و بيان کرد: اطلاع‌رساني در اين باره بر عهده دبيرخانه کارگروه تعيين مصاديق مجرمانه است و ارتباطي با وضعيت اينترنت ندارد.

پيش از اين جهرمي که به عنوان مسئول يک سازمان دولتي کيفيت را اصلي اساسي مي‌داند، با اشاره به اختلالات شبکه‌هاي اينترنتي اظهار کرده بود: سابقا در صورت بروز قطعي در ارتباطات اينترنتي، شرکت‌ها آن را به زيرساخت نسبت مي‌دادند و البته اين شرکت آمار کيفي لازم براي ارائه نداشت، اما اخيرا استراتژي خود را عوض کرده و تصميم گرفتيم کيفيت شبکه را منتشر کنيم.

مشکل از کجاست؟

اگرچه شائبه فيلترينگ کلش آف کلنز از طرف بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي رد شد و اين اتفاق به اخلال در شبکه اينترنت منسوب شد و از طرف ديگر، شرکت ارتباطات زيرساخت اختلالات اينترنتي را رد کرد، اما اين  اظهارات براي کاربر نهايي تفاوتي ندارد و اتفاقي که کاربران شاهد آن هستند، قطعي، کندي، عدم دسترسي و به صورت کلي نارضايي از خدمات اينترنتي است که بازي‌هاي رايانه‌اي را هم شامل مي‌شود.

به نظر نمي‌رسد پاس دادن اين اختلالات به سازمان‌هاي متعدد دردي از مشکلات اصلي درمان کند و اينکه عدم دسترسي به يک بازي مربوط به اختلالات شبکه است و يا اقداماتي براي فيلتر کردن آنها، هر دو يک نتيجه دارد و آن نارضايتي کاربران است. بنابراين شايد بهتر باشد در چنين شرايطي يک مقام مسئول به بهبود اوضاع اقدام کند و يا حداقل با بر عهده گرفتن مسئوليت، احترام مخاطبان را حفظ کرده تا بي‌اعتمادي کاربران بيشتر از اين نشود.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو