جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

عوامل بالا رفتن مبلغ قبض‌هاي تلفن ثابت

سرويس‌هاي ارزش افزوده تلفن کدامند؟

تلفن ثابت

یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷:۰۰


برخي مشترکان تلفن ثابت نسبت به اين موضوع که در قبض‌هاي آنها بندي به عنوان سرويس‌هاي ارزش افزوده ذکر شده و رقمي به اين بخش اختصاص يافته اظهار گلايه مي‌کنند. معمولا اين افراد بدون داشتن اطلاعات لازم اين سرويس‌ها را مورد استفاده قرار داده‌ و در نهايت ملزم به پرداخت هزينه‌هاي مربوطه شده‌اند.

وايمکس نيوز- خدمات ارزش افزوده (Value Added Service) که بر بستر تلفن ثابت ارائه شده و در قبض‌هاي تلفن رديفي مجزا را به خود اختصاص مي‌دهند، شامل سرويس‌هايي فرعي هستند که تعرفه آنها از سرويس هاي استاندارد مانند صدا و فکس بيشتر است. البته علاوه بر تلفن ثابت به طور کلي خدمات ارزش افزوده مي‌توانند در هر صنعتي مورد بهره برداري قرار گيرند.

در مرحله مفهومي صنعت مخابرات، خدمات ارزش افزوده به طور معمول به پيشنهاد و تحريک کاربران براي استفاده هر چه بيشتر از خط تلفن خود منجر شده و  برنامه ريزي اپراتورها براي کسب درآمد از ميانگين کاربران ARPU را به همراه دارد.

براي تلفن هاي همراه تکنولوژيهايي مانند سرويس پيام کوتاه  (SMS)، سرويس چند رسانه اي ( MMS) و دسترسي به اطلاعات ( Data) معمولاً به عنوان خدمات ارزش افزوده به شمار مي رفته‌اند. اما در سالهاي اخير سرويس پيام کوتاه، سرويس چند رسانه اي بيش از گذشته کاربرد يافته که مي توان پيش بيني کرد که در آينده اين خدمات از رده خدمات ارزش افزوده خارج شود.

سرويس‌هاي ارزش افزوده تلفن ثابت از مواردي مانند قصه‌گوي تلفني تا موارد ديگر گسترده‌اند اما نمونه اي از سرويس هاي ارائه شده در اين فضا طبق اعلام شرکت مخابرات عبارت است از :

سرويس فکس اينترنتي: اين سرويس به مشترک امکان مي‌دهد  ارسال و دريافت نمابر بدون نياز به دستگاه نمابر و خط تلفن را تجربه کند يا  شماره‌ي نمابر اختصاصي خود را داشته و از وضعيت ارسال نمابر با SMS و ايميل مطلع شود.

 سرويس آواي انتظار تلفن ثابت: در صورتي که مشترک مايل باشد به جاي شنيدن صداي بوق تلفن، از پيام هاي صوتي و يا آهنگ استفاده کند،   مي تواند اين سرويس را فعال کند .

سرويس منشي تلفني اينترنتي: اين سرويس  نوعي تلفن گوياي تحت وب است که  امکان پاسخگويي به سوالات مشتريان و نيازهاي آنان و ثبت پيام صوتي مورد نظر را حتي در زماني که امکان پاسخگويي به تلفن وجود ندارد، فراهم مي‌کند.

سرويس‌هاي آموزشي محتوا محور: در اين گروه از سرويس‌ها در بخش‌هاي مختلف فرهنگي، مذهبي، اقتصادي، اجتماعي  و ... خدماتي به مشترکان ارائه مي‌شود که بر اساس اظهارات مشترکان بخش قابل توجهي از هزينه‌هايي که به طور ناخواسته يا حداقل ناآگاه در قبض‌هاي مشترکان اعمال شده مربوط به اين بخش مي‌شود.

 در اين ارتباط در بخش فرهنگي خدماتي چون نواي مولانا، شاهنامه‌ي فردوسي، نداي حافظ، اشعار شاملو، نداي سهراب، اشعار نيما، گلستان سعدي، خاطرات جنگ دکتر الهي قمشه‌اي، تقويم تاريخ، در بخش مذهبي: استخاره‌ي گويا، استخاره‌ي زنده، ختم قرآن، نهج البلاغه، آموزه‌هاي استاد مطهري، نواهاي مذهبي، نداي ولايت، نداي حکمت، اوقات شرعي، نداي وحي، پاسخگويي به مسائل شرعي قابل دسترسي است. در حوزه اقتصادي نيز نرخ ارز، سکه و طلا، تبليغات و نيازمندي‌ها به مشترک ارائه مي‌شود.

در حوزه اجتماعي: نظرسنجي، امور بهزيستي، صدقات تلفني و در بخش بهداشتي / سلامتي: کمک‌هاي اوليه، تقويم بارداري، نداي بهداشت، نداي سلامت، مبارزه با اعتياد ارائه مي‌شود.

علاوه بر اين موارد امکان ارائه مشاوره در زمينه‌هاي مختلفي چون ازدواج، مشاوره حقوقي، مشاوره روان‌شناسي، مشاوره چاپ و نشر، مشاوره صنعتي، مشاوره پزشکي و مشاوره ترک اعتياد نيز در قالب اين سرويس مهياست.

سرويس پخش پيام صوتي: عنوان سرويس ارزش افزوده ديگري است که امکان ارسال پيام‌هاي تلفني با کامپيوتر به يا گيرنده هاي ديگر در يک لحظه ر ا فراهم کرده و  امکان برقراري تماس با ليستي از شماره‌ها و اعلام پيغام‌هاي خاص از قبيل بدهي قبوض، وام‌ها و مناسبت‌هاي ويژه را مهيا مي‌کند.

در اين ميان بخشي از سرويس‌هاي ارزش افزوده شرايطي دارند که براي استفاده از آنها مشترک بايد درخواست خود را ثبت کرده و شخصا هزينه‌هاي مربوطه را پرداخت کند.

اما برخي سرويس‌ها مانند سرويس‌هاي آموزشي محتوا محور داراي شرايطي هستند که پس از شماره‌گيري هزينه‌هاي آنها لحاظ مي‌شود و ممکن است مشترک بدون آنکه اطلاع داشته باشد، در قبض خود با هزينه‌هايي مواجه شود که همين موضوع ايجاب ميکند مشترکان اطلاعات لازم در اين زمينه را کسب کرده و به ساير افرادي که به خط تلفن دسترسي دارند و به ويژه کودکان اطلاعات مربوطه را منتقل کند.

منبع : ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو