شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

قرارداد راه اندازه شبکه تلفن همراه در سوريه

بشار اسد

شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳:۰۰


در جريان سفر نخست وزير سوريه به تهران، در هفته گذشته، 5 يادداشت تفاهم همکاري از جمله در زمينه راه اندازي شبکه تلفن همراه در سوريه و قراردادهاي استخراج فسفات به امضا رسيد.

وايمکس نيوز- خبرگزاري رويترز، با اشاره به انعقاد قراردادهاي مهم اقتصادي بين دولت ايران و شرکت هاي ايراني با دولت سوريه اين قراردادها را به عنوان پاداش دولت بشار اسد به ايران بابت کمک به اين کشور در جنگ با تروريسم توصيف کرد.

با کاهش توليدات صنعتي و کشاورزي سوريه پس از 6 سال جنگ داخلي، اقتصاد اين کشور دچار رشد اقتصادي منفي است و تقريبا دو سوم از جمعيت سوريه با فقر شديد مواجه است.
خبرگزاري دولتي سوريه به نقل از عماد خميس، نخست وزير سوريه نوشت، اين قراردادها نشان دهنده رابطه ويژه بين دو کشور است.
وي افزود: «ما عميقا از نقش مهم ايران در مبارزه با تروريسم و ايستادن در کنار مردم سوريه در همه زمينه هاي سياسي و اقتصادي متشکريم.»
تحليلگران معتقدند، ايران به ويژه از قرارداد راه اندازه شبکه تلفن همراه در سوريه سود خواهد برد.
سوريه از نظر مالي به ايران وابسته است. تهران در سال 2013، يک خط اعتباري  3.5 ميليارد دلاري براي سوريه گشود و اين خط را در سال 2015، يک ميليارد دلار ديگر افزايش داد.
ديگر قرارداد مهم امضا شده بين طرفين، قرارداد استخراج فسفات از معادن سوريه است.
سوريه از بزرگترين صادر کنندگان سنگ فسفات جهان است. سنگ فسفات ماده خامي است که در توليد کودهاي شيميايي استفاده دارد. جنگ داخلي موجب شده تا سوريه نتواند فسفات خود را استخراج و بازاريابي نمايد.
تهران همچنين نسبت به بازسازي زيرساخت هاي سوريه از جمله جاده ها، فرودگاه ها و نيروگاه هاي برق و بنادر اين کشور ابراز علاقمندي کرده است.
خبرگزاري دولتي سوريه گزارش داده که تهران و دمشق قصد دارند در طي 2 هفته آينده قراردادي را امضا خواهند کرد که راه را براي سرمايه گذاري شرکت هاي ايراني در يکي از بنادر سوريه همواره مي سازد.

منبع: تسنيم

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو