دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کارمندان براي خاموش کردن گوشي حق قانوني يافتند

گوشي

سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴:۰۰


شرکتهاي فرانسوي از اين پس بايد اين حق را براي کارمندانشان به رسميت بشناسند که در تعطيلات آخر هفته، اجباري به چک کردن گوشي‌شان نداشته باشند.

وايمکس نيوز- از اول ژانويه، قانون اشتغال جديدي اجرا مي شود که سازمانهايي با بيش از 50 کارمند را وادار خواهد کرد حقوق کارمندان براي ناديده گرفتن گوشيهايشان در تعطيلات پايان هفته را مورد مذاکره قرار دهند.

استفاده بيش از حد از دستگاه‌هاي ديجيتالي عامل مشکلات متعدد از جمله بي‌خوابي و روابط خانوادگي شناخته شده است و به افزايش اضافه کاري بدون حقوق منجر شده است که طي آن کارمندان خارج از اداره کار مي کنند.

اين تدبير از سوي وزير کار فرانسه معرفي شد که پيش از اين تحقيقاتي به درخواست وي انجام شده بود. تحقيقات مذکور نسبت به پيامدهاي حجم انبوه اطلاعات دريافتي بر سلامت کارمندان هشدار داده بود.

طبق قانون جديد، شرکتها بايد حق کارمندان براي خاموش کردن گوشي‌هايشان و کاهش دخالت کار در زندگي خصوصي‌شان را به رسميت بشناسند.

اگر چنين توافقي حاصل نشود، شرکتها بايد چارتري را منتشر کند که تقاضاها و حقوق کارمندان خارج از ساعات کار را مشخص مي کند.

اتحاديه‌هاي کارگري در فرانسه مدتها خواستار چنين اقدامي بودند اما قانون جديدي که حق جديد براي خاموش کردن گوشي را براي کارمندان قائل شده است، هيچ مجازاتي براي شرکتهايي که اين حق را ناديده مي گيرند، پيش بيني نکرده است.

روزنامه چپ گراي ليبراسيون اين اقدام را مورد تمجيد قرار داد و اعلام کرد اين قانون ضروري بود زيرا کارمندان در فرانسه اغلب بر اساس تعهد به شرکتشان و قابل دسترس بودن مورد قضاوت قرار مي گيرند.

بعضي از گروه‌هاي بزرگ مانند فولکس واگن و دايملر در آلمان يا شرکت هسته اي آروا و شرکت بيمه اکسا در فرانسه پيش از اين اقداماتي را براي محدود کردن ارسال پيام به کارمندان در خارج از ساعات کار اتخاذ کرده بودند.

طبق تحقيقاتي که از سوي گروه Eleas منتشر شده است، بيش از يک سوم کارمندان فرانسوي هر روز از دستگاهشان براي انجام کار خارج از ساعات اداري استفاده مي کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، حدود 60 درصد از کارمندان موافق ساماندهي اين وضعيت براي روشن شدن حقوقشان هستند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو