یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد؛

کاهش ۲درصدی اعتبارات فناوری اطلاعات درسال ۹۶

نمودار - اقتصاد - بورس

جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱:۰۰


مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با نگاهی اجمالی به بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، لایحه بودجه سال ۹۶ کشور در این حوزه را نقد و بررسی و کاهش ۲ درصدی اعتبارات این بخش را اعلام کرد.

وایمکس نیوز - در این گزارش با اشاره به تکالیف سنگین سند چشم انداز (جایگاه اول علمی و فناوری منطقه)، جایگاه دوم دولت الکترونیکی در برنامه پنجم توسعه که محقق نشد و نیز سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه به عنوان لزوم کسب جایگاه برتر منطقه در زمینه دولت الکترونیکی، اعلام شده است که در کنار عقب ماندگی های این حوزه، تا رسیدن به این اهداف، فاصله بسیار زیاد است. براین اساس یکی از ضرورتهای تحقق اهداف مدنظر، لزوم سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

این مرکز با بیان اینکه در سال 96 طبق لایحه بودجه پیشنهادی دولت، میزان سهم اعتبارات فناوری اطلاعات و ارتباطات از کل بودجه عمومی کشور 3.2 درصد است، اعلام کرد: این درحالی است که در سال 95 این رقم 3.6 درصد بوده است.

برمبنای بررسی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، جمع اعتبارات فناوری اطلاعات و ارتباطات در لایحه بودجه 1396 نسبت به قانون بودجه 1395 حدود 2 درصد کاهش داشته و به رقم 118.485 میلیارد ریال رسیده است که این رقم 3.2 درصد از جمع کل اعتبارات عمومی کشور محسوب می شود.

در همین حال بیش از 70 درصد اعتبارات فناوری اطلاعات لایحه بودجه 1396 و قانون بودجه 1395 در قالب ردیفهای متفرقه است و فاقد هرگونه برنامه، فعالیت و کمیت های پایه ای نظیر زمان شروع و پایان، نوع خروجی و... است که نظارت بر آنها را سخت می کند.

این مرکز تاکید کرده است که در راستای شفافیت بودجه ای، انتقال اعتبارات متفرقه به ردیفهای برنامه ای متناظر، مثبت خواهد بود. از آنجا که اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عموما بالای 50 درصد محقق می شوند و سابقه چندساله دارند، قابلیت برنامه ریزی و انتقال آنها به اعتبارات برنامه ای کاملا امکان پذیر است.

برمبنای اعلام مرکز پژوهشهای مجلس، اعتبارات برنامه ای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در لایحه بودجه سال 1396 نسبت به قانون بودجه سال 1395 افزایش 13درصدی داشته و از رقم 31.019 میلیارد ریال به رقم 35.143 میلیارد ریال رسیده است.

در بخش اعتبارات ردیفهای متفرقه در لایحه بودجه سال 1396 نسبت به قانون بودجه سال 1395 کاهش 7 درصدی مشاهده می شود و این اعتبارات از رقم 89.640 میلیارد ریال به رقم 83.342 میلیارد ریال رسیده است.

در لایحه بودجه سال 1396 ، درآمد حاصل از فعالیتهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات حدود 93.685 میلیارد ریال پیش بینی شده است که این رقم نسبت به قانون بودجه سال 1395 رشد بیش از 30 درصدی را نشان می دهد.

در این گزارش آمده است که درآمدهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمانهای تابعه آن در قانون بودجه سال 1395 بالغ بر 52.420 میلیون ریال پیش بینی شده است که طی 8 ماهه اول سال جاری تاکنون 47 درصد درآمدها محقق شده و با توجه به الگوی تحقق درآمدهای وزارت ارتباطات در دو سال گذشته که در نیمه دوم سال اغلب درآمدها محقق شده اند، پیش بینی می شود که درآمدهای سال جاری وزارت ارتباطات تا بیش از 80 درصد محقق شوند.

از این رو در لایحه بودجه سال 1396 ، درآمد حاصل از فعالیتهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از 68 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده که این رقم نسبت به قانون بودجه سال 95 بیش از 30 درصد رشد را نشان می دهد.نزدیک به 93 درصد از درآمد این وزارتخانه مربوط به حوزه فعالیت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.

این درحالی است که اعتبارات طرحهای تملک دارایی سرمایه ای این وزارتخانه در لایحه 1396 نسبت به قانون 1395 دچار کاهش 17 درصدی شده اند.

 

منبع : مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو